Bør jeg være urolige...vedr motorisk udvikling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.153 visninger
48 svar
0 synes godt om
10. januar 2013

nielsen80

Ja mødregrupper er fantastiske, men nogle gange kan de altså også give en nogle bekymringer. Min datter er nu den sidste i gruppen som ikke triller - hverken fra mave til ryg, eller ryg til mave. Hun er 4,5 måneder. De andre i gruppen spurgte meget ind til det, og jeg begynder nu at blive lidt ked og urolig.
Hun er "med" på alle andre områder, hun pludrer konstant, kan mange lyde og er socialt mere på end de andre i gruppen, finmotorisk er hun også fint med, så det er kun på det grovmotoriske, hun er bagefter.

Jeg går ind for babyer skal være babyer, og træner af samme årsag ikke med hende. Jeg ligger hende på maven, og leger med hende - men på hendes præmisser og kun i det omfang, hun synes det er sjovt. Bør jeg træne mere med hende? årh er faktisk ret ked af det lige nu, de fik mig virkelig til at føle det som om min datter virkelig var unormal og det var min skyld, at hun var bagefter.

Jeg har besøg af sp i starten af feb, og vil selvfølgelig vende det med hende. Men de synes jeg burde tage kontakt nu, og evt få en henvisning til læge/fys, så vi kunne starte øvelser nu.

Kunne virkelig godt bruge lidt input fra andre - er det virkelig så unormalt at en 4,5 måneder baby ikke triller? Og bør jeg søge læge/fys hjælp ASAP?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2013

baby012

Som min sp sagde til mig.. 

Vågne timer på maven

sovende timer på ryggen 

hvis dit barn skal bære med motorisk, bliver du nødt til at ligge det på maven. Ellers får det ikke brugt arm og mave muskler, der går derefor længere end barnet er med .. 

Men husk at alle børn er forskellige  

Anmeld

10. januar 2013

PernilleogLouis

Jeg ville ikke være bekymret - så længe du ligger hende på maven så hun får styrket sine muskler.

Og børn udvikler sig forskelligt og derfor er det dumt at sammenligne selvom det er meget svært at lade vær

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

Lahn11 skriver:

Som min sp sagde til mig.. 

Vågne timer på maven

sovende timer på ryggen 

hvis dit barn skal bære med motorisk, bliver du nødt til at ligge det på maven. Ellers får det ikke brugt arm og mave muskler, der går derefor længere end barnet er med .. 

Men husk at alle børn er forskellige  

Tak for svar

Hun ligger meget på maven, og hun kan faktisk godt lide det. Hun triller bare ikke, hun pludre og tager legetøj og leger med det, tager armene ud til siden og siger som en flyvemaskine(mangler lige et bedre ord for lyden hun laver). Det er ikke fordi hun ikke kan løfte hovedet eller andet, det er hun ok til - men hun gør ikke antræk til at trille - hun virker som om hun er ganske tilfreds med at ligge på maven og hygge sig, hvorfor hun ikke ser nogen grund til at vende sig.

Men det kan da godt være, jeg skulle være mere bekymrede end jeg har været.....tror jeg prøver at tage kontakt til sp i dag, måske hun kan komme lidt før og vurdere om, jeg bør være urolig.

Anmeld

10. januar 2013

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Min datter trillede heller ikke, hun kravlede ikke, men møvede frem og gik først da hun var 15 mdr.

Børn er forskellige og man skal huske ikke, at samligne.

Det kan godt være, at din datter er lidt længere om det motoriske, men så er hun sikkert bedre til, at lærer, at snakke (når den tid kommer).

Min søn var hurtigt motorisk, men langsomt sprogligt, hvor min datter var langsom motorisk, men hurtig sprogligt.

Det skal nok komme

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

PernilleogLouis skriver:

Jeg ville ikke være bekymret - så længe du ligger hende på maven så hun får styrket sine muskler.

Og børn udvikler sig forskelligt og derfor er det dumt at sammenligne selvom det er meget svært at lade vær

Tak for svar jeg var faktisk ikke urolig før mødregruppen, men så gjorde deres bekymring mig lidt nervøs. Hun ligger ofte på maven,men hun vil heller pludre og lege med legetøj, når hun ligger der - så hun rør sig ikke meget, men hovedet kommer fint op.

Måske jeg lige skulle ringe til sp, og høre om hun kan komme før feb og se, om der er et problem.

Anmeld

10. januar 2013

tarkoflen

Jeg må indrømme, at jeg synes din mødregruppe er lidt hård ved dig! Børn udvikler sig i forskellige stadier, måske din datter pludre mere og har brugt sine krafter på at udvikle sit sprog...

Jeg læste et sted på et tidspunkt, at baby helst skal ligge på maven ca. 20 gange om dagen, for at styrke ryggen, men jeg kender mange børn, der skreg som sindsyge, hvis de lå på maven, og så gør man det jo ikke, og de har altså alle lært at trille og er helt almindelige velfungerende børn!

Hvis du er meget bekymret, og har brug for at lukke munden på din mødregruppe, så synes jeg du skal ringe og snakke med din sp, så du kan få lidt ro!

Jeg er sikker på, at du gør det rigtig godt, for jeres lille guldklump, og det er lidt ærgerligt, at der er andre, der sætter tvivl om, hvorvidt du gør det godt nok, på grund af en enkelt lille ting!

Anmeld

10. januar 2013

morethanperfect

nielsen80 skriver:

Ja mødregrupper er fantastiske, men nogle gange kan de altså også give en nogle bekymringer. Min datter er nu den sidste i gruppen som ikke triller - hverken fra mave til ryg, eller ryg til mave. Hun er 4,5 måneder. De andre i gruppen spurgte meget ind til det, og jeg begynder nu at blive lidt ked og urolig.
Hun er "med" på alle andre områder, hun pludrer konstant, kan mange lyde og er socialt mere på end de andre i gruppen, finmotorisk er hun også fint med, så det er kun på det grovmotoriske, hun er bagefter.

Jeg går ind for babyer skal være babyer, og træner af samme årsag ikke med hende. Jeg ligger hende på maven, og leger med hende - men på hendes præmisser og kun i det omfang, hun synes det er sjovt. Bør jeg træne mere med hende? årh er faktisk ret ked af det lige nu, de fik mig virkelig til at føle det som om min datter virkelig var unormal og det var min skyld, at hun var bagefter.

Jeg har besøg af sp i starten af feb, og vil selvfølgelig vende det med hende. Men de synes jeg burde tage kontakt nu, og evt få en henvisning til læge/fys, så vi kunne starte øvelser nu.

Kunne virkelig godt bruge lidt input fra andre - er det virkelig så unormalt at en 4,5 måneder baby ikke triller? Og bør jeg søge læge/fys hjælp ASAP?

Du skal ikke være bekymret ..

Børn er meget forskellige !! Nogle triller slet ikke , Nogle kravler slet ikke ..

De skal nok lære tingene når de er klar 

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

MoarHvidovre skriver:

Min datter trillede heller ikke, hun kravlede ikke, men møvede frem og gik først da hun var 15 mdr.

Børn er forskellige og man skal huske ikke, at samligne.

Det kan godt være, at din datter er lidt længere om det motoriske, men så er hun sikkert bedre til, at lærer, at snakke (når den tid kommer).

Min søn var hurtigt motorisk, men langsomt sprogligt, hvor min datter var langsom motorisk, men hurtig sprogligt.

Det skal nok komme

Tusind tak for dit input! Var faktisk det jeg selv tænkte inden mødregruppen, netop fordi hun snakker SÅ meget og hele tiden men de fik mig bare gjort meget urolig. Hvis jeg bør tage aktion på hendes udvikling, gør jeg selvfølgelig det, er bare i tvivl om det virkelig er så unormalt at en 4,5 måneder baby ikke triller.

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

tarkoflen skriver:

Jeg må indrømme, at jeg synes din mødregruppe er lidt hård ved dig! Børn udvikler sig i forskellige stadier, måske din datter pludre mere og har brugt sine krafter på at udvikle sit sprog...

Jeg læste et sted på et tidspunkt, at baby helst skal ligge på maven ca. 20 gange om dagen, for at styrke ryggen, men jeg kender mange børn, der skreg som sindsyge, hvis de lå på maven, og så gør man det jo ikke, og de har altså alle lært at trille og er helt almindelige velfungerende børn!

Hvis du er meget bekymret, og har brug for at lukke munden på din mødregruppe, så synes jeg du skal ringe og snakke med din sp, så du kan få lidt ro!

Jeg er sikker på, at du gør det rigtig godt, for jeres lille guldklump, og det er lidt ærgerligt, at der er andre, der sætter tvivl om, hvorvidt du gør det godt nok, på grund af en enkelt lille ting!

Jeg vælger at tro at de mener det godt - altså at det ikke er ondt ment, men en reel bekymring.

Min datter er langt fremme sprogligt(hvis man kan være det som 4 måneder), i det hun siger mange lyde, ofte med flere stavelser. Jeg synes denne "min baby kan" mentalitet er syg, og har derfor taget tingene meget som det kommer, og ikke bekymrede mig om hun nu gjorde som bøgerne sagde...men nu bliver man sku urolig, om jeg skulle have været mere obs påhendes udvikling og hjulpet hende.

Jeg ringer til sp i dag, så må vi se hvad hun siger.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.