Kan jeg søge akutbolig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2012

Ellie79

TeamRocket skriver:

Jesus, hvad med at spare op? Man har ikke 'ret' til noget som helst. Tværdimod er det dit barns ret at du forsøger det og sørger for i har et sted at bo..

tænker det samme..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2012

ledermus

TeamRocket skriver:

Jesus, hvad med at spare op? Man har ikke 'ret' til noget som helst. Tværdimod er det dit barns ret at du forsøger det og sørger for i har et sted at bo..

hun har vel egentligt intet skrevet om at hun ikke havde sparet op eller ikke havde råd til en flytning. Jeg forstår det mere som at hun ønsker hjælp til at finde en større bolig, den må hun selvfølgelig se at få skrevet sig op til på egen hånd

Anmeld

15. december 2012

Bertris

Carolinemama skriver:

Hej damer.

Kan jeg søge akutbolig så jeg får noget større at bo i når jeg har født da jeg kun bor i en 1 værelses nu eller vil det offentlige bare sige: Du har tag over hoved?

Har man ikke ret til en to værelses når man har et lille barn ? 

Ved i det ?

På forhånd tak for hjælpen. 

Jeg har en veninde som er gravid, kun har termin først i marts og ville søge akut bolig, hun boede i en lille 1 værelses, men komunen og SP mente ikke det var nødvendigt at hun fik noget større før den lille blev større. Nu fik hun godt nok en lejlighed alligevel, men det var mere held end komunens skyld  

Anmeld

15. december 2012

FrkZier

Carolinemama skriver:

Hej damer.

Kan jeg søge akutbolig så jeg får noget større at bo i når jeg har født da jeg kun bor i en 1 værelses nu eller vil det offentlige bare sige: Du har tag over hoved?

Har man ikke ret til en to værelses når man har et lille barn ? 

Ved i det ?

På forhånd tak for hjælpen. 

her hvor jeg bor, har man ikke ret til andet end et tag over hovedet

Anmeld

15. december 2012

FrkZier

Fenja09 skriver:

Hvis du er på kontanthjælp, så skal man have en bolig hvor barnet har sit eget værelse. Hvis ikke man får penge fra kommunen, så blander de sig ikke.

/Fenja

seriøst?? altså.. det vil sige at hvis jeg havde været på kontanthjælp ville jeg have ret til en 2værelses, men fordi jeg har et arbejde - må jeg "nøjes" med en 1 værelses?

Anmeld

15. december 2012

Moar2011

Jeg r lige blevet enlig , boede ved mine forældre så jeg fik kommunen til at gør så jeg kom foran i køen men man ska næsten tag den man får budt ..
Jeg skulle selv finde en bolig og ringe på den, så man ska selv gør noget for det..
Ringe rundt til bolig foreninger og kommunen ..

Grib telefonen og ring rundt.. det får man mest ud af..

Anmeld

15. december 2012

Fenja09

seriøst?? altså.. det vil sige at hvis jeg havde været på kontanthjælp ville jeg have ret til en 2værelses, men fordi jeg har et arbejde - må jeg "nøjes" med en 1 værelses?

Det er sådan, at hvis jeg flytter fra min kæreste ( vi bor i hus) og jeg er på kontanthjælp, så forlanger kommunen, at der som min. er et værelse til min datter. Dvs vi ville skulle som det mindste søge en 2-vær. lejlighed fordi kommunen kræver at når man som enlig m. barn og på kh så ska vil have hvert sit værelse.

Hvis jeg skulle flytte fra kæresten og har et alm. job, så blander kommunen sig overhovedet ikke i, hvad jeg vælger at bo i - om der er 5 vær eller 1 vær. Det er udelukkende når du er på kh. Ved så ikke om det også gælder folk på revalidering osv.

Og det er ikke noget man har "ret" til - det er noget de kræver, hvis de fortsat skal betale kh og evt låne til indskud. Det er ens eget job at finde boligen. Der skal bare være min. 2 vær. Ingen har ret til det, du kunne jo også vælge at bo i en 2 vær - det bestemmer du selv.

/Fenja

Anmeld

15. december 2012

FrkZier

Fenja09 skriver:

Det er sådan, at hvis jeg flytter fra min kæreste ( vi bor i hus) og jeg er på kontanthjælp, så forlanger kommunen, at der som min. er et værelse til min datter. Dvs vi ville skulle som det mindste søge en 2-vær. lejlighed fordi kommunen kræver at når man som enlig m. barn og på kh så ska vil have hvert sit værelse.

Hvis jeg skulle flytte fra kæresten og har et alm. job, så blander kommunen sig overhovedet ikke i, hvad jeg vælger at bo i - om der er 5 vær eller 1 vær. Det er udelukkende når du er på kh. Ved så ikke om det også gælder folk på revalidering osv.

/Fenja

men jeg tænker, hvis man ikke selv kan finde en bolig, og melder sig boligsøgende hos kommunen, og man har et arbejde - så har man ikke krav på mere end tag overhovedet (ihvertfald i Herlev) .. men hvis man er på KH, så har man pludselig krav på 2 værelser? (forudsat man har barn)

det da mærkeligt sat sammen synes jeg

Anmeld

15. december 2012

Fenja09

FrkZier skriver:

men jeg tænker, hvis man ikke selv kan finde en bolig, og melder sig boligsøgende hos kommunen, og man har et arbejde - så har man ikke krav på mere end tag overhovedet (ihvertfald i Herlev) .. men hvis man er på KH, så har man pludselig krav på 2 værelser? (forudsat man har barn)

det da mærkeligt sat sammen synes jeg

Hvis man som kh modtager ikke har tag over hovedet f.eks fra i morgen af og man har et barn, så står man til at skulle have en akutbolig dvs kommunen vælger en af deres boliger ( et socialt byggeri f.eks Lejrbo) og det kan så være overalt i den kommune, hvor du er tilknyttet. Man har dermed ingen medbestemmelse til hvor man gerne vil bo, man skal bare have tag over hovedet.

Hvis man vælger f.eks Lejrbo, så passer deres kvm til kommunens boligstøtte (nøjagtig) og den lejlighed de vil finde til dig og dit barn skal min. være en 2 -vær.

Lad os antage at jeg ringer til kommunen imorgen og siger at jeg gerne vil søge om hjælp til indskud fordi jeg er på kh, så vil de spørge om jeg står og akut mangler et sted at bo ( dette har større interesse når man har barn), hvis jeg så siger nej, jeg kan flytte i det tempo det passer mig, så ville de kun sige, du skal sørge for at finde en lejlighed med min. 2 vær - hvis du vælger privat byggeri så bla bla bla og hvis du vælger et af kommunens samarbejdspartnere så bla bla bla - der er forskel på boligstøtte, husleje osv.

Anmeld

15. december 2012

FrkZier

Fenja09 skriver:

Hvis man som kh modtager ikke har tag over hovedet f.eks fra i morgen af og man har et barn, så står man til at skulle have en akutbolig dvs kommunen vælger en af deres boliger ( et socialt byggeri f.eks Lejrbo) og det kan så være overalt i den kommune, hvor du er tilknyttet. Man har dermed ingen medbestemmelse til hvor man gerne vil bo, man skal bare have tag over hovedet.

Hvis man vælger f.eks Lejrbo, så passer deres kvm til kommunens boligstøtte (nøjagtig) og den lejlighed de vil finde til dig og dit barn skal min. være en 2 -vær.

Lad os antage at jeg ringer til kommunen imorgen og siger at jeg gerne vil søge om hjælp til indskud fordi jeg er på kh, så vil de spørge om jeg står og akut mangler et sted at bo ( dette har større interesse når man har barn), hvis jeg så siger nej, jeg kan flytte i det tempo det passer mig, så ville de kun sige, du skal sørge for at finde en lejlighed med min. 2 vær - hvis du vælger privat byggeri så bla bla bla og hvis du vælger et af kommunens samarbejdspartnere så bla bla bla - der er forskel på boligstøtte, husleje osv.

det giver jo god mening at man ikke selv kan vælge hvor man vil bo,  hvilket jo heller ikke er vigtigt når det akut, men det vigtige er jo bare man har tag over hovedet..

det der undre mig er at hvis samme scenarie udspillede sig hvor jeg ringer til komunen og siger jeg akut mangler et sted at bo, jeg har et barn og har søgt alle steder, men der er ingen lejlighed til mig nogen steder - jeg har arbejde og tjener x antal kroner.. så for jeg en 1 værelses lejlighed..

men hvis jeg så havde været på KH ville jeg få en 2 værelses - hvis altså jeg forstår det korrekt, og det da helt åndsvagt i min optik?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.