Mine børn får 3-4 gaver juleaften og et par mere den 25 om morgenen.
Vi har meget udtrykkeligt frabedt os at børnene får bunker af gaver, og opfordrer hellere familien til at gå sammen om nogle få men gode ting.
Når vi ikke vil have at vores børn får så mange gaver, skyldes først og fremmest at de slet ikke kan overskue alle de gaver. De når knap nok at se hvad der er i pakken før den næste skal åbnes, og det er i mine øjne slet ikke i orden. Særligt ikke når jeg har børn der bliver virkeligt glade for de enkel gaver de får. Sidste år udvandrede ældstebarnet faktisk fra gaveudpakningen fordi hans første pakke indeholdt en ny malebog som han slet ikke kunne vente med at tage i brug.
Derudover gør vi en ret stor indsats for at lære vores børn at juleaften ikke kun handler om gaverne, men at det er aftenen som helhed der er rar. Jeg kender lidt for mange børn der nærmest klatrer på væggene i spænding over julegaverne, og det er i mine øjne skide synd både for dem og for alle der skal være sammen med dem. Derfor får gaverne ikke lov at spille en alt for dominerende rolle hos os, og det er vores familier heldigvis fuldstændig med på.
Anmeld