start på skemaden resultere i hårdmave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2012

Mor1012

LSM skriver:

Man må jo forsøge, og stoppe hvis det går galt
Jeg kender nogle der er startet på skemad for sent og det er heller ikke sjovt

Men kan godt se du er blevet kørt meget på i denne debat, så vi lader den bare ligge her

det er simpelhen ikk andet for end at prøve.. og jeg tror altså at ALLE børn får en eller anden form for dårlig mave eller hård mave når de begynder på ske mad Uanset alderen

( mig som oprettede indlæget )

Matilde skriger ikke. hun græder ikke , og hun indtager skemaden fint... men hun presser bare i vildens sky men hun kom af med afføring igår, bortset fra den var grøn.. men det helt ok.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2012

LSM

Prinsessen<3 skriver:

det er simpelhen ikk andet for end at prøve.. og jeg tror altså at ALLE børn får en eller anden form for dårlig mave eller hård mave når de begynder på ske mad Uanset alderen

( mig som oprettede indlæget )

Matilde skriger ikke. hun græder ikke , og hun indtager skemaden fint... men hun presser bare i vildens sky men hun kom af med afføring igår, bortset fra den var grøn.. men det helt ok.

Ja maven skal jo lige vende sig til det

Og der er også nogle der er heldige ikke at døje med det og det er både babyer på 4 og 6 måneder

Anmeld

8. december 2012

JustMe

modesty skriver:

Man ved jo ikke om ens barns mave er klar til skemad ved de 4 mdr. Så hvorfor løbe risikoen hvis der ikke er nogen reel grund til det? Jeg har efterhånden snakket med SÅ mange hvis børn har fået hård mave fordi de er startet for tidligt på skemad. Og det er bare synd for børnene, synes jeg.

Jeg synes også tonen var lidt hård, og min første tanke var, at du var lidt emsig. Men så tænkte jeg nærmere over dit indslag, og hvor ville jeg dog ønske, at jeg havde fået sådan en oplysning dengang min datter skulle starte op på grød! Hun spiste ½ gang mere end det anbefalede, og da hun omkring de 4 mdr begyndte at vågne meget oftere om natten, vendte vi tanken om grød med SP, som sagde god for, at det kunne vi da godt prøve. Den dag i dag er jeg stadig ærgerlig over, at hun ikke anbefalede os at vente mindst 1 måned mere (og helst 2). Skemaden gjorde kun lidt forskel på søvnen, men selvom jeg overholdte de af Sundhedsstyrelsen angivne anbefalinger, var mådeholden med allergene fødevarer og hun kun fik ganske små mængder komælk, før hun blev 1 år, endte hun alligevel i sidste ende op med at få Movicol til hun var 1 år og har nu både astma og kontaktallergier.

Det kan godt være, at det ingen forbindelse har med opstart af skemad ved de 4 mdr, at hun ikke skulle have haft kartoffel, majs osv....men det kan også godt være, at det har. Kunne jeg lave det om, havde jeg været lykkelig for at få de oplysninger, som Modesty kommer med, for så var der måske en lille mulighed for, at hun ikke havde haft så store problemer med maven. Men jeg må dog indrømme, at jeg nok også var gået lidt i forsvarsposition, hvis den viden blev serveret, som den gjorde i dette tilfælde  Men venlighed kommer man længst, og det skrevne ord kan virke meget hårdere end tiltænkt

Så til TS: Jeg ville om ikke andet overveje kraftigt at afprøve Modestys råd. Selv hvis du gerne vil starte på grød/mos allerede nu, gør det ingen skade i det mindste at gøre det så stivelsesfrit, som muligt

Anmeld

9. december 2012

modesty

JustMe skriver:

Jeg synes også tonen var lidt hård, og min første tanke var, at du var lidt emsig. Men så tænkte jeg nærmere over dit indslag, og hvor ville jeg dog ønske, at jeg havde fået sådan en oplysning dengang min datter skulle starte op på grød! Hun spiste ½ gang mere end det anbefalede, og da hun omkring de 4 mdr begyndte at vågne meget oftere om natten, vendte vi tanken om grød med SP, som sagde god for, at det kunne vi da godt prøve. Den dag i dag er jeg stadig ærgerlig over, at hun ikke anbefalede os at vente mindst 1 måned mere (og helst 2). Skemaden gjorde kun lidt forskel på søvnen, men selvom jeg overholdte de af Sundhedsstyrelsen angivne anbefalinger, var mådeholden med allergene fødevarer og hun kun fik ganske små mængder komælk, før hun blev 1 år, endte hun alligevel i sidste ende op med at få Movicol til hun var 1 år og har nu både astma og kontaktallergier.

Det kan godt være, at det ingen forbindelse har med opstart af skemad ved de 4 mdr, at hun ikke skulle have haft kartoffel, majs osv....men det kan også godt være, at det har. Kunne jeg lave det om, havde jeg været lykkelig for at få de oplysninger, som Modesty kommer med, for så var der måske en lille mulighed for, at hun ikke havde haft så store problemer med maven. Men jeg må dog indrømme, at jeg nok også var gået lidt i forsvarsposition, hvis den viden blev serveret, som den gjorde i dette tilfælde  Men venlighed kommer man længst, og det skrevne ord kan virke meget hårdere end tiltænkt

Så til TS: Jeg ville om ikke andet overveje kraftigt at afprøve Modestys råd. Selv hvis du gerne vil starte på grød/mos allerede nu, gør det ingen skade i det mindste at gøre det så stivelsesfrit, som muligt

Tak for tankerne. Og kommentarerne angående tonen er taget til efterretning. 

Anmeld

9. december 2012

Frøken J.

Mettefpigen skriver:

Jeg synes ikk du svarer på spørgsmålet ved at skrive at hendes barn kan få allergi, og at hun skal vente med skemad til barnet er 6 måneder....

Det gør hun da, for netop det at starte for tidligt kan resultere i hård mave.

Anmeld

9. december 2012

Mettefpigen

Frøken J. skriver:

JJw

Det gør hun da, for netop det at starte for tidligt kan resultere i hård mave.

Jeg synes ikk det er et svar med den tone hun bruger... Synes mere det lyder som "skæld ud".....

Anmeld

9. december 2012

Frøken J.

modesty skriver:

Jeg ved ikke om du har læst alle mine indlæg, men skriver jo netop at dét at det ene barn godt kan tåle skemad fra 4 mdrs. alderen, ikke betyder at det andet kan. Nogle kan, ja, men ikke alle. Det er jo pointen. Derfor er det bedst at vente, fordi man ikke ved hvordan ens barn reagerer. Og hvis man starter tidligt, så er det jo lidt for sent hvis der viser sig problemer.

Og som jeg også skriver, der skal være meget vægtige grunde hvis man starter før de 6 mdr. - f.eks vægttab. Som du selv nævner. Har du ikke læst mit indlæg hvor jeg nævner det som en valid grund til at starte tidligt?

Jeg reagerer fordi det efterhånden er normen fremfor undtagelsen at starte ved 4 mdr. og ikke ved 6 mdr. selvom baby er sund og rask og ikke udviser andre "problemer" end at ville spise lidt oftere og vågne om natten. Og det kan så føre til problemer som forstoppelse. Som det jo har gjort i dette tilfælde. For nogle går forstoppelsen så over relativt hurtigt, men for andre kan det være et problem der følger dem i lang tid. Og det er da synd - synes du ikke? Specielt hvis det nu kunne være blevet undgået?

Jeg ved godt at min tone er lidt hård ind imellem. Det er nok fordi jeg selv kan tåle en del mere end andre. Det beklager jeg, men jeg mener stadig at de ting jeg har skrevet her i tråden er vigtig info.

Nogen gange tror jeg, at jeg elsker dig! - Du siger simpelthen tingene så godt, og er bare så enig med dig. Det er rart at se den form for argumentation. Og jeg synes i øvrigt ikke du var hård i tonen - Du bruger måske ikke en masse smileys, men det betyder jo ikke, at tonen er hård.

Vi begyndte da Rose var 4 måneder, og det fortryder jeg faktisk, for jeg tror ikke hun havde behov for det. Vi var bare uvidende, og fik at vide af SP, at det var en god idé at starte, fordi jeg havde problemer med amning. Men jeg kunne jo bare have givet flaske. Rose fik ikke forstoppelse, men derfor vil jeg stadig vente længere med lillebror, for nu ved jeg mere, end jeg gjorde dengang. Elsker vores SP, men synes det er et problem, at der er så mange SP'er, som blindt opfordrer til hurtig opstart på skemad i stedet for at opfordre til at vente.

Anmeld

9. december 2012

Frøken J.

Mettefpigen skriver:

Jeg synes ikk det er et svar med den tone hun bruger... Synes mere det lyder som "skæld ud".....

Jeg synes ikke der er en hård tone - og jeg startede selv ved 4 måneder. Modesty er godt nok ikke den, der vælter sig i smileyer, men et stort smileyforbrug er vel heller ikke en forudsætning for en god tone Jeg læser hendes svar som velargumenterede og "neutrale" tonemæssigt. Synes hverken hun lyder sur eller meget smilende. Mere fakta-baseret

Anmeld

9. december 2012

modesty

Frøken J. skriver:

Nogen gange tror jeg, at jeg elsker dig! - Du siger simpelthen tingene så godt, og er bare så enig med dig. Det er rart at se den form for argumentation. Og jeg synes i øvrigt ikke du var hård i tonen - Du bruger måske ikke en masse smileys, men det betyder jo ikke, at tonen er hård.

Vi begyndte da Rose var 4 måneder, og det fortryder jeg faktisk, for jeg tror ikke hun havde behov for det. Vi var bare uvidende, og fik at vide af SP, at det var en god idé at starte, fordi jeg havde problemer med amning. Men jeg kunne jo bare have givet flaske. Rose fik ikke forstoppelse, men derfor vil jeg stadig vente længere med lillebror, for nu ved jeg mere, end jeg gjorde dengang. Elsker vores SP, men synes det er et problem, at der er så mange SP'er, som blindt opfordrer til hurtig opstart på skemad i stedet for at opfordre til at vente.

Du får sgu lige en smiley. 

Anmeld

9. december 2012

Mettefpigen

Frøken J. skriver:

jwg

Jeg synes ikke der er en hård tone - og jeg startede selv ved 4 måneder. Modesty er godt nok ikke den, der vælter sig i smileyer, men et stort smileyforbrug er vel heller ikke en forudsætning for en god tone Jeg læser hendes svar som velargumenterede og "neutrale" tonemæssigt. Synes hverken hun lyder sur eller meget smilende. Mere fakta-baseret

Jeg synes hun lyder meget negativ når hun skriver, og det har intet med smilyer at gøre.....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.