start på skemaden resultere i hårdmave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2012

modesty

Det kommer også MEGET an på hvilket barn man har med at gøre, om man skal vente til 6 mdr. alderen eller ej. Heldigvis er børn forskellige.

Min yngste begyndte på skemad da han var 3 mdr. fordi han 

1. Ikke kunne/ville ammes (pga. medfødt handicap)

2. Afviste flasken og derved tabte sig

Han er nu 7 mdr. og trives nu rigtig godt. Og kan tilmed tygge brød, selvom han ingen tænder har. Og her har vi ingen problemer med allergier og vores SP har aldrig udtrykt bekymring mht. allergier. 

Jeg har godt hørt argumentet med allergier...men tror altså ikke rigtig på at det har en sammenhæng. Herregud, man kan også få kræft af at spise vingummibamser.

Jeg mener at alle mødre er 100 % i stand til selv at vurdere hvad der er bedst for deres børn. Og, ja jeg ved godt det var til info. Dine tone kan bare godt virke en smule fordømmende 

Jeg ved ikke om du har læst alle mine indlæg, men skriver jo netop at dét at det ene barn godt kan tåle skemad fra 4 mdrs. alderen, ikke betyder at det andet kan. Nogle kan, ja, men ikke alle. Det er jo pointen. Derfor er det bedst at vente, fordi man ikke ved hvordan ens barn reagerer. Og hvis man starter tidligt, så er det jo lidt for sent hvis der viser sig problemer.

Og som jeg også skriver, der skal være meget vægtige grunde hvis man starter før de 6 mdr. - f.eks vægttab. Som du selv nævner. Har du ikke læst mit indlæg hvor jeg nævner det som en valid grund til at starte tidligt?

Jeg reagerer fordi det efterhånden er normen fremfor undtagelsen at starte ved 4 mdr. og ikke ved 6 mdr. selvom baby er sund og rask og ikke udviser andre "problemer" end at ville spise lidt oftere og vågne om natten. Og det kan så føre til problemer som forstoppelse. Som det jo har gjort i dette tilfælde. For nogle går forstoppelsen så over relativt hurtigt, men for andre kan det være et problem der følger dem i lang tid. Og det er da synd - synes du ikke? Specielt hvis det nu kunne være blevet undgået?

Jeg ved godt at min tone er lidt hård ind imellem. Det er nok fordi jeg selv kan tåle en del mere end andre. Det beklager jeg, men jeg mener stadig at de ting jeg har skrevet her i tråden er vigtig info.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2012

modesty

Mettefpigen skriver:

Det er også rigtigt... Men synes bare du kan være meget hård når du skriver... Den her måde du skrev det på synes jeg lød meget bedre... (min mening)....

OK, fair nok. 

Anmeld

5. december 2012

Rikke, Liam & Linus

modesty skriver:

Jeg ved ikke om du har læst alle mine indlæg, men skriver jo netop at dét at det ene barn godt kan tåle skemad fra 4 mdrs. alderen, ikke betyder at det andet kan. Nogle kan, ja, men ikke alle. Det er jo pointen. Derfor er det bedst at vente, fordi man ikke ved hvordan ens barn reagerer. Og hvis man starter tidligt, så er det jo lidt for sent hvis der viser sig problemer.

Og som jeg også skriver, der skal være meget vægtige grunde hvis man starter før de 6 mdr. - f.eks vægttab. Som du selv nævner. Har du ikke læst mit indlæg hvor jeg nævner det som en valid grund til at starte tidligt?

Jeg reagerer fordi det efterhånden er normen fremfor undtagelsen at starte ved 4 mdr. og ikke ved 6 mdr. selvom baby er sund og rask og ikke udviser andre "problemer" end at ville spise lidt oftere og vågne om natten. Og det kan så føre til problemer som forstoppelse. Som det jo har gjort i dette tilfælde. For nogle går forstoppelsen så over relativt hurtigt, men for andre kan det være et problem der følger dem i lang tid. Og det er da synd - synes du ikke? Specielt hvis det nu kunne være blevet undgået?

Jeg ved godt at min tone er lidt hård ind imellem. Det er nok fordi jeg selv kan tåle en del mere end andre. Det beklager jeg, men jeg mener stadig at de ting jeg har skrevet her i tråden er vigtig info.

Jeg kan sagtens give dig ret i mange af de ting du skriver. 

Men mener nu stadig at man må have tiltro til at forældre (i de fleste tilfælde) er i stand til at træffe de rette beslutninger. 

Og dermed slut herfra 

Anmeld

5. december 2012

Mor1012

Rikke, Liam & Linus skriver:

Grøntsager er maven som regel mere glad for. 

Og så længe maven er hård så giv 1-2 skefulde sveskemos ved hvert måltid. Og husk at bananer kan give hård mave.

super, tænkte slet ikk på grønsager . jeg har en på 2 år og har fuldstendig glemt det med opstart på skemaden

Anmeld

5. december 2012

Mor1012

Mettefpigen skriver:

Jeg synes mere det er måden du skriver tignene på....
TS spurgte ikk om hvad hun "gør forkert" men hvorfor hendes barns afføring er sådan og hvorfor barnet har hård mave.....

Anmeld

5. december 2012

Mor1012

Rikke, Liam & Linus skriver:

Det kommer også MEGET an på hvilket barn man har med at gøre, om man skal vente til 6 mdr. alderen eller ej. Heldigvis er børn forskellige.

Min yngste begyndte på skemad da han var 3 mdr. fordi han 

1. Ikke kunne/ville ammes (pga. medfødt handicap)

2. Afviste flasken og derved tabte sig

Han er nu 7 mdr. og trives nu rigtig godt. Og kan tilmed tygge brød, selvom han ingen tænder har. Her har vi ingen problemer og vores SP har aldrig udtrykt bekymring mht. allergier. 

Jeg har godt hørt argumentet med allergier...men tror altså ikke rigtig på at det har en sammenhæng. Herregud, man kan også få kræft af at spise vingummibamser.

Jeg mener at alle mødre er 100 % i stand til selv at vurdere hvad der er bedst for deres børn. Og, ja jeg ved godt det var til info. Din tone kan bare godt virke en smule fordømmende 

min datter på 2 år nu , begyndte os på skemad som 3 en halv mdr gammel. og hun droppede flake Helt som 5 mdr.. hun ville kun ha mad !

og vi trives idag

havde bare fuldstendig glemt hvordan og hvorledes med opstart på skemad, med min nu 4 mdr gamle datter.

Anmeld

5. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Prinsessen<3 skriver:

min datter på 2 år nu , begyndte os på skemad som 3 en halv mdr gammel. og hun droppede flake Helt som 5 mdr.. hun ville kun ha mad !

og vi trives idag

havde bare fuldstendig glemt hvordan og hvorledes med opstart på skemad, med min nu 4 mdr gamle datter.

Ja, det gør man altså hurtigt. Jeg måtte også "starte forfra" :-)

Anmeld

5. december 2012

LSM

modesty skriver:

SST anbefaler at man fuldammer til 6 mdr. og kun i helt særlige nødstilfælde starter tidligere. Og ved helt særlige nødstilfælde menes der ikke at barnet spiser lidt oftere end før, eller vågnere oftere om natten, men f.eks at barnets vægt stagnerer eller falder.

Nej det ved jeg godt , men når man har ammet i 4 måneder har man gjort det, man kunne i forhold til det med allergien.
Og hvis ens barn er klar til skemad hvorfor så ikke starte?
Man kan faktisk også starte for sent, det er med at finde det rette tidspunkt og babyer er jo forskellige.

Anmeld

5. december 2012

modesty

LSM skriver:

Nej det ved jeg godt , men når man har ammet i 4 måneder har man gjort det, man kunne i forhold til det med allergien.
Og hvis ens barn er klar til skemad hvorfor så ikke starte?
Man kan faktisk også starte for sent, det er med at finde det rette tidspunkt og babyer er jo forskellige.

Man ved jo ikke om ens barns mave er klar til skemad ved de 4 mdr. Så hvorfor løbe risikoen hvis der ikke er nogen reel grund til det? Jeg har efterhånden snakket med SÅ mange hvis børn har fået hård mave fordi de er startet for tidligt på skemad. Og det er bare synd for børnene, synes jeg.

Anmeld

5. december 2012

LSM

modesty skriver:

Man ved jo ikke om ens barns mave er klar til skemad ved de 4 mdr. Så hvorfor løbe risikoen hvis der ikke er nogen reel grund til det? Jeg har efterhånden snakket med SÅ mange hvis børn har fået hård mave fordi de er startet for tidligt på skemad. Og det er bare synd for børnene, synes jeg.

Man må jo forsøge, og stoppe hvis det går galt
Jeg kender nogle der er startet på skemad for sent og det er heller ikke sjovt

Men kan godt se du er blevet kørt meget på i denne debat, så vi lader den bare ligge her

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.