Det kommer også MEGET an på hvilket barn man har med at gøre, om man skal vente til 6 mdr. alderen eller ej. Heldigvis er børn forskellige.
Min yngste begyndte på skemad da han var 3 mdr. fordi han
1. Ikke kunne/ville ammes (pga. medfødt handicap)
2. Afviste flasken og derved tabte sig
Han er nu 7 mdr. og trives nu rigtig godt. Og kan tilmed tygge brød, selvom han ingen tænder har. Og her har vi ingen problemer med allergier og vores SP har aldrig udtrykt bekymring mht. allergier.
Jeg har godt hørt argumentet med allergier...men tror altså ikke rigtig på at det har en sammenhæng. Herregud, man kan også få kræft af at spise vingummibamser.
Jeg mener at alle mødre er 100 % i stand til selv at vurdere hvad der er bedst for deres børn. Og, ja jeg ved godt det var til info. Dine tone kan bare godt virke en smule fordømmende 
Jeg ved ikke om du har læst alle mine indlæg, men skriver jo netop at dét at det ene barn godt kan tåle skemad fra 4 mdrs. alderen, ikke betyder at det andet kan. Nogle kan, ja, men ikke alle. Det er jo pointen. Derfor er det bedst at vente, fordi man ikke ved hvordan ens barn reagerer. Og hvis man starter tidligt, så er det jo lidt for sent hvis der viser sig problemer.
Og som jeg også skriver, der skal være meget vægtige grunde hvis man starter før de 6 mdr. - f.eks vægttab. Som du selv nævner. Har du ikke læst mit indlæg hvor jeg nævner det som en valid grund til at starte tidligt?
Jeg reagerer fordi det efterhånden er normen fremfor undtagelsen at starte ved 4 mdr. og ikke ved 6 mdr. selvom baby er sund og rask og ikke udviser andre "problemer" end at ville spise lidt oftere og vågne om natten. Og det kan så føre til problemer som forstoppelse. Som det jo har gjort i dette tilfælde. For nogle går forstoppelsen så over relativt hurtigt, men for andre kan det være et problem der følger dem i lang tid. Og det er da synd - synes du ikke? Specielt hvis det nu kunne være blevet undgået?
Jeg ved godt at min tone er lidt hård ind imellem. Det er nok fordi jeg selv kan tåle en del mere end andre. Det beklager jeg, men jeg mener stadig at de ting jeg har skrevet her i tråden er vigtig info.