Bør jeg være bekymret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. maj 2013

Bb3031

camilla10 skriver:

hvor dejligt, at der er kommet ro på 

jeg blev fanget af jeres situation, fordi der er fællestræk med min egen søn. han er særligt sensitiv, hvilket ikke er en diagnose, men bare et karaktertræk. jeg plejer at sige, at han er en følsom dreng. i øvrigt ligner han mig på det punkt  det kan være værd for jer at have i baghovedet, hvis der atter opstår situationer, hvor jeres søn kommer i underskud.

skønt med en børnehave, hvor det bare kører.

Hvordan kommer sensitiviteten til udtryk ved din søn? Har nemlig aldrig tænkt på vores søn som sensitiv, da han på alle nævnte områder i vuggestuen var helt modsat herhjemme. Ville dog have ønsket at talepædagogen, havde nået at observere ham i vuggestuen, da det kunne være spændende at høre, hvad hun havde set og lagt mærke til. At det er talepædagogen, har som sådan ikke noget at gøre med hans sprog, men mere det, at de alle tre (talepædagog, psykolog og fysioterapeut) samarbejder om sagen. 

Er også så lettet og glad over at det går ham så godt i børnehaven  Den er heller ikke helt fremmede for ham, da det er en integreret institution og vuggestuen har været super gode til at køre ham ind 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2013

camilla10

Peiner skriver:

Hvordan kommer sensitiviteten til udtryk ved din søn? Har nemlig aldrig tænkt på vores søn som sensitiv, da han på alle nævnte områder i vuggestuen var helt modsat herhjemme. Ville dog have ønsket at talepædagogen, havde nået at observere ham i vuggestuen, da det kunne være spændende at høre, hvad hun havde set og lagt mærke til. At det er talepædagogen, har som sådan ikke noget at gøre med hans sprog, men mere det, at de alle tre (talepædagog, psykolog og fysioterapeut) samarbejder om sagen. 

Er også så lettet og glad over at det går ham så godt i børnehaven  Den er heller ikke helt fremmede for ham, da det er en integreret institution og vuggestuen har været super gode til at køre ham ind 

vores søn startede ved en dagpleje, hvor han ikke følte sig tryg. han tog ikke kontakt til de andre børn, legede ikke og ville helst være på skødet hos den voksne.

ved den nye dagpleje snakkede han i et væk og hun mærkede ikke at han skulle være anderledes end så mange andre følsomme børn. så han gik fra at være et problembarn til at være en glæde for den nye dagplejer.

vores søn er en dreng, der observerer meget og registrerer stemninger og andres følelser og bliver påvirket af det. hvis man tager højde for det, synes jeg det er enstor styrke at have. til gengæld kan der være perioder, hvor han bliver påvirketaf det og let bliver træt og frustreret.

man kan finde en masse på nettet om begrebet særligt sensitive børn og der findes en bog af samme navn.

Anmeld

27. maj 2013

Mumto3

Du har sikkeret fåret mange gode svar, jeg har ikke læst dem alle, men der er dog lige en ting jeg vil sige.

Jeg ville forbyde pædagogerne at optage mit barn på video og konfrontere mit barn med egen opførsel på den måde. Han kan godt lide at snurre rundt, han gør det ofte derhjemme og hygger sig med det. Han leger ikke med de andre i vuggestuen, men han kan så finde ud af at underholde sig selv. Hvad hvis de tager det fra ham??? Det må han ikke fordi det gør børn i den lille bitte snævnre kasse der hedder 'normale' børn ikke. Og husk lige på at 'normale' børn det er udadvendt, fremadrettede, frembrusende, mig, mig mig børn!!! Børn der er indadvendte, tager hensyn, ikke sætter sig selv først, der er nok noget galt med dem. Sådan ser vores samfund på individer nu om dage!!! Hvis du kan stille op i X-factor er du cool, hvis du er den stille mus, der sidder på din plads og passer dig selv og dit arbejde, er du sær.

Videooptagelsen kan være meget ydmygende for din søn. Han kan sagtens fornemme at de synes det er forkert han gør det, og derfor vil han også få en følelse af at han er forkert.

Mht til din bekrymring for børnehave og flere børn og hvordan han skal forholde sig til det, så husk på at TIDEN ARBEJDER FOR JER!!!! jeres søn bliver større, mere moden, får mere overblik og flere erfaringer med at omgås andre børn, og derfor får han sandsynligvis også nemmere ved det jo større han bliver.

jeg ønkser dig og din søn masser er ro, kærlighed og forståelse for at vi ikke alle kan være udadvendte.

Jeg har selv to drenge (og en pige) og drengene er som nat og dag. Når vi tager en tur med Oslofærgen, så vil den lille storme afsted, ud og se hele båden, lege, klatre op, udforkse osv. Mens den store, sidder med store øjne og spørger om vi ikke bare kan være i Kahytten hele tiden.

Da vi kom hjem fra ferie sidste år, hvor vi havde kørt Europa tynd i bil, spurger min mor børnene hvad det bedste havde været. Den ene remsede op: badeland, klatreture på bjergene, gå op i høje bygninger osv osv. Mens den store svarede: Det allerbedste var at sidde i bilen, men det gjorde vi slet ikke længe nok! (vi tilbragte altså MANGE timer i den bil!) Han går i 3. klasse og han har nogle få, men meget gode venner! han vil helst ikke have legeaftaler mere end 1-2 gange om ugen, for det synes han er for meget. Han bliver hurtigt fyldt op med indtryk og kan ikke kapere så meget. Tilgengæld kan han huske ALT han har oplevet. Da han startede i skole gik der nogle få måneder, så kunne han navnene på stort set alle børn var 0-5/6.klasse  Altså, så kan jeg godt forstå man bliver meget træt i sit lille hoved!!! Lillebror derimod har snart gået i skole i et helt år. Han fiser rundt og er alle vegne og leger med alle hele tiden, men han kan stadig ikke navnene på pigerne i sin egen klasse!

Nå det blev lige til en lang snak om mine egne børn. Det var ikke meningen, men jeg kan bare huske hvormeget jeg var igennem da den store var lille og alle omkring var meget bekrymrede og det ville aldrig gå godt når han nu var sådan som han er. Men han klare sig godt, og er helt normal, men han kommer aldrig til at stille op til x-factor eller drømme om at blive berømt og være 'på'. Det bryder han sig ikke om

Anmeld

27. maj 2013

Mumto3

EJ, altså!!! Nu ser jeg at det er et rigtig gammelt indlæg jeg har svaret på. SORRY!!! I er jo et helt andet sted nu :-)

Anmeld

27. maj 2013

Bb3031

Mumto3 skriver:

EJ, altså!!! Nu ser jeg at det er et rigtig gammelt indlæg jeg har svaret på. SORRY!!! I er jo et helt andet sted nu :-)

He he gør skam ikke noget  Debatten kom op igen, da der var en, som spurgte til, hvordan det går nu med vores søn. Ved ikke om du har læst den del af det og mit svar derpå? 

Men vil så lige berolige dig med at de videooptagelser der blev filmet, kun blev vist til os forældre og vores søn aldrig har vidst til dem  At vi så ikke fik særligt meget ud af de små filmklip er en anden sag 

Anmeld

27. maj 2013

Bb3031

camilla10 skriver:

vores søn startede ved en dagpleje, hvor han ikke følte sig tryg. han tog ikke kontakt til de andre børn, legede ikke og ville helst være på skødet hos den voksne.

ved den nye dagpleje snakkede han i et væk og hun mærkede ikke at han skulle være anderledes end så mange andre følsomme børn. så han gik fra at være et problembarn til at være en glæde for den nye dagplejer.

vores søn er en dreng, der observerer meget og registrerer stemninger og andres følelser og bliver påvirket af det. hvis man tager højde for det, synes jeg det er enstor styrke at have. til gengæld kan der være perioder, hvor han bliver påvirketaf det og let bliver træt og frustreret.

man kan finde en masse på nettet om begrebet særligt sensitive børn og der findes en bog af samme navn.

Ja det er nok en god ting, at vi har det i baghovedet, hvis der skulle opstå lignende situationer igen med vores søn 

Tak for din forståelse og bekymring og tak for råd 

Anmeld

27. maj 2013

Mumto3

Peiner skriver:

He he gør skam ikke noget  Debatten kom op igen, da der var en, som spurgte til, hvordan det går nu med vores søn. Ved ikke om du har læst den del af det og mit svar derpå? 

Men vil så lige berolige dig med at de videooptagelser der blev filmet, kun blev vist til os forældre og vores søn aldrig har vidst til dem  At vi så ikke fik særligt meget ud af de små filmklip er en anden sag 

Det glæder mig at høre at jeres søn ikke har set optagelserne med sig selv! Han var jo også god til at svare, da pædagogen spurgte: hvad laver du? så han er fuldt ud bevidst om det.

Nå, men rigtig godt at høre at I er kommet godt videre!!! Tillykke med det! (og så vil jeg også anbefale at læse om sensitive børn/mennesker) det kan jeg se andre også har gjort, og det hjælp mig meget i forståelsen af mine egen dreng.

Anmeld

27. maj 2013

Bb3031

Mumto3 skriver:

Det glæder mig at høre at jeres søn ikke har set optagelserne med sig selv! Han var jo også god til at svare, da pædagogen spurgte: hvad laver du? så han er fuldt ud bevidst om det.

Nå, men rigtig godt at høre at I er kommet godt videre!!! Tillykke med det! (og så vil jeg også anbefale at læse om sensitive børn/mennesker) det kan jeg se andre også har gjort, og det hjælp mig meget i forståelsen af mine egen dreng.

Vil helt klart tage et godt kik på det. Men synes det er lidt svært lige at overskue, hvor man skal begynde 

Anmeld

27. maj 2013

Mumto3

Peiner skriver:

Vil helt klart tage et godt kik på det. Men synes det er lidt svært lige at overskue, hvor man skal begynde 

Du kan google HSP eller High Sensitive Person

Så kommer der også danske side op, men der er mest om det på engelsk.

Anmeld

27. maj 2013

Bb3031

Mumto3 skriver:

Du kan google HSP eller High Sensitive Person

Så kommer der også danske side op, men der er mest om det på engelsk.

Tak for din forståelse og er vild med din beskrivelse af, hvad der bliver kategoriseret som "normal"  Rigtig godt beskrevet. 

Jeg tager et godt kik på det og får snakket med talepædagogen om det, når hun tager kontakt med mig 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.