Du har sikkeret fåret mange gode svar, jeg har ikke læst dem alle, men der er dog lige en ting jeg vil sige.
Jeg ville forbyde pædagogerne at optage mit barn på video og konfrontere mit barn med egen opførsel på den måde. Han kan godt lide at snurre rundt, han gør det ofte derhjemme og hygger sig med det. Han leger ikke med de andre i vuggestuen, men han kan så finde ud af at underholde sig selv. Hvad hvis de tager det fra ham??? Det må han ikke fordi det gør børn i den lille bitte snævnre kasse der hedder 'normale' børn ikke. Og husk lige på at 'normale' børn det er udadvendt, fremadrettede, frembrusende, mig, mig mig børn!!! Børn der er indadvendte, tager hensyn, ikke sætter sig selv først, der er nok noget galt med dem. Sådan ser vores samfund på individer nu om dage!!! Hvis du kan stille op i X-factor er du cool, hvis du er den stille mus, der sidder på din plads og passer dig selv og dit arbejde, er du sær.
Videooptagelsen kan være meget ydmygende for din søn. Han kan sagtens fornemme at de synes det er forkert han gør det, og derfor vil han også få en følelse af at han er forkert.
Mht til din bekrymring for børnehave og flere børn og hvordan han skal forholde sig til det, så husk på at TIDEN ARBEJDER FOR JER!!!! jeres søn bliver større, mere moden, får mere overblik og flere erfaringer med at omgås andre børn, og derfor får han sandsynligvis også nemmere ved det jo større han bliver.
jeg ønkser dig og din søn masser er ro, kærlighed og forståelse for at vi ikke alle kan være udadvendte.
Jeg har selv to drenge (og en pige) og drengene er som nat og dag. Når vi tager en tur med Oslofærgen, så vil den lille storme afsted, ud og se hele båden, lege, klatre op, udforkse osv. Mens den store, sidder med store øjne og spørger om vi ikke bare kan være i Kahytten hele tiden.
Da vi kom hjem fra ferie sidste år, hvor vi havde kørt Europa tynd i bil, spurger min mor børnene hvad det bedste havde været. Den ene remsede op: badeland, klatreture på bjergene, gå op i høje bygninger osv osv. Mens den store svarede: Det allerbedste var at sidde i bilen, men det gjorde vi slet ikke længe nok! (vi tilbragte altså MANGE timer i den bil!) Han går i 3. klasse og han har nogle få, men meget gode venner! han vil helst ikke have legeaftaler mere end 1-2 gange om ugen, for det synes han er for meget. Han bliver hurtigt fyldt op med indtryk og kan ikke kapere så meget. Tilgengæld kan han huske ALT han har oplevet. Da han startede i skole gik der nogle få måneder, så kunne han navnene på stort set alle børn var 0-5/6.klasse
Altså, så kan jeg godt forstå man bliver meget træt i sit lille hoved!!! Lillebror derimod har snart gået i skole i et helt år. Han fiser rundt og er alle vegne og leger med alle hele tiden, men han kan stadig ikke navnene på pigerne i sin egen klasse!
Nå det blev lige til en lang snak om mine egne børn. Det var ikke meningen, men jeg kan bare huske hvormeget jeg var igennem da den store var lille og alle omkring var meget bekrymrede og det ville aldrig gå godt når han nu var sådan som han er. Men han klare sig godt, og er helt normal, men han kommer aldrig til at stille op til x-factor eller drømme om at blive berømt og være 'på'. Det bryder han sig ikke om