Danske kvinder føder færre børn, chok!! :o

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. november 2012

Ka+Ma=Be

Jeg har en smule svært ved at forholde mig til den statistik, lidt ligesom den med gennemsnitsalderen! For i min vennekreds har stort set ALLE børn  Og de har ydermere alle fået dem i starten af tyverne (enkelte før) og flere af dem har 2 og 3 - så i min omgangskreds passer det i hvert fald ikke Man kan jo kun håbe, at det er med til at ændre begge tendenser.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2012

modesty

Nej. En overklasse og et uddannet samfund er 2 vidt forskellige ting. En overklasse er noget et samfund har når det tillader folk at rage til sig, et uddannet folk er mennesker der har en uddannelse så de kan klare sig. Overklassen kan vi (sagtens) klare os uden, uden uddannelse ville vi ende i rendestenen - allesammen.
Kina synes jeg slet ikke vi skal begynde at sammenligne nogen med, den samfundsstruktur synes jeg ikke nogen skulle misunde eller efterligne. Kommunismen er om muligt værre gift for et samfund, end ekstrem islamisme er for den almindelige muslim.

Jamen altså, når vi har vestlige lande der allerede tilbage i 1800-tallet begyndte at kolonisere lande og transportere alt af værdi ud af landet - hvad er det så du vil forvente de kan bygge samfund op af? Når man så som indbygger i det land skal til at sørge for sig selv og familien, er det vel klart der dannes korruption? Når der ikke er nok til alle, må man lære at klare sig med det lidt der er. Fattigdom vil altid følges med korruption, sålænge de ingen råderet har haft over deres egne ressourcer, så er det i min verden intet andet end selvfølgeligheder der sker dernede. Og nej, det kommer ikke an på hvornår vi kom og besatte det og begyndte at stjæle - for det tyveri startede længe inden Afrikanerne nåede at opfatte vi havde opfundet industrien. Bare ligeså vi er helt på det rene, den udmagring af det kontinent startede ikke i forgårs, for et år siden eller for 10 år siden - det er mange, mange generationer siden det begyndte.

Sydamerika er bare så langt fra et succes-eksempel som det kan komme. Uanset hvordan du vender og drejer den, så er blandt andre Brassilien meget, meget langt fra at være en succes - set på det rent menneskelige plan. Muligt de er i en opsvingsfase rent økonomisk, men der er jo ingen politikere der magter opgaven.

Og nej, intet sker fra dag til dag. Det har jeg sådan set aldrig påstået, men der er stadig ingen brilliante ideer til hvad vi gør?
Der er en masse pegen fingre og "dem gider vi ikke lege med fordi de er dumme" og endnu mere af "Jamen det kan vi ikke" og helt ufatteligt lidt af "Hvad fanden gør vi får at få hevet så mange som muligt med op?"

Og det er såmænd blot det der er min pointe: Vi kan ikke fixe det for halvdelen af os og lade resten sulte ihjel, jeg kan ikke tillade mig som kvinde at dvæle ved min egen baby-lykke når der er så mange derude der ikke selv kan bestemme, råde eller agere i deres eget liv. Børn der bliver solgt til inkompetente adoptiv-forældre, mænd der bliver kidnappet, folk der bliver dræbt, økonomer der røvrender os alle, politikere der hytter deres eget skind og alt det andet grumme der nu sker i vores liv. Og jo, overbefolkning kan føres direkte til svaret for dem alle. 

Jeg har ikke meget tid så det bliver hurtigt.

Din skelnen mellem overklasse og uddannelse er jeg sådan set enig i, men nævn et land som er på vej fra u-lands til i-lands status hvor den skelnen er en realitet. Kina, Brasilien, Thailand, østlandene der bevæger sig væk fra kommunisme og mod kapitalisme. Det ville være så meget federe hvis det startede med en veluddannet under- og mellemklasse, enig, men det ser jeg bare ikke ske nogle steder. Jeg snakker realiteter, ikke drømmescenarier.

Kina er jo på vej væk fra den meget stramme kommunistiske struktur - mod kapitalisme - det er jo netop en af mine pointer. Jeg er godt klar over at det er stadig er et meget kommunistisk land, og det vil jeg aldrig forsvare, men grunden til at det går så ufatteligt godt for landet økonomisk set (og ja jeg ved godt at landet på mange måder stadig er ekstremt fattigt så det behøver du ikke at fortælle mig), er på grund af deres kapitalistiske tiltag - ikke på grund af deres kommunistiske styre.

Jeg ville tusinde gange hellere være fattig i Brasilien end i et Øst- eller Vest-afrikansk land. Dermed ikke sagt at jeg vil betegne Brasilien som en succes-historie. Det er dine ord, ikke mine. 

Der er ingen grund til at forsvare Afrikas korruption, jeg har aldrig sagt at den var grundløs. Og at udmagringen af landet startede for lang tid siden, LOL ja det er jeg da godt klar over, det startede sådan cirka for 600 år siden. Hvor i mit indlæg læser du at jeg ikke er af den opfattelse?

Jeg er et langt stykke hen ad vejen meget enig i dine holdninger, men jeg synes bare at det er en naiv idealisme set i forhold til hvordan den virkelige verden rent faktisk hænger sammen. Og at tro at dét at den vestlige verden føder færre børn vil kunne rette op på resten af verdens fattigdom er en efter min mening en forkert konklusion.

Vi bliver ikke enige - du skal være velkommen til at svare tilbage på mit indlæg, men jeg har brugt nok tid på den her diskussion.

Anmeld

27. november 2012

MediaAnarchy

Ciss skriver:

Nu håber jeg ikke, jeg støder nogen, men jeg har lyst til at indskyde i debatten, at Afrika ikke er et land med ensartet udvikling. Det er et kontinent med en mængde forskellige lande, som er præget af diverse forskellige udfordringer. Levevilkår og uddannelsesniveau svinger enormt fra et land til et andet, så jeg synes, det bliver temmelig misvisende at omtale kontinentet som et land, som åbenbart for mange symboliserer det værste i både uddannelsesniveau, korruption og livsvilkår. Nogen lande slider med borgerkrig, sult og/eller koruption - men det er ikke dem alle, og i meget varierende grad.

http://www.youtube.com/watch?v=oJLqyuxm96k

Apropos - Afrika er mere end vi kender til, og meget mere end hvad der bliver talt om i medierne. Tænk hvis meget af det vi vidste om Norge også kom fra støtte-sange ;P

Anmeld

27. november 2012

Ciss

MediaAnarchy skriver:

http://www.youtube.com/watch?v=oJLqyuxm96k

Apropos - Afrika er mere end vi kender til, og meget mere end hvad der bliver talt om i medierne. Tænk hvis meget af det vi vidste om Norge også kom fra støtte-sange ;P

- den havde jeg ikke set før!

Jeg giver dig helt ret. Vi ser jo omtrent kun sult og krigsbilleder fra Afrika.

Anmeld

27. november 2012

Gardenia

modesty skriver:

Jeg har ikke meget tid så det bliver hurtigt.

Din skelnen mellem overklasse og uddannelse er jeg sådan set enig i, men nævn et land som er på vej fra u-lands til i-lands status hvor den skelnen er en realitet. Kina, Brasilien, Thailand, østlandene der bevæger sig væk fra kommunisme og mod kapitalisme. Det ville være så meget federe hvis det startede med en veluddannet under- og mellemklasse, enig, men det ser jeg bare ikke ske nogle steder. Jeg snakker realiteter, ikke drømmescenarier.

Kina er jo på vej væk fra den meget stramme kommunistiske struktur - mod kapitalisme - det er jo netop en af mine pointer. Jeg er godt klar over at det er stadig er et meget kommunistisk land, og det vil jeg aldrig forsvare, men grunden til at det går så ufatteligt godt for landet økonomisk set (og ja jeg ved godt at landet på mange måder stadig er ekstremt fattigt så det behøver du ikke at fortælle mig), er på grund af deres kapitalistiske tiltag - ikke på grund af deres kommunistiske styre.

Jeg ville tusinde gange hellere være fattig i Brasilien end i et Øst- eller Vest-afrikansk land. Dermed ikke sagt at jeg vil betegne Brasilien som en succes-historie. Det er dine ord, ikke mine. 

Der er ingen grund til at forsvare Afrikas korruption, jeg har aldrig sagt at den var grundløs. Og at udmagringen af landet startede for lang tid siden, LOL ja det er jeg da godt klar over, det startede sådan cirka for 600 år siden. Hvor i mit indlæg læser du at jeg ikke er af den opfattelse?

Jeg er et langt stykke hen ad vejen meget enig i dine holdninger, men jeg synes bare at det er en naiv idealisme set i forhold til hvordan den virkelige verden rent faktisk hænger sammen. Og at tro at dét at den vestlige verden føder færre børn vil kunne rette op på resten af verdens fattigdom er en efter min mening en forkert konklusion.

Vi bliver ikke enige - du skal være velkommen til at svare tilbage på mit indlæg, men jeg har brugt nok tid på den her diskussion.

Det er lige præcis der vi er uenige. Jeg tror oprigtigt på positive kræfter der forsøger at ændre hverdagen for os allesammen, ændre den måde vi konstruerer vores samfund, den måde vi opfatter andre på. Det anser jeg ikke for værende naivt - tværtimod så anser jeg netop holdningen om "intet kan ændres" for naivt. Alt kan ændres, undtagen soldøgn, regnvejr og andre naturlige processer. Det handler bare om at vi gider begynde at beskue verden med andre øjne.

Tak for snakken

Anmeld

27. november 2012

Mor til Ella

Nadia&Daniel skriver:

Det danske samfund er ikke formet til børnefamilier

Jeg forstår godt hvad du mener.....

Jeg synes særligt efter jeg har barn der er i vuggestue, at det er meget svært at få tingene til at hænge sammen med bare et barn, hente inden luk ovs.

Jeg hader den instutionsbørns kultur, og ja jeg ved da godt man selv har noget at skulle have sagt om dette, men jobbet skal jo passes..... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.