Gardenia skriver:
Må jeg gætte, du stemmer DF?
I min Verden er "danske værdier" ikke så langt fra "Iranske værdier" - vi sætter allesammen pris på familie, ro, tryghed, uddannelse, en legeplads til ungerne, et otium til mormor, nok penge til at betale regninger, holde en lille fest, rejse lidt... Resten - det du sikkert omtaler som "danske værdier" - er i mine ører bare støj. Ligegyldigt støj på linjen der igen tager fokus fra vores ægte problem: At vi er for mange.
Njah, nu tog vores dreng jo røven på mig, masterplanen var at jeg ikke skulle have børn, men da jeg så var 14 uger henne Januar 2010 så livet jo radikalt anderledes ud. Jeg er ikke sikker på jeg skal have en til, men omvendt, så skulle jeg jo heller ikke have ham jeg har nu 
Jeg taler altså ikke om offentlig aflivning på det lokale torv. Der tales her om især de absolut fattigste dele af kloden der ville have godt af vi der har mere end vi kan bære, begyndte at dele lidt ud. Af velstand, muligheder og vores "områder" hvis det er det der skal til. Det kan ikke være andet end simpel matematik...
Rent værdimæssigt er jeg fuldstændig enig med dig.
Men de problemer du taler om, er så massive og uoverskuelige at det simpelten ikke er muligt at løse dem. I hvert fald er det ikke noget der kommer til at ske i hverken vores børns eller vores børnebørns levetid. Og sikkert heller ikke vores oldebørns.
Afrika er det største problem, og det kontinent er så gennemkorrumperet og inkompetent at der intet lys er for enden af tunnellen. Andre steder i Asien, mellemøsten og Sydamerika er også ramt hårdt, men der er i det mindste en form for overklasse der er nogenlunde oplyst, så der er noget at stræbe efter. Selvom fattigdommen med dertilhørende manglende uddannelse i et land som f.eks Indien jo er helt ekstrem.
Det kommer jo ikke til at løse nogle problemer at al deres brugbare arbejdskraft flytter til vesten - tværtimod. Det vil være en løsning for os, men ikke for verden som helhed. Løsningen er at de stærke kræfter bliver i landene og ændrer tingene indefra. For det kommer ikke til at ske via u-lands hjælp og den vestlige verdens goodwill, det har det sidste halve århundrede jo bevist.
Jeg siger ikke at man bare skal give op. Men det er helt urealistisk at tro at der kommer til at være lidt panik og så retter situationen op på sig selv efter noget tid. Problemerne er alt, alt for store til at de kan løses på den måde.