DNA-register i Danmark?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg syntes adere dna register ville være en super ide! 

Jeg tror ik på at det vil virke forbyggende på de kriminelle, men det det ville være med til at gøre opklarings arbejdet meget nemmer. + fandt man et li, ku man hurtigt finde deres indtidtet. Vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2012

TNBC

tarkoflen skriver:

Jeg synes klart det er noget man bør overveje,

Grunden til at jeg ikke er helt overbevist er, at jeg kan være bange for, at virkelige forbrydere kan "forfalske" dna materiale... Ved eksempelvis at have hår med fra en helt anden person, og denne vil derfor blive fældet, hvis ikke han/hun har et godt alibi. Der ud over, er jeg bange for, at forbryderne bliver så gode til at sørge for, at deres dna ikke vil være at finde på et gerningssted, og så bliver det uendelig svært at fælde en gerningsmand...

Men jeg er da noget chokeret over, at man kun bliver i dna registeret i 10 år, hvis man har haft en årsag til at være der! Det synes jeg er så langt ude! Især når min veninde lige fortalte mig, at hendes mand, der blev dømt for et værtshusslagmål som 22 årig, har det stående på sin straffeattest i 20 år! Det er da helt tåbeligt!

Ja han gjorde noget dumt som 22 årig, og det skal så følge ham i 20 år, men havde han forgrebet sig på en, bliver hans dna spor slettet efter 10 år...ved godt, at det stadig vil stå på straffeattesten, men alligevel! Det er sindsygt i min verden!

Men spændende debat!

20år for et slagsmål, det kan ikke være rigtigt. jeg læste da et sted at ting ikke stod længere end 5års tid(det er nok forskelligt for hver ting..) men 20år for et slagsmål?

Anmeld

22. november 2012

modesty

Jeg mener ikke at argumentet "hvis du er imod, må du have noget at skjule" holder. Problemet for mig er ikke at et DNA register bliver brugt til at fange forbrydere, men at det er en glidebane. DNA kan bruges til meget andet end at opklare forbrydelser. Hvad hvis man begynder at tjekke DNA for arvelige sygdomme, så dem med kræftgen ikke kan få livsforsikring - eller jobs? Når man først har sådan et register, vil anvendelsesmulighederne blot øges med tiden. Så jeg er splittet.

Overvågning som f.eks i England er jeg generelt imod. Jeg vil have lov til at knalde med min mand i en baggård eller tisse bag en bil uden at skulle tænke på om der sidder en sikkerhedsvagt et sted og gokker den af til mig. Det er en generel invadering af den enkeltes privatliv som jeg ikke bryder mig om.

Anmeld

22. november 2012

tarkoflen

Yurie skriver:

20år for et slagsmål, det kan ikke være rigtigt. jeg læste da et sted at ting ikke stod længere end 5års tid(det er nok forskelligt for hver ting..) men 20år for et slagsmål?

Det er muligt at det ikke kan ses af en arbejdsgiver det ved jeg ikke, men de har søgt om at adoptere og de har fået afslag, fordi de er bekymret for hans temperament! Det er 7 år siden, de har fået et barn, han er en god far, drikker stort set ikke alkohol og har et godt job og en stabil hverdag!

Min veninde var ved at dø under fødslen og fik fjernet livmoderen, så de har ikke mulighed for at få et barn mere på naturlig vis

Så ret meget op ad bakke!

Anmeld

22. november 2012

TNBC

tarkoflen skriver:

Det er muligt at det ikke kan ses af en arbejdsgiver det ved jeg ikke, men de har søgt om at adoptere og de har fået afslag, fordi de er bekymret for hans temperament! Det er 7 år siden, de har fået et barn, han er en god far, drikker stort set ikke alkohol og har et godt job og en stabil hverdag!

Min veninde var ved at dø under fødslen og fik fjernet livmoderen, så de har ikke mulighed for at få et barn mere på naturlig vis

Så ret meget op ad bakke!

ej men det er jo bare ikke okay.
Et slagsmål, og så få afslag fordi de er bange for hans temprament???
Var det efter eller før de fik deres barn de ansøgte?

Anmeld

22. november 2012

tarkoflen

Yurie skriver:

ej men det er jo bare ikke okay.
Et slagsmål, og så få afslag fordi de er bange for hans temprament???
Var det efter eller før de fik deres barn de ansøgte?

De har haft det dårligt med sagsbehandleren fra dag et. Hun havde mere eller mindre afgjort sagen, da han havde været inde til test, fordi han havde haft det slagsmål...

Deres søn er 2 år gammel og det er nu de har søgt og fået afslag!

Min veninde fik at vide,at hun er en elitemor fordi deres søn er ret fremmelig og kan tælle til ti! Hun kunne ikke være mere ligeglad om han blev skraldespand eller fik en høj uddannelse, ingen af dem, har høje uddannelser, som børnene skal leve op til, så jeg ved virkelig ikke hvor det kommer fra...

Jeg kender ikke ham så godt, men ved han er en god far! Min veninde er en fantastisk mor!

Anmeld

22. november 2012

TNBC

tarkoflen skriver:

De har haft det dårligt med sagsbehandleren fra dag et. Hun havde mere eller mindre afgjort sagen, da han havde været inde til test, fordi han havde haft det slagsmål...

Deres søn er 2 år gammel og det er nu de har søgt og fået afslag!

Min veninde fik at vide,at hun er en elitemor fordi deres søn er ret fremmelig og kan tælle til ti! Hun kunne ikke være mere ligeglad om han blev skraldespand eller fik en høj uddannelse, ingen af dem, har høje uddannelser, som børnene skal leve op til, så jeg ved virkelig ikke hvor det kommer fra...

Jeg kender ikke ham så godt, men ved han er en god far! Min veninde er en fantastisk mor!

sikke en åndsvag sagbehandler. det havde jeg ikke fundet mig i.
det havde været noget andet, hvis de ikke havde børn eller at deres søn blev behandlet dårligt eller var blevet fjernet.

Anmeld

22. november 2012

Miin'Baby'Mus

Månsson skriver:

Måske ikke lige trik tyve, men hjemmerøverier, voldtægt,pædofili, mord osv..

Så bare et program om det fra england og syntes det virkede ubehageligt at man aldrig var alene. Måske man ikke opføre sig anderledes men syntes der er grænser

Jeg syntes også der er grænser  Men om man bliver overvåget indenfor eller udenfor kan da være et fedt? 

Anmeld

22. november 2012

Miin'Baby'Mus

Yurie skriver:

Det var noget af det første jeg tænkte da jeg læste din besked.

ja, ik? Det ville give flere mennesker fred..

Og jeg har ikke noget imod at blive registeret, man burde gøre det med blod også(eller er det samme.. selvfølgelig der er jo bloddonor)
Nej, men hvis man gjorde mere.
Tænk også folk der har brug for en transplation, og det kunne gøre det lettere at finde en donor(ved ikke om man allerede kan det) redde flere liv.

Hvor har du ret  Har overhovedet ikke tænkt på alle de ting du nævner, det ville jo være ideelt hvis man kunne lave systemet på den måde 

Anmeld

22. november 2012

tarkoflen

Yurie skriver:

sikke en åndsvag sagbehandler. det havde jeg ikke fundet mig i.
det havde været noget andet, hvis de ikke havde børn eller at deres søn blev behandlet dårligt eller var blevet fjernet.

De har klaget over behandlingen! Det har været så hårdt for dem! Og hvis de synes hans temperament var så stort et problem, burde de slet ikke have ladet dem gå videre fra den psykologtest han fik lavet, så var de sluppet for alt det andet, som bare har trukket ud og været frygteligt!

Jeg er også noget overrasket over, at der kun er en person, der skal bedømme og lave en rapport på folk! Jeg ved godt, at det bliver taget op på noget samråd, men det er jo stadig kun en person der laver evalueringen! I min verden burde der to øjne på samme sag! Der er to samtaler, så det ville ikke være umuligt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.