ØV, som om det ikke var slemt nok at jeg kun fik 3000kr i engangsydelse til alle udgifter, hvilket det jo ikke dækker.
Nu har jeg også fået afslag på indskudslånet til min nuværende lejlighed. Det er X der har betalt indskudet, men han er flyttet og har opsagt lejligheden.
Begrundelsen er, at mit rådighedsbeløb er for lavt i de 6 måneder inden jeg har født.
Nu har jeg selv regnet lidt på det....
Indtægt (kontanthjælp, under 25 år og gravid over de 12 uger):
9.505kr
Fradrag: 3575kr
Trækprocent til skat: 40 %
Indtægt efter skat: 7133kr, cirka... Kender ikke den præcise indtægt endnu, da jeg ikke har fået ydelsen endnu.
Nå, men hvis vi antager jeg får 7000kr udbetalt, så fordeles de sådan her:
Husleje: 4000kr
Vand: 200kr
El: ca. 400kr
Varme: ca. 400kr
Internet: 200kr
Mobil: 200kr
Afbetaling til lån: 750kr
I alt: 6150kr
Boligsikring: - 563kr
Udgifter: 5587kr.
Rådighedsbeløb: 1413kr
MEN, idet X har en opsigelse på lejlighed vil jeg kun skulle betale halv husleje (inkl. vandafgift) i juli og august, hvilket giver 2 x 2100kr = 4800kr EKSTRA, hvilket fordel over 6 mdr (1.juli - 1. dec) er 700kr pr. mdr.
Mit egentlige rådighedsbeløb pr. mdr. er altså: 2113kr
Da jeg boede i en 1v ungdomsbolig havde jeg et rådighedsbeløb på 1500kr, hvilket de fleste på SU lever af, hvis ikke de har nogle rige forældre der hjælpe dem eller de tager SU lån. Jeg klarede det fint dengang. Man kan spare mange penge ved at handle i Aldi og lave mad til flere dage og fryse det ned...
Udfra mine faste udgifter kan jeg også sætte afbetaling til lån ned. Jeg kan afmelde internet og jeg kan nedsætte mobilregningen til 99kr.
De skriver b.la i afslaget at rådighedsbeløbet skal dække: mad, tøj, uforudsete udgifter.
Hvad tøj angår, jeg mangler jeg intet. Ikke engang ventetøj. I april købte jeg en del ventetøj og et fuldt møbleret børneværelse, så det skal jeg ikke bruge min indtægt på de næste 6 mdr.
Hvad mener i? Er mit rådighedsbeløb for lavt? Det er jo 400-500kr pr. uge alt efter om der er 4 eller 5 uger i måneden...
Anmeld