Afslag på indskudslån :'(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.278 visninger
138 svar
0 synes godt om
3. juni 2009

Smukkert

ØV, som om det ikke var slemt nok at jeg kun fik 3000kr i engangsydelse til alle udgifter, hvilket det jo ikke dækker.
Nu har jeg også fået afslag på indskudslånet til min nuværende lejlighed. Det er X der har betalt indskudet, men han er flyttet og har opsagt lejligheden.

Begrundelsen er, at mit rådighedsbeløb er for lavt i de 6 måneder inden jeg har født.

Nu har jeg selv regnet lidt på det....

Indtægt (kontanthjælp, under 25 år og gravid over de 12 uger):

9.505kr

Fradrag: 3575kr

Trækprocent til skat: 40 %

Indtægt efter skat: 7133kr, cirka... Kender ikke den præcise indtægt endnu, da jeg ikke har fået ydelsen endnu.

Nå, men hvis vi antager jeg får 7000kr udbetalt, så fordeles de sådan her:

Husleje: 4000kr
Vand: 200kr
El: ca. 400kr
Varme: ca. 400kr
Internet: 200kr
Mobil: 200kr
Afbetaling til lån: 750kr
I alt: 6150kr
Boligsikring: - 563kr
Udgifter: 5587kr.

Rådighedsbeløb: 1413kr

MEN, idet X har en opsigelse på lejlighed vil jeg kun skulle betale halv husleje (inkl. vandafgift) i juli og august, hvilket giver 2 x 2100kr = 4800kr EKSTRA, hvilket fordel over 6 mdr (1.juli - 1. dec) er 700kr pr. mdr.

Mit egentlige rådighedsbeløb pr. mdr. er altså: 2113kr

Da jeg boede i en 1v ungdomsbolig havde jeg et rådighedsbeløb på 1500kr, hvilket de fleste på SU lever af, hvis ikke de har nogle rige forældre der hjælpe dem eller de tager SU lån. Jeg klarede det fint dengang. Man kan spare mange penge ved at handle i Aldi og lave mad til flere dage og fryse det ned...

Udfra mine faste udgifter kan jeg også sætte afbetaling til lån ned. Jeg kan afmelde internet og jeg kan nedsætte mobilregningen til 99kr.

De skriver b.la i afslaget at rådighedsbeløbet skal dække: mad, tøj, uforudsete udgifter.

Hvad tøj angår, jeg mangler jeg intet. Ikke engang ventetøj. I april købte jeg en del ventetøj og et fuldt møbleret børneværelse, så det skal jeg ikke bruge min indtægt på de næste 6 mdr.

Hvad mener i? Er mit rådighedsbeløb for lavt? Det er jo 400-500kr pr. uge alt efter om der er 4 eller 5 uger i måneden...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2009

Smukkert

P.S jeg har ikke kabelttv
- og de forsikringer jeg har bliver betalt på årsbasis og jeg får først en opkrævning igen i 2010...

Anmeld

3. juni 2009

Honningblomst

Ja, udfra hvad man "skal" have...altså hvad banker, kommuner etc regner som det mindste man kan leve for...mener det er 3500kr.
Knus Eva..

Anmeld

3. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
øv søde, hvor surt!
Jeg lever selv på min SU, og det går fint, så jeg synes da ikke det er fair af dem at begrunde det på den måde! har du vist dem det der regnskab? så du kan vise at du virkelig har regnet på det og sat dig ind i det? kan godt forstå du ikke vil flytte lige nu
knuser til dig

Anmeld

3. juni 2009

Smukkert

Eva skriver:

Ja, udfra hvad man "skal" have...altså hvad banker, kommuner etc regner som det mindste man kan leve for...mener det er 3500kr.
Knus Eva..

Hvis dette er tilfældet, så er SU satsen for udeboende OGSÅ for lav, idet studerende får omkring 4300kr efter skat til alt.. Medmindre de går hen og tager SU lån...
Og dog.. som 18 årig får du samme sats på kontanthjælp, og der kan du ikke gå hen og tage lån...

Synes det er meget politisk det her dilemma..

Anmeld

3. juni 2009

Smukkert

Caroline86 skriver:

øv søde, hvor surt!
Jeg lever selv på min SU, og det går fint, så jeg synes da ikke det er fair af dem at begrunde det på den måde! har du vist dem det der regnskab? så du kan vise at du virkelig har regnet på det og sat dig ind i det? kan godt forstå du ikke vil flytte lige nu
knuser til dig

Nej, har ikke vist dem det.. Har tænkt mig at lave en lang smøre og anke sagen.. For hvis de mener mit rådighedsbeløb er for lavt, jamen så er kontanthjælpssatsen for unge under 25 som ikke er gravide jo også for lav....

Anmeld

3. juni 2009

saxa

Knus Eva..

Tror endda rådighedsbeløbet er sat op... Sådan at det lægger omkring de 4500 nu.. 

Anmeld

3. juni 2009

Moderator

Smukkert skriver:

Nej, har ikke vist dem det.. Har tænkt mig at lave en lang smøre og anke sagen.. For hvis de mener mit rådighedsbeløb er for lavt, jamen så er kontanthjælpssatsen for unge under 25 som ikke er gravide jo også for lav....

det er den helt bestemt også..men synes da helt klart du skal vise dem det du har regnet på, for synes da det ser rigtig fint ud!?

Anmeld

3. juni 2009

Moderator

saxi skriver:

Tror endda rådighedsbeløbet er sat op... Sådan at det lægger omkring de 4500 nu.. 

det er da helt vildt!?

Anmeld

3. juni 2009

Smukkert

Caroline86 skriver:

det er den helt bestemt også..men synes da helt klart du skal vise dem det du har regnet på, for synes da det ser rigtig fint ud!?

De kan jo ikke gå hen og sige at mit rådighedbeløb fx. skal være på mindst 4500kr, når det er mere end hvad unge under 25år kan få i kontanthjælp.. Så er der jo virkelig noget galt i det system..

Lige så vel som jeg har fået 3000kr i engangsydelse til alt... Der er mit rådighedsbeløb jo i MINUS... Det er jo absurd de modsiger sig selv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.