Jeg kan slet ikke følge jer i at " det er jo ikke gaven det kommer an på". Jo, det er lige netop det det gør! Det er en måde atvise et andet menneske på at vi har tænkt på dem og at vi gerne vil gøre dem glade. At komme tomhændet til en fødselsdag synes jeg er provokerende. Fair nok at man ikke har mange penge, men man kan altid købe et sjovt viskelæder til 5 kr og så overdraget det med en historie om, at da jeg så dette viskelæder tænkte jeg på dig, fordi det ligner en fodbold og jeg ved du elsker at spille fodbold. Det er ikke prisen på gaven der betyder noget, men om folk gider gøre sig den ulejlighed at tænke på en og ønsker at gøre en glad. At man på forhånd tager stilling og siger vi gider ikke komme med en gave, men vi vil gerne komme og spise kage synes jeg er egoistisk.
Jeg er bare slet ikke enig. Min søster deler din holdning, og vil nærmest hellere blive væk end at komme tomhændet. Det rører mig slet ikke - hvis dem man kommer til er indforstået med det. Og jeg forventer IKKE at folk kommer med gave til mig fordi JEG inviterer dem over for at hygge med mig 
Jeg ser lidt mere sådan her på det:
JEG inviterer mine gæster fordi jeg gerne vil tilbringe dagen med dem. Ikke fordi jeg vil have gaver af dem. Og jeg forventer bestemt ikke gaver. Derfor har jeg heller ikke snakket med mine veninder om gaver - jeg giver dem bare, også selvom de ikke holder fødselsdag. Og jo, een af dem blev lidt overrasket da jeg sagde det, da hun ikke rigtig havde tænkt over det. Og det gør mig intet 
Det er anderledes hvis det er en fest de holder for mig - f.eks. et surpriseparty eller andet
Men jeg kunne virkelig aldrig drømme om at forvente gaver, på min fødselsdag fra andre end dem jeg normalt er på gaver med. (og her vil det da også være okay, hvis der f.eks. er kommet en kæmpe uventet regning, eller sådan noget) Jeg inviterer mine gæster for hyggens skyld, udelukkende.
Nu er drengen jo også 7 år. En på 7 år kan sagtens forstå en manglende gave, hvis man forklarer det ordentligt
Dog ser børn jo verden anderledes end vi voksne gør, men han er alligevel 7 år.
Anmeld