Ja der er altså noget der har undret mig LÆNGE.
Jeg har lagt mærke til at mange ser på at det at få et kejsersnit IKKE er en fødsel! og at det er det værste man kan byde en kvinde der er gravid..
nu ved jeg så ikke om det er fordi jeg selv fik kejsersnit (selvom det var akut) fordi jeg syntes altså IKKE det er det mest forfærdelige som man som gravid kan blive udsat for i forb. med fødsel..
Jeg forstår selvfølgelig godt at næsten ALLE hvis de kunne ville føde som vi altid har gjort, men fordi at lægevidenskaben har nået dertil i dag hvor de kan se at babyen bliver stresset og det kan gå galt osv at de vælger at give kvinden et kejsersnit. men at det er SÅÅÅ FORFÆRDELIGT.
altså. hvorfor er det overhovedet at de fleste har den idé at et kejsersnit IKKE er en fødsel..
jeg syntes jo det er lige så meget en fødsel som en vaginal fødsel.. måske fordi at barnet er kommet ud og det er en forløsning for barnets bedste og også for moderen i nogle tilfælde..
jeg ved godt hvor naller det gør efterfølgende, det er ikke fordi at jeg mener at man skal vælge kejsersnit frem for vaginal fødsel, men jeg forstår bare ikke den der med "jeg føler mig snydt for en oplevelse, fordi jeg fik kejsersnit"
Altså hvad er størst ved en fødsel.. at presse et barn ud, eller det fact at det barn man har ventet på så længe ENDELIG er kommet ud og man kan sidde og beundre det lille væsen og kaste al sin kærlighed over på..
forstår i hvad jeg mener....??
Jeg kan tildels godt følge dig.
Men jeg tror det kommer MEGET an på hvordan ens KS har udviklet sig. Jeg ved godt at det jeg oplevde også godt KUNNE være sket ved en vaginal fødsel, men riskoen er større ved KS og det er nu engang DEN oplevelse jeg havde af min fødsel.
Jeg lå og var skide bange for min datters liv. Hun trak ikke vejret da hun kom ud - og jeg vidste ikke en skid af hvad der ville ske - og jeg fik hende ikke at se før efter flere timer.
Dette har selvfølgelig været traumatisk for mig. Men dermed ikke sagt, at jeg ikke er glad for, at muligheden var der - ellers havde ingen af os måske været i live i dag.
Jeg er da ovenud lykkelig for at de FIK min datter ud (uanset hvordan) og at hun klarede det hele uden mén.
OG måske kunne man argumentere for, at de skulle have valgt AKS noget før fremfor at prøve med sugekop - men jeg vælger at tro på de havde gjort det, hvis de ikke i første omgang troede hun kunne komme ud den vej.
Desuden tror jeg at det ofte er fordi man ikke føler man har gjort det godt nok. I starten følte jeg mig som en kæmpe fiasko, følte at det var min skyld det hele gik så galt fordi jeg ikke kunne få hende ud. Det har krævet flere samtale med læge og JM, som har forsikret mig om at hun ikke var kommet ud den vej.
MEN hvis man møder den holdning at KS ikke er en "rigtig" fødsel eller at det er "den nemme udvej" så er det bare salt i såret, hvis man i forvejen har de tanker, om man har gjort det godt nok (gav DET mening? )
Smerterne efter KS kunne jeg også godt have været foruden.