Madplaner med ALLE dagens måltider (for at spare)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2012

Dinna88

Frøken J. skriver:

Vi spiser ikke rigtig kødpålæg, vi er mest til det smørbare. Det er også nemmest, fordi det er det ROse får. Altså diverse tunsalat, makrelsalat, leverpostej osv., og det synes jeg tit er svært at finde billigt Hvad spiser i til mellemmåltider?

Jeg tror også det er fordi vi begge har en ret stor appetit, så vi laver ofte mad til mere end 2 personer, og så løber det selvfølgelig op. Sundhed er normalt et must, men i og med Rose pt NÆGTER at spise grøntsager, har vi næsten opgivet, fordi hvis vi laver to forskellige retter vil hun ikke spise sit eget fordi vi får noget andet Men vil meget gerne have fat i alt det grønne igen. Jeg har bare stadig graviditetsmadlede overfor grøntsager!

Hvordan gør du forstgrønt lækkert? Jeg synes nemlig tit det bliver klamt og vandet og ad

Morgenmaden skal vi nok begge blive bedre til at spise havregrød eller gryn, du har ret, det er meget billigt!

Det gjorde vi også før, da det var nemmest for mig at finde billigt fiskepålæg på den måde! Rema1000 har en mega god markrelsalat til 9 kr. Føtex har en tunsalat til 13 eller 14 kr. Deres makrelsalat koster vist 10 kr. Rema1000 har en halvstor leverpostej til 7 kr. som Dan siger er fænomenal  

Dagen ser sådan her ud for mig på en tirsdag, hvor jeg er på uni fra 8-18:

Et ordentlig læs havregrød til morgenmad. kl 9. spiser jeg en gulerod. kl 10. spiser jeg to rugbrødder. I løbet af dagen spiser jeg 5 gulerødder. kl. 13-14 stykker spiser jeg to rugbrødder igen, og kl 16 spiser jeg to igen. Jeg spiser altså 6 rugbrødder den dag. Og så aftensmad kl 19  Ellers er mine mellemmåltider knækbrød med ost, men det kan jeg ikke have med.

Du kan jo også spise grøntsager til mellemmåltiderne.

Så kan du da bare lave een ret, med kogte grøntsager til? Som Rose så ikke spiser Herhjemme er wokblander ofte ved siden af det andet, fordi de smager godt i selv sig, udenfor en wokret. Tricket er af lynstege dem, så ALT vandet fordamper. Ellers bliver de nemlig utroligt klamme og... slaskede  Her kan vi maks sætte den på 3, så vi steger grøntsagerne på 2½

En budget skummetmælk i føtex koster vist 4 kr, og en havregrun 7 eller 8 eller sådan noget. Så har du jo morgenmad til billige penge Jeg spiser grød fordi jeg synes mælk er nasty. Men i kan jo også købe billige youghurter med lavt fedt og sukkerindhold, som I kan spise med banan. Det mætter godt. Og så kan I putte havregryn ovenpå

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2012

Hvem?

Tak for svaret! Er dog også interesseret i hvad i spiser over en hel dag, for jeg tænker det er meget relevant for at få en forståelse for hvordan det kan blive billigt, for de andre dagligvarer er nemlig en stor post for os også

Bliver det dyrt i kød når i får så mange forskellige kødretter på en uge?

Min mand vil helst have Swarthsbröt rugbrød og det er dyrt, når det ikke er på tilbud, MEN så hamstre jeg når det er, man kan tit få 1000g til en 10'er  - også i fryseren, pålæg er jo "bare" den billige i Rema, morgenmad er enten havregryn eller en toast (hvilket jo også er meget billigt)

Nej, syntes ik det er dyrt mht. køden, køber til "kort dato" kød, da jeg jo alligevel skal bruge det samme dag ellers kommer det i fryseren også tages det op til dagen senere på ugen - der går min. 1 kg. kød til hver aften, da vores drenge spiser som om de er fuldvoksne mænd - hver gang der er kartofler på menuen, er der også blomkål eller broccoli, Rema har billige frostgrønt som smager udemærket, når de koges med kartoflerne

Tror det dyreste jeg har handlet ind for på en uge er 800 kr.

Anmeld

29. oktober 2012

LykkeB

Frøken J. skriver:

Vi bruger (stadig) for mange penge på madbudgettet Så jeg kunne godt tænke mig at se jeres madplaner for 1 eller 2 uger af gangen, men med alle dagens måltider - altså morgen, middag, aften og mellemmåltider, evt. også snacks. For jeg har virkelig brug for at få forklaret på idiotniveau, hvordan man kan få det til at løbe rundt for fx under 3000 om måneden.

Vi er 2 voksne og en 1-årig. Hun skal have madpakke med i vuggestuen (frokost og eftermiddag). Min kæreste køber ofte frokost på arbejde for egne penge, og jeg går hjemme.

Hvad fanden spiser i for at holde budgettet så lavt?? Vi kan SAGTENS bruge 4000 om måneden, det er godt nok inklusive husholdning (altså WC-papir og alt det stads), men det er ikke inklusive bleer, MME og skumklude som går fra en separat konto. Ville være lykkelig hvis det kunne gøres for max 3000!

Så evt. også hvad for noget husholdning i køber.Og måske også hvor i handler. Hvis i gider - Så er i jeres vægt værd i guld

Her bruger vi ca 2500kr om måneden og jeg synes faktisk vi spiser det vi har lyst til. Dog køber vi tit bleer når vi er i tyskland, der kan man tit få 3 pakker libero for 130kr - og så sparer man jo det i lang tid! Så køber vi tit ting når de er på tilbud og så i fryseren med det. 

Vi handler meget i fakta og for en uge kun med mad og drikkevarer bruger vi ca. 400kr. 

I denne her uge til aftensmad skal vi have: 

Chili con carne - Bønnesuppe - Speghetti bolognese - Lam og kartofler - Fiskefrikadeller og Kartofler, det er dog kun for 5 dage, men brugte også kun 260 kr i dag. 

I ugens løb skal vi jo så bruge oksekød to gange, så køber jeg 1000g. da det jo er langt billigere. Kartofler får vi også i to dage. Der udover i dag købte jeg : Hyldeblomstsaft, 3 liter mælk, ost, riskiks, semper babygrød, frugt, grøntsager, gær, bearnaisesovs, rugbrød, markrel, maynaise, yoghurt og alt det + mad i ugens løb 260kr. det er virkelig billigt! Jeg går selvfølgelig også efter det der er på tilbud, men synes også at det er det hver. 

BAG brød selv, hold nu op man sparer mange penge! Lav en madplan, hvor man kan bruge mange af de samme ingredienser i flere dage, det sparer man også meget på. 

Til morgenmad - får vi enten hjemmebagteboller, yoghurt, havregryn/grød, øllebrød osv. 

Frokost er det enten rester fra dagen før, eller rugbrød med pålæg. 

Håber det gav et lille indblik, det kan sagtens lade sig gøre at leve godt og samtidig bruge for under 3000 kr 

Anmeld

29. oktober 2012

Thalia

Herhjemme er vi 2 voksne og 3 børn, men Daniel ammes så han tæller ikke i madbudgettet.

Vi sætter hver måned 5000 ind på madkontoen og det dækker  både mad og benzin og diverse (bleer, toiletpapir, rengøringsmidler osv)

I denne uge ser madplanen sådan her ud:

Morgenmad alle dage: Valg mellem havregrød, havregryn, cornflakes eller friskbagte grovboller med smør.

Frokost: Rugbrød med pålæg. Vi har typisk 5-6 forskellig slags pålæg hjemme da drengene har meget forskellig smag. De har hver 3 hele skiver rugbrød med i madpakkerne, eller 2 hele hjemmebagte grovboller.Alternativt er der rester fra aftensmaden med i madpakkerne.

Aftensmad:

Mandag: Hjemmelavet pizza med kødsauce og grøntsager

Tirsdag: Risengrød

Onsdag: Kylling, Ovnstegte rodfrugter, ris og sauce

Torsdag: Kyllingesuppe med hjemmebagt brød

Fredag: Hotdogs

Lørdag: Shepherds pie

Søndag: Raclette med diverse + frisk salat

Denne uge er lidt usædvanlig da min mand er i Finland indtil onsdag. Maden først på ugen er derfor planlagt ud fra at det skal være nemt at lave og noget som børnene er ekstra glade for. Normalt er vi mere omhyggelige med at lave mad der gir os rester som vi kan bruge senere på ugen.

Jeg bager desuden selv typisk 3-4 gange om ugen så der er grovbrød og grovboller til eftermiddagssnacks og lidt variation til madpakkerne. Vi bager meget koldhævet, så dejen kan røres sammen om aftenen før jeg går i seng, klattes ud på en plade om morgenen og bage mens jeg er i bad.

Anmeld

29. oktober 2012

chael

Off topic

Men så lige du havde skrevet du skulle have en lillebror.

Tillykke det var jo det jeg skrev

Anmeld

29. oktober 2012

signe.

Frøken J. skriver:

Vi bruger (stadig) for mange penge på madbudgettet Så jeg kunne godt tænke mig at se jeres madplaner for 1 eller 2 uger af gangen, men med alle dagens måltider - altså morgen, middag, aften og mellemmåltider, evt. også snacks. For jeg har virkelig brug for at få forklaret på idiotniveau, hvordan man kan få det til at løbe rundt for fx under 3000 om måneden.

Vi er 2 voksne og en 1-årig. Hun skal have madpakke med i vuggestuen (frokost og eftermiddag). Min kæreste køber ofte frokost på arbejde for egne penge, og jeg går hjemme.

Hvad fanden spiser i for at holde budgettet så lavt?? Vi kan SAGTENS bruge 4000 om måneden, det er godt nok inklusive husholdning (altså WC-papir og alt det stads), men det er ikke inklusive bleer, MME og skumklude som går fra en separat konto. Ville være lykkelig hvis det kunne gøres for max 3000!

Så evt. også hvad for noget husholdning i køber.Og måske også hvor i handler. Hvis i gider - Så er i jeres vægt værd i guld

Skal prøve

vi lever for maks 3000 om måneden til ALT mad og husholdning og alt til børnene og vi har to blebørn.

morgenmad: børnene spiser i dp, ellers får de havregrød. Manden spiser på jobbet med to medbragte boller med pålægschokoladd, jeg selv spiser to blødkogte æg(vi køber billige æg ved en landmand)

frokost: børnene spiser i dp, jeg får Faktisk tit rester fra aftensmaden fra dagen før, og min kæreste spiser medbragt mad på jobbet.

aftensmad: vi lever faktisk godt til aften synes jeg, men vi køber også massere af mad ved slagteren = store portioner. Vi får oftest ovnbagte kartofler i både dertil. Vi er så også selvforsynende af kartofler, det hjælper meget.

snacks: børnene: ostehaps, fuldkornskiks og frugt. Os: hvis vi får noget er det evt en småkage, min kæreste ynder at tage en portion havregryn med kakaopulver på

håber dette kan bruges, og nå ja vi hander i rema og den lokale slagter

Anmeld

29. oktober 2012

signe.

signe. skriver:

Skal prøve

vi lever for maks 3000 om måneden til ALT mad og husholdning og alt til børnene og vi har to blebørn.

morgenmad: børnene spiser i dp, ellers får de havregrød. Manden spiser på jobbet med to medbragte boller med pålægschokoladd, jeg selv spiser to blødkogte æg(vi køber billige æg ved en landmand)

frokost: børnene spiser i dp, jeg får Faktisk tit rester fra aftensmaden fra dagen før, og min kæreste spiser medbragt mad på jobbet.

aftensmad: vi lever faktisk godt til aften synes jeg, men vi køber også massere af mad ved slagteren = store portioner. Vi får oftest ovnbagte kartofler i både dertil. Vi er så også selvforsynende af kartofler, det hjælper meget.

snacks: børnene: ostehaps, fuldkornskiks og frugt. Os: hvis vi får noget er det evt en småkage, min kæreste ynder at tage en portion havregryn med kakaopulver på

håber dette kan bruges, og nå ja vi hander i rema og den lokale slagter

Og vi har aldrig brugt madplan

Anmeld

29. oktober 2012

bobbles

Frøken J. skriver:

hej søde  

kan give et eksempel på vores budget vi har mest gjort det af årsager for at om nogle år kunne være fuldstændige gældfrie så vi prøver med noget nyt.

ca 2400 kr til mad til en hel måned samt 1600 kr til benzin på en hel måned.

Denne uge ser således ud

Mandag: frikadeller med kartofler + brun sauce

tirsdag: rester da der er mange frikadeller ud af 500g kød

onsdag: Tarteletter med høns i asparges

torsdag: kyllinge fillet med kartoffel både og favorit sauce

Fredag: Farsbrød med kartofler og brun sauce

Lørdag: spise hos noget familie som laver andesteg

søndag: rester fra fredag.

Vi var i rema og købe det hele idag og vi købte også en pakke bleer og vi brugte 269 kr.!

så vi har sat en budget der hedder 600 kr om ugen til mad, de 300 kr vi har i overskud går til rugbrød( 5 kr) og havregryn til morgenmad ( ca 9 kr) og mælk, pålæg og diverse

Så vil man kan man sagtens spare

Anmeld

29. oktober 2012

tarkoflen

Vi bruger også til tider for mange penge på mad, men det er fordi vi er slemme til at gå ud og spise engang imellem

Man kan spare rigtig mange penge på at bage sit eget brød, og man kan lave rigtig meget lækkert jeg har købt meyers brød, det er brød lavet med surdej, er ikke kommet alt for godt i gang endnu, men min lillebror er sej og bager det bedste rugbrød! Så lækkert! Men det tager jo godt nok nogle dage at lave, men det passer jo sig selv! Og det er bedre end bagerbrød hvis du spørger mig! Opskrifterne kan du finde på nettet

Nu kan jeg se l er glade for smørbart pålæg og du skriver tunsalat, laver du det selv? Det er mega nemt og smager 100 gange bedre! Hvis du synes det er for bøvlet, så suppler den købte op med dåsetun, så rækker den længere og er lidt sundere du kan også lave en lækker æggesalat selv! Smøreost er nok lidt mere bøvlet

Hvis l har en fryser, så kan det godt betale sig at købe store portioner af kød, når de er på tilbud og så fryse ned, det gør vi, og jeg kan faktisk se på budgettet at det er ret godt givet ud! Det har givet os noget mere luft i budgettet!

Jeg går også hjemme, og er ikke altid for god til at få spist, men hvis jeg har lækkert rugbrød eller hjemmebagte boller går det noget nemmere! Jeg laver verdens nemmeste koldhævede boller, der står og hygger sig i køleskabet natten over og så er lige til at klatte op på en bageplade om morgene! Det tager max. 10-15 minutter alt i alt at lave dem og så tager det ca. 20 minutter at bage dem. Og de er lækre 3-4 dage vil jeg skyde på, de er tit spist før

Suppe er godt og billigt jeg har lige kogt suppe på en hel hane, den var på tilbud, fandt okseben på tilbud og så er det jo bare nogle grøntsager og koge koge, lækker suppe, kylling til høns i asparges, okseben til en hund, hvis l kender sådan en og grøntsagerne ryger ud... Der er så til en god portion høns i asparges, masser af suppe, der kan fryses og bruges til klar suppe, og så har jeg en nem kinesisk kylligesuppe med majs eller en anden lækker suppe!

Håber det var lidt inspiration

Anmeld

29. oktober 2012

Bella89

jeg ville gøre sådan her hæve de 3000,- hvert mdr. vi lægger dem i en kuvert med alle månedens dage på i en kasse, vi kan tage af hvert dag.
100,- pr. dag. og tage min telefon op af lommen når man købte ind
( lommeregner) og vide du kun hadet 100,- om dagen at købe ind for. når man hadet købt til de måltider man manglet mad til, var resten til slik eller gemmes til næste dags budget. man kunne også ligge 3 dage sammen og lægge en madplan for de dage og på den måde have lidt flere penge til råde.

den metode virker godt for os og er brugt i over et år vi rt begge på SU og man bliver overrasket over hvor hurtigt man lærer at bruge ens penge fornuftigt :p

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.