Må ikke få et nyt hjerte.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.647 visninger
46 svar
0 synes godt om
22. oktober 2012

Faith

Sad lige og så Tv2 Nyhederne.

Der var et indslag om en lille stærkt retarderet pige med et meget dårligt hjerte.

Lægerne mener ikke hun lever ret meget længere med sit eget hjerte.

Derfor har forældrene selvfølgelig ansøgt om at hun kommer på venteliste til at få et donorhjerte.

Men de har fået afslag. Lægerne mener hun er for retarderet til at få et nyt organ, hvilket forældrene selvfølgelig mener er dybt forkasteligt, da de jo mener deres datter har et godt liv. De kan ikke forstå forskelsbehandlingen. Hvorfor må et normalt fungerende menneske få et nyt hjerte når hun ikke må. Er hendes liv mindre værd?

Hvad mener i?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2012

Kay

hun har lige så meget ret til livet og et nyt organ som alle andre! det er hvad jeg mener

Anmeld

22. oktober 2012

Dustmuz

Faith skriver:

Der var et indslag om en lille stærkt retarderet pige med et meget dårligt hjerte.

Derfor har forældrene selvfølgelig ansøgt om at hun kommer på venteliste til at få et donorhjerte.

Men de har fået afslag. Lægerne mener hun er for retarderet til at få et nyt organ, hvilket forældrene selvfølgelig mener er dybt forkasteligt, da de jo mener deres datter har et godt liv. De kan ikke forstå forskelsbehandlingen. Hvorfor må et normalt fungerende menneske få et nyt hjerte når hun ikke må. Er hendes liv mindre værd?

Hvad mener i?

Altså set ud fra arbejdsmarkedssynspunkt..
så forstår jeg lægernes valg, da hun kun vil være en omkostning og derved ikke vil kunne tjene penge til samfundet.

set ud fra personligt synspunkt..
hun har lige så meget ret til at leve som andre..

Nu ved jeg ikke hvad kriterierne for at få et organ er..
men ville tro det har noget og gøre med om din arbejds muligheder bagefter.. det ville i hvert fald ikke komme bag på mig, hvis det spiller en rolle

Anmeld

22. oktober 2012

Wimmie

Faith skriver:

Hvad mener i?

Jeg synes det er skræmmende at nogle er mere værd en andre 

Hun burde komme på samme venteliste som alle andre; hun er jo et menneske som alle andre. Stakkels pige og stakkels forældre 

Anmeld

22. oktober 2012

Humanincubator

Vil den stakkels pige kunne forstå, hvorfor hun vågner op og har ondt? Hvorfor hun skal tage masser af medicin resten af sit liv? Skal til tjek hos læger etc.

Det skal også lige siges, at selvom man får et nyt hjerte, så lever man ikke i 30 år bagefter. Et hjerte holder måske 10 år. Så selvom man er alm. fungerende, kræver det utroligt meget af en, at leve med et nyt organ.

Jeg mener ikke, at hendes liv er mindre værd end andres. Men jeg mener også, at man skal overveje stærkt, hvilke omkostninger det har for pigen at gennemgå så stor en operation.

Anmeld

22. oktober 2012

Faith

Dustmuz skriver:

Altså set ud fra arbejdsmarkedssynspunkt..
så forstår jeg lægernes valg, da hun kun vil være en omkostning og derved ikke vil kunne tjene penge til samfundet.

set ud fra personligt synspunkt..
hun har lige så meget ret til at leve som andre..

Nu ved jeg ikke hvad kriterierne for at få et organ er..
men ville tro det har noget og gøre med om din arbejds muligheder bagefter.. det ville i hvert fald ikke komme bag på mig, hvis det spiller en rolle

Det var nemlig lige nøjagtigt ud fra et samfundsmæssigt/arbejdsmæssigt synspunkt!

Hun vil aldrig kunne bestride et arbejde, og er derfor ikke i stand til at "tjene hjertet ind igen". Ej det er groft sagt, men det er jo reelt det der menes.

Synes det er forkasteligt!

Anmeld

22. oktober 2012

baby012

Set med lægernes øjne, så forstår jeg det godt, gfor hun bliver aldrig "så normal" at hun vil kunne forstå hverken operationen, eller det meget svære liv der kommer bagefter med måske endnu flere operationer indlæggelser osv. 

Men personligt vil jeg da mene hun har ligeså meget ret til det hjerte som alle andre menesker ..  

for hvem kan fortælle om hendes liv er godt og værdigt ? Tror hun er glad for at leve, at se mennesker hun kender osv. 

Anmeld

22. oktober 2012

Faith

Humanincubator skriver:

Vil den stakkels pige kunne forstå, hvorfor hun vågner op og har ondt? Hvorfor hun skal tage masser af medicin resten af sit liv? Skal til tjek hos læger etc.

Det skal også lige siges, at selvom man får et nyt hjerte, så lever man ikke i 30 år bagefter. Et hjerte holder måske 10 år. Så selvom man er alm. fungerende, kræver det utroligt meget af en, at leve med et nyt organ.

Jeg mener ikke, at hendes liv er mindre værd end andres. Men jeg mener også, at man skal overveje stærkt, hvilke omkostninger det har for pigen at gennemgå så stor en operation.

Det var også et af kriterierne. Hendes manglende evne til selv at tage stilling til om hun ønsker et nyt organ og til at forstå hvad konsekvenserne er.

Og det er jeg til dels enig i. Hun skal gennemgå en kæmpe operation med efterfølgende smerter og restriktioner, som det ikke vil være muligt for hende at forstå.

Men det er det etiske/menneskelige aspekt som får hårene til at stritte på mig. At man på den måde forskelsbehandler folk.

Anmeld

22. oktober 2012

Humanincubator

Der findes også alm. mennesker, som ikke ville kunne leve efter forskrifterne, og de skal heller ikke ahve et nyt hjerte. Det er mere synd for dem end det gavner.

Compliance, compliance, compliance....

Anmeld

22. oktober 2012

Dustmuz

Faith skriver:

Det var nemlig lige nøjagtigt ud fra et samfundsmæssigt/arbejdsmæssigt synspunkt!

Hun vil aldrig kunne bestride et arbejde, og er derfor ikke i stand til at "tjene hjertet ind igen". Ej det er groft sagt, men det er jo reelt det der menes.

Synes det er forkasteligt!

altså jeg kan da sagtens selv sætte mig ind i det at man ser på noget fra et arbejds mæssigt synspunkt..
For har haft en leder stilling før..
hvor jeg har ansat og fyret folk (på trods af min alder)

men det er desværre sådan samfundet er skruet sammen idag..
hvis du skal have noget af en større værdi, er du nødt til at kunne "tjene" det ind igen..

jeg kan på en måde godt forstå det, og alligevel syntes jeg da det er en lidt dum måde tingene er skruet sammen på..
kan desværre bare ikke lave det om

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.