Har dit barn pligter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. oktober 2012

isabellasmor

B&J skriver:

Daniel har ingen pligter...

han lære hvad man må og ikke må....

hvis han har rodet jamen så hjælper vi hinanden med at ryde op også gør jeg sjovt ud af det så det er spænde for ham....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2012

lisesp83

Min datter på 2.5 år har ingen "pligter".

Hun hjælper af egen fri vilje, med at rydde det legetøj op, hun har leget med, og hun elsker at hjælpe i køkkenet.

Og så vil hun rigtig gerne hjælpe med, at tømme opvasken. Så længe hun syns det er sjovt og hyggeligt, jamen så er det sådan det skal være.

Hilsen en, der havde så mange pligter hjemme, at der knap var tid til venner og barndom

Anmeld

10. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her er thea lige blevet 4 år og hun har ingen pligter endnu. Dog forventer vi at hun hjælper med det vi beder hende om! 

Hun vil rigtig gerne hjælpe med at lave aftensmad i perioder, også gør hun det. Bage hjælper hun altid med. Rydde og gøre rent gør vi alle sammen. Hun lægger sig tøj til vask og får da også selv tit lov til at vælge det tøj hun gerne vil ha på. Hun hjælper med at gi kattene mad og kæler med dem. Hun hjælper med at gi alberte sutten, hvis hun er ked af det, henter ting til os osv. 

Vil ik kalde det pligter, men en opdragelse med gode familie værdier! Vh stine

Anmeld

10. oktober 2012

MorDk

Gardenia skriver:

Lige den med kæledyr, synes jeg ikke du har ret i. Jo, hvis forældrene accepterer at det er sådan, så kan jeg godt se hvorfor små børn kan få den ide at kæledyr er legetøj man kan efterlade når det ikke er interessant mere. I min verden er et kæledyr et levende liv, det er et man som ejer skal beskytte og de værdier giver jeg videre til min dreng. Det betyder at han nu ved hvordan han skal omgåes katte, hunde og diverse bondegårdsdyr, han ved de skal have mad og vand hver morgen, når vi kommer hjem om eftermiddagen og aftensmad når vi har spist. Når det på den måde bliver indleveret i barnets bevidsthed i dagligdagen, så tror jeg på det er noget der hænger ved.

Jeg kan da med sikkerhed sige at der ikke er nogen af vores kæledyr fra mit barndomshjem der var ensomme og efterladte, vi fik det ind med modersmælken at skal man være så heldig at have dyr i sit liv, så kommer det med omkostninger og arbejde.

Selvfølgelig skal børn lærer det...men det jeg mener er at man ikke kan fovente at ungerne i en tidlig alder tager ansvaret! Det ER forældres ansvar at børnene tager medansvar og hvis ikke er det jo i sidste ende forældrene den hænger på...

Anmeld

10. oktober 2012

MorDk

Gardenia skriver:

Ja, jeg glæder mig til vi begynder på lommepenge. Han har allerede en Rasmus Klump sparebøsse inde i hans vindueskarm som han putter 2-kroner og 50-ører i

Jeg har nu fundet ud af at ordet "pligter" egentligt ikke beskriver de forventninger jeg har til vores dreng, det er mere dagligdags aktiviteter man deltager i fordi man er en del af fællesskabet.. For du har ret, pligter kommer når de bliver ældre og mere usamarbejdsvillige

Enig

Anmeld

10. oktober 2012

MorDk

Herhjemme vil vores søn få lommepenge fordi vi har lyst til at give ham dem. Han får dem ikke ved at tømme skrald eller vaske op. For netop det er en del af fællesskabet herhjemme...

Anmeld

10. oktober 2012

Moma

henh01 skriver:

Herhjemme har vi ingen pligter.. Men vi hjælper hinanden

Jeg har en pige på 8 år og en dreng på 2 år. De bærer selv Deres service fra bordet, hjælper med oprydning osv.
Den store viser automatisk interesse for madlavningen og har selv bedt om en maddag - som hun så har 1 gang hveranden uge.
Derudover kommer lektier osv - de skal jo også passes og herhjemme vægter vi også fri leg i høj grad, derfor har vores børn ikke som sådan nogen pligter.

Det samme her. Har en pige på 8 og en dreng på 3. Vi hjælpes ad med at rydde op på deres værelser - vi hjælper også hende på 8. De bliver rost og opmuntret til at gøre det. Men der er ikke en direkte konsekvens, hvis de ikke magter/gider gøre det en dag. Men fordi vi roser og opmuntre og "hygger os" i mens, er det ikke noget, som de ikke gider.

Den store har et marsvin, som hun fodrer hver dag - helt friviligt. Selv om det er hendes, mener jeg, at det er os voksnes ansvar, at dyret får mad og vand. Vi hjælpes med at skifte savsmuld. Hun dækker også bord hver dag - frivilligt.

Begge tager deres service med hen og stiller ved håndvasken.

Vi tror på, at ros og opmuntring er vejen frem - så det bliver leget ind - at det er naturligt, at vi alle hjælper hinanden. Ikke en sur pligt.

Anmeld

10. oktober 2012

Moma

MorDk skriver:

Mht. til kæledyr så mener jeg stadig det er forældrenes ansvar. Et barn på 8 år kan godt sys det er fedt i starten og s efter et ½ år er det ik fedt længere... og hvem " hænger den så på" Forældrene... og det skal man altså gøre sig klart når man giver sin børn dyr... (har oplevet mange gange børn som blev trætte af deres kæledyr)

Man kan ikke kræve at små børn at de skal tage ansvar men et medansvar

Enig!

Anmeld

10. oktober 2012

LR85

Gardenia skriver:

Meget sjovt du bruger ordet "krævende", det gør mig egentligt lidt ked af det at andre ser os som krævende, når vi egentligt blot vil vores unger det allerbedste.

Måske de ser situationen forkert? For vi hygger helt vildt med det, at han kan stå ved siden af og hjælpe med aftensmaden, gør at vi lige har 30-45 minutter ekstra til at snakke om dagligdagen og store oplevelser..

ja det virker som om nogen måske tror du (og en som mig) kræver det af dem, og det er jo fuldstændig forkert.

Håber ikke du læste det som om jeg tænkte det om dig, blot at andre måske kunne tro det når man skrev som man gjorde.

Jeg ved at du, som mange af de andre skriver jo ikke kræver det, men synes at det er en god ting at børnene hjælper, også i en tidlig alder.

At lave det til en leg, men stadig fortælle at nu rydder vi op, nu sætter vi en tøjvask over og lign.

Anmeld

10. oktober 2012

TaAsJu

Her hjemme har den store på 7 et lommepenge system.. Jeg gider ikke diskutere med hende at nu skal hun altså tage af bordet eller nu skal hun altså gøre dette.. Hun har en tegning på køleskabet med de forskellige ting hvor der så bliver sat magneter på for hver gang hun gør en ting som dække bord tage af bordet. Hjælpe med forskelligt her hjemme.. Hun er tit træt når hun kommer hjem og det er helt i orden med mig.. hun er kun 7.. men det er sjovt og se hvis der er noget hun virkelig gerne vil have hvor meget hun lave feks. Et spil til hendes Nintendo.. Men det giver også et ansvar for penge og at de ikke hænger på træerne!! Og her hjemme funger det rigtig fint for os.. Og hende på 3 er også begyndt og hjælpe mere til for hun kan jo godt se fidusen i det og så er det jo bare sjovt og gøre hvad søster gør...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.