Gardenia skriver:
Inspireret af en anden debat om folkeskolen, lærerenes deltagelse og børns deltagelse, er jeg nu kommet til at tænke på hvor mange pligter det almindelige danske barn har?
Jeg kan da starte; Vores dreng er 2, men det forventes at han deltager med oprydningen af hans værelse, at han stiller sin kop og tallerken på køkkenbordet når han er færdig, at han holder fingrene fra de ting der ikke er fælles, mors potteplanter og fars vinylplader.
Som han bliver ældre vil den liste udvides, jeg er selv vokset op med en ret striks mor og havde f.eks opvasken 2 gange om ugen, skulle gå til hånde som hun bad mig om, lave mine lektier og passe dem af dyrene som jeg selv havde anskaffet til husholdningen. Sådan var det selvfølgeligt også med mine søskende..
Egentligt så mener jeg at børn har godt af at have pligter, det styrker deres evne til at kunne klare sig selv og derigennem deres selvtillid og tro på egne evner.

Min datter (8 år) skal hver dag give hendes kanin mad og drikke og kæle for den. Det er jo hendes kanin, så dette ser jeg ikke som en pligt.
Hun skal sætte eget service i opvaskeren - dette ser jeg ikke som en plig, da det er noget hun selv har brugt.
Hun skal rydde op på eget værelse - dette ser jeg ikke som en pligt, da det er hende værelse.
Hun skal finde tøj frem til næste dag - igen dette ser jeg ikke som en pligt, da det er hende der skal have det på.
Vi er så begyndt at give pligter som giver noget i den sidste ende i form af penge
Dette har vi valgt at gøre, for at hun skal lære pengenens værdi. Både i form af den tilfredshedstillelse man får ved at yde noget for at få, men også for at hun skal lære lidt om, hvad ting koster. Hun er pt. ved at spare op til en iPad og det er da først gået op for hende nu, hvor dyr sådan en egentlig er
Hun har tidligere brugt spare penge på en dvd afspiller og man kan tydeligt mærke stoltheden over at hun selv har købt den og den bliver nok også passet lidt bedre på 
Jeg synes det er sundt at lære børn at man i en familie hjælper hinaden. At tingene ikke kommer af sig selv og at man selv føler noget værdi ved at gøre noget i hjemmet 
Anmeld