Pligter: Nej!
Vi har intet skema som siger, at DETTE er du pligtig at gøre.
Forventninger og indvolvering: Ja! Vi forventer og opfordrer til, at de er med og laver mad, når vi gør det, bygger ude, når vi gør det, hænger vasketøj op, når vi gør det, vasker bilen,når vi gør de, rydder op, når vi gør det osv.
Ting som at hænge sin jakke op og sætte sit glas væk regner jeg ikke som en pligt. Det er bare almindelig opdragelse.
Den ældste er snart fem, den yngste snart tre.
I mine øjne er pligter egne arbejdsopgaver, som banet alene har ansvaret for, og hvor det får konsekvenser, hvis det ikke er gjort. Så langt er vi ikke helt kommet endnu. Vi har snakket lidt om at starte småt ud snart, når den ældste bliver 5. Det, der så er snak om, er, at hun får en konkret opgave, hun må klare alene. F eks at vaske håndvasken på badet eller støvsuge entreen. Så kan man udvide efterhånden. Når det gælder oprydning af rummet: Det gør vi sammen. Ganske enkelt fordi børnene deler værelse. Lillebror klarer absolut ikke opgaven på egen hånd (han bliver distraheret og begynder at lege efter 2 min) og har en egen evne til at sabotere for storesøster, så det ansvar skal hun ikke stå med alene endnu.
Anmeld