Går du ind for aktiv dødshjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. oktober 2012

klmf

SussieThyssen skriver:

Fordi, der er masser af eksempler på, at en person er erklæret hjernedød, og så ikke har været det alligevel, men hvor de har ligget og hørt hvordan man snakkede om at tage deres organer.

Det kan godt være videnskaben og lægerne tror deres maskiner kan måle om en person er hjernedød, men det kan de altså ikke.

Det må jeg godt nok stille mig meget tvivlende overfor. Hvad er det for nogle eksempler?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2012

SussieThyssen

lotchen skriver:

Det må jeg godt nok stille mig meget tvivlende overfor. Hvad er det for nogle eksempler?

Til eksempel Erik Gunnersens bog, om sine egne oplevelser i den forbindelse.
Men ellers kan du google det.

Anmeld

1. oktober 2012

klmf

SussieThyssen skriver:

Til eksempel Erik Gunnersens bog, om sine egne oplevelser i den forbindelse.
Men ellers kan du google det.

Har du nogensinde set, hvordan en hjernedødsundersøgelse foregår? For mange af de der 'skræmmehistorier' er jo fra det tidspunkt, hvor man taler om muligheden for om personen er inkarcereret, men før undersøgelserne finder sted. Apnøtesten alene i undersøgelserne levner ikke meget tvivl om, at hjernen er inkarcereret. Ellers må vi vist bare agree to disagree.

Anmeld

1. oktober 2012

Benjamins'mor

Det kommer an på situationen.
Hvis det er en gammel mand/dame, som ligger på sygehuset, er rigtigt syg og ved de kan dø hvornår det skal være, og de virkeligt bare har det dårligt. Ja, så synes jeg faktisk det er synd at de bare skal ligge til de dør. Så er det måske bedre de kunne få hjælp til at dø.

Anmeld

1. oktober 2012

SussieThyssen

lotchen skriver:

Har du nogensinde set, hvordan en hjernedødsundersøgelse foregår? For mange af de der 'skræmmehistorier' er jo fra det tidspunkt, hvor man taler om muligheden for om personen er inkarcereret, men før undersøgelserne finder sted. Apnøtesten alene i undersøgelserne levner ikke meget tvivl om, at hjernen er inkarcereret. Ellers må vi vist bare agree to disagree.

Jeg ved udmærket godt hvordan de tests fungerer..man her en hel liste, man gennemgår, som bla. omfatter forskellige tegn-undersøgelser, men ikke desto  mindre hører man igen og igen om at folk ikke er det.
og når selv læger og sygeplejersker lægger navn til disse ting, så holder jeg mig til dem.
Hellere afvise hjernedødsmålingerne en gang for meget end en gang for lidt, så længe man ikke er 120% sikker.

Og min holdning er nu engang, at så længe man ikke har fundet en måde at bruge organer fra en doner, der ikker hjertedød, så skal ingen tage mine eller andres organer.
Så må videnskaben stramme sig op og finde en løsning på det problem.

Anmeld

1. oktober 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
SussieThyssen skriver:

Jeg giver dig 100% ret, men...hvis personen selv ønsker at slippe..hvad så?

Hvis personen ikke kan holde ud at leve sit liv.
Har man ikke pligt til at lade den person slippe livet, lige så vel, som at man har pligt til at redde livet??

Personligt går jeg ikke ind for selvmord, men hvad folk gør, er op til dem selv. Forstået på den måde, at så længe personen selv kan udføre det, så er det hans/hendes eget frie valg ligesom det meste andet i livet.
Jeg går ikke ind for at hjælpe mennesker med at begå selvmord - at tage andres liv.

Jeg synes dog, at lægerne nogle gange er blevet dygtige, og at man skulle lade naturen gå sin gang lidt mere - at man ikke skal redde er liv for enhver pris.
Forstår du, hvor jeg vil hen?

Anmeld

1. oktober 2012

SussieThyssen

Personligt går jeg ikke ind for selvmord, men hvad folk gør, er op til dem selv. Forstået på den måde, at så længe personen selv kan udføre det, så er det hans/hendes eget frie valg ligesom det meste andet i livet.
Jeg går ikke ind for at hjælpe mennesker med at begå selvmord - at tage andres liv.

Jeg synes dog, at lægerne nogle gange er blevet dygtige, og at man skulle lade naturen gå sin gang lidt mere - at man ikke skal redde er liv for enhver pris.
Forstår du, hvor jeg vil hen?

Ja da..men problemet er jo især aktuelt for dem der ikke selv kan...hvis de ligger der, fanget i en krop, hvor de ikke engang kan løfte hånden, til at tage pillerne eller hvad det nu er, man indtager for at tage livet af sig selv.
Skal de så tvangsindlægges til et liv, de ikke ønsker at leve?
Er det ikke at pine en anden sjæl til det yderste?
Hvis vedkommende lever i et helvede af smerter og uden en funktionel krop?
Tro mig, jeg er også totalt uforstående over for selvmord, men jeg respekterer også, at et menneske, kan synes livet er så forfærdeligt, at de ikke ønsker at leve det. 
Vi må ganske enkelt overveje, om vi måske selv engang kunne havne i samme situation, hvor vi ikke ønsker at leve mere fordi det gør FOR ondt, men har brug for hjælpen til at slippe det.

Jeg er nok et af de mest etisk humanistiske mennesker, der findes, men hvis man skal kunne påberåbe sig den indstillings ægthed, må man også erkende, at humanisme OGSÅ dækker over, at det kan være humant at lade en sjæl slippe for livet, når det er inhumant for dem at leve.

Vel kan man nå langt med smertelindring..men der findes også sygdomme, der giver en form for smerte der ikke kan lindres. Det har jeg selv set med egne øjne, da mine ungers far døde af kræft.
Det var forfærdeligt at se hans smerter, som ikke engang morfin kunne tage.

Så i virkeligheden, bør det være en ret, det enkelte menneske har, at de kan tage afsted fra livet med værdighed, hjulpet på vej af mennesker, der gør det i kærlighed og respekt for sjælen.

Anmeld

1. oktober 2012

Muhmi

chael skriver:

Synes også jeg er sober, jeg fatter da ikke at en person ser sig nødsaget til at pointere 2!!! Gange, hvad jeg godt ved!!

Og jeg vil da have liv at sige fra!

Det er måske bare måden det bliver skrevet på der ikke virker særlig sober, ligesom tonen til mig heller ikke virker særlig rar... Men fred være med det, det skrevne ord er nemt at misforstå...

Anmeld

1. oktober 2012

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
PT skriver:

Jeg tror på, at man ikke skal TAGE et liv, men nogle gange ville det være bedre, hvis folk/læger lod naturen gå sin gang.

Så tror jeg, at vi er mere eller mindre enige, Hehe ..
Man ser jo nogle gange at folk bliver genoplivet og jeg ved ikke hvad, for at vågne op som en grøntsag - og ja, i de tilfælde skulle man have ladet naturen gå sin gang

Anmeld

1. oktober 2012

wamse

100% ja, uden nogen dikkedarer

Nu har jeg selv set min far lide til han sov ind, så ja for aktiv dødshjælp, og jeg ville godt have hjulpen ham videre, hvis det havde været en mulighed

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.