Depressions medicin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2012

Polarpigen

Jeg synes du skal prøve at snakke med din læge - fordi alt hvad du læser på nettet gør dig bare mere bange, og man kender aldrig historierne helt 100%. 

Men ellers vil jeg bare sige at jeg selv tog setralin både før og under min graviditet, og jeg har en sund og rask søn på 5 mdr  dag. Havde ingen komplikationer i graviditeten og ingen problemer med befrugtning. 

Jeg kom til samtale to gange hos en fødselslæge på Herlev Hospital der var helt inde i alle undersøgelser og resultater vedr. anti depressiva og graviditet/fødsel. Han fortalte mig bl.a. at der IKKE ses en forøget risiko for misdannelser hos barnet sammenlignet med en alm. graviditet, i hvert fald med min type anti depressiva (setralin). De komplikationer de ofte ser hos de børn der kan være påvirket af medicinen er at deres sutterefleks ikke er ligeså udviklet som hos andre børn når de bliver født, hvilket kan medføre at de får mindre at spise det første døgn, og derfor skal de observeres. 

Ydermere fortalte han mig mig, afhængig af situationen selvfølgelig, at de helst så at man fortsatte med medicinen under graviditeten i stedet for at stoppe. De komplikationer barnet kan få ved at man stopper kan blive værre end hvis man fortsætter. Der kan f.eks. nævnes tilknytningsproblemer mellem mor og barn, hvilket bestemt er ret alvorligt.

Nå, blev til en lang smørre - men blev lige nødt til at kommentere.   

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2012

Polarpigen

Og jeg tog 150 mg setralin dgl. 

Anmeld

28. august 2012

Anonym trådstarter

Polarpigen skriver:

Og jeg tog 150 mg setralin dgl. 

okay jeg tager 50 mg om dagen. Men har faktisk taget en test idag og den er positiv, så kan ikke vende om nu.

Anmeld

28. august 2012

Anonym trådstarter

Polarpigen skriver:

Jeg synes du skal prøve at snakke med din læge - fordi alt hvad du læser på nettet gør dig bare mere bange, og man kender aldrig historierne helt 100%. 

Men ellers vil jeg bare sige at jeg selv tog setralin både før og under min graviditet, og jeg har en sund og rask søn på 5 mdr  dag. Havde ingen komplikationer i graviditeten og ingen problemer med befrugtning. 

Jeg kom til samtale to gange hos en fødselslæge på Herlev Hospital der var helt inde i alle undersøgelser og resultater vedr. anti depressiva og graviditet/fødsel. Han fortalte mig bl.a. at der IKKE ses en forøget risiko for misdannelser hos barnet sammenlignet med en alm. graviditet, i hvert fald med min type anti depressiva (setralin). De komplikationer de ofte ser hos de børn der kan være påvirket af medicinen er at deres sutterefleks ikke er ligeså udviklet som hos andre børn når de bliver født, hvilket kan medføre at de får mindre at spise det første døgn, og derfor skal de observeres. 

Ydermere fortalte han mig mig, afhængig af situationen selvfølgelig, at de helst så at man fortsatte med medicinen under graviditeten i stedet for at stoppe. De komplikationer barnet kan få ved at man stopper kan blive værre end hvis man fortsætter. Der kan f.eks. nævnes tilknytningsproblemer mellem mor og barn, hvilket bestemt er ret alvorligt.

Nå, blev til en lang smørre - men blev lige nødt til at kommentere.   

Dejligt at hører noget positivt, har jeg vist rigtigt meget brug for lige nu

Og dejligt det er gået så godt med dig og din søn, det er virkelig skønt at hører

Anmeld

28. august 2012

Tullepigen90

Nu har du fået mange fine svar fra andre, men jeg vil lige kommentere  Jeg har aldrig hørt at anti-depressiv medicin kan gøre at man får svært ved at blive gravid, men derimod ved jeg at meget anti-depressiv medicin giver uregelmæssig menstrationer..

Jeg ville personligt aldrig tage anti-depressiv medicin under en graviditet og når jeg ammede, men der er jo mange som gør det og det er jo sit eget valg. Bare husk at tale med din læge først og eventuelt også selv undersøge det.

Anmeld

28. august 2012

Polarpigen

Tillykke med den positive test. Hvor er du fra i landet? 

Anmeld

29. august 2012

Clotte

Her er en positiv oplevelse mere

Jeg får 60 mg citalopram i døgnet og det gjorde jeg også da jeg blev gravid med Cassandra, jeg fik også af vide på sygehuset at det var meget bedre at jeg blev ved med at tage det for som lægen på sygehuset sagde så er det bedre at mor er glad og har det godt i stedet for det modsatte 

Alt gik som det skulle under hele graviditeten og fødslen, Cassandra fejler intet, følger de andre på hendes aldre som hun skal 

Nu er jeg gravid igen og har fået det samme af vide igen

Det skal sige at det ikke er den samme læge jeg har været inde ved begge gange 

Nogle gange er man altså "nød" til at tage anti. depresiv. selvom man er gravid for mit vedkommende er det både for depression samt social angst, den sociale angst bryder ud i lys luge hvis jeg stopper med pillerne og så kommer jeg slet ikke ud mellem andre mennesker 

Clotte

Anmeld

2. august 2014

Katrine1

Clotte skriver:

Jeg får 60 mg citalopram i døgnet og det gjorde jeg også da jeg blev gravid med Cassandra, jeg fik også af vide på sygehuset at det var meget bedre at jeg blev ved med at tage det for som lægen på sygehuset sagde så er det bedre at mor er glad og har det godt i stedet for det modsatte 

Alt gik som det skulle under hele graviditeten og fødslen, Cassandra fejler intet, følger de andre på hendes aldre som hun skal 

Nogle gange er man altså "nød" til at tage anti. depresiv. selvom man er gravid for mit vedkommende er det både for depression samt social angst, den sociale angst bryder ud i lys luge hvis jeg stopper med pillerne og så kommer jeg slet ikke ud mellem andre mennesker 

Clotte

Hej.

Jeg har fået Cipramil gennem en del år pga depression og med god virkning. Så kom der desværre alt det skriveri om at max dosis skulle være 40 mg - det får jeg også - men når så depressionen og angsten, det følges ad, banker på igen, er jeg blevet sat op til 60 mg.

Nu har jeg igen brug for 60 mg - men desværre har alt det skriveri påvirket mig, så jeg ikke ved om jeg "tør" tage 60 mg igen. Det virker måske vanvittigt, når det tidligere har hjulpet mig og der intet skete dengang - men jeg vil meget gerne høre andres meninger og tanker, Jer der tager 60 mg om dagen nu.

Det kan ofte være godt med andre øjne, når man er kørt fast i et bestemt tankemønster.

Håber der nogle der vil der vil dele Deres meninger og tanker omkring dette.

Anmeld

2. august 2014

Tildemor

Jeg havde svært ved at blive gravid da jeg var på depressions medicin, skulle have en kold tyrker før det lykkes

Anmeld

4. august 2014

Katrine1

Clotte skriver:

Clotte

Hej Clotte.

vil gerne høre om du stadig får 60 mg Cipramil ? Jeg har gennem mange år fået 40 mg og når depression og angst har banket på, blev jeg sat op på 60 mg. Det har virket rimeligt godt, har indellem haft brug for lidt beroligende - men har klaret mit arb osv. Nu har jeg igen brug for 60 mg men nu er læger uenige om dosis efter alt det skriveri der har været om hjerte stop og 60 mg. Hvordan forholder du dig til det og din læge eller psykiater ? Håber du tager dig tid til at svare mig. 

Mvh Kirsten

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.