Fødselsdag, slik - hvad gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. august 2012

hannetheis

E. B. skriver:

Hejsa allesammen

Bliver lige nødt til, at høre Jeres holdning/måde at tackle børnefødselsdage på mvh til slik og søde sager...

Sagen er den, at min søn er 3 ½ og dermed altid den yngste i flokken til familiens børnefødselsdage. Han er nu for gammel til "at snyde" og meget bevidst om hvad de andre får. Vi er desværre ret uenige med den øvrige del af familien når det kommer til kost, osv. Vi prioriterer sund kost og holder igen med søde drikke, slik og andet form for sukker - dog uden at være hysteriske.

Til den fødselsdag vi var til i dag (8-årig) bliver der serveret boller med nutella, pålægschokolade, osv. Juice, saftevand, osv ad libitum. Derefter 2 forskellige slags kage med slik, og så slutter fødselsdagen af med at alle børn skal finde en slikpose i haven(ca for 10 kr har der været). I mine øjne ALT for meget sukker til børn på en dag. Men vi er efterhånden "de hysteriske forældre" og min søn skal jo ikke føle sig udenfor eller at det er "forbudt". Syntes det er rigtigt svært. Min svigermor bliver ved med at påstå, at det jo kun er sjældent, men sagen er, at det er meget ofte vi står i denne sukker-konflikt, hvor vi syntes de får alt for meget sødt.

Hvad gør I???  Er der hysteri at prøve at holde igen, og hvordan tackler man situationen, når de andre gerne må og deres forældre ingenting siger? Hvordan forklarer man det til en på 3½?

Tak fordi du læste med ...

nu har vi heldigvis (hvis man kan sige det) ikke andre små børn (den yngste af den vi kommer sammen med i familien er 16 år) så vores på 4 og 1 år er de små.
og ja jeg kan også være hysterisk når min søn kommer hjem fra en fødselsdag i børnehaven og de bare har fået kage, slik, saft osv.
slikposer han får med hjem fra fødselsdage plejer vi at gemme til fredagshygge.
jeg har tit snakket med børnehaven om at jeg syntes det er meget sukker at give børnene og det har de nu endelig valgt at tage op på et personalemøde så er spændt på om det giver noget.

jeg har altid sagt før vi fik børn at slik og andet usundt er forbeholdt fredag og weekenden og det har familien respekteret.

så til familiefødselsdage er det ofte kun kage og boller der bliver serveret og der får mine børn kun et lille stykke og ellers frugt. og det fungerer fint.

når vi selv holder fødselsdag er der ingen sukker.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2012

Alexander&Lærke

chael skriver:

Ja, jeg er jo af den klare holdning, at hvis I som forældre håndhæver en sund kost i det daglige, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke må gå det til festlige lejligheder!!

Hvorfor ikke give sit barn et naturligt forhold til det, så behøver der jo ikke blive gået til den. Og du kan vel selv bestemme kagens størrelse og han får vel ondt i maven, hvis han spiser for meget.

Giv ungerne et naturligt forhold til slik. Så ikke de bliver sådan nogen der kaster sig over det når det endelig kommer frem, fordi de aldrig må få. Det er næsten mere synd.

Men jeg er også virkelig afslappet omkrig det.

Og jeg forstår oftes sket ikke alt det sukker hysteri. Hvorfor man er så bange for det. Vi kan jo aldrig undgå det, og så hellere servere det for dem, på en fornuftig måde

Jeg er ret enig...

Herhjemme er der også kager og boller med pålægschokolade på programmet når der er børnefødselsdag. Men der er også masser af andre ting til at putte på bollerne...

Men syntes også at man bør have et naturligt forhold til det. Især efter at have set et par vennes børn gå helt amok hvis de skulle få lov at smage på noget sødt.... Sådan har væres søn aldrig gjort.

De 2 drenge kan bare ikke få nok af sodavand og kage når det kommer på bordet. De bliver ved med må jeg få mere, må jeg få mere... Fordi de aldrig får det ellers...

Engang til en nytårs aften havde vi købt sådan noget børnechampange og de drak mildes talt hele flasken selv uden at vores dreng fik andet en en lille tår  For han få indimellem lov at smage vores cola, hvis han spørg, og det er ikke ret tit, fredag får han  lov at få en lille skål med lidt slik i, derfor ved han at slik får vi om fredagen og han går ikke amok når han får det...

Anmeld

27. august 2012

Mum33

Mette&Alexander skriver:

Jeg er ret enig...

Herhjemme er der også kager og boller med pålægschokolade på programmet når der er børnefødselsdag. Men der er også masser af andre ting til at putte på bollerne...

Men syntes også at man bør have et naturligt forhold til det. Især efter at have set et par vennes børn gå helt amok hvis de skulle få lov at smage på noget sødt.... Sådan har væres søn aldrig gjort.

De 2 drenge kan bare ikke få nok af sodavand og kage når det kommer på bordet. De bliver ved med må jeg få mere, må jeg få mere... Fordi de aldrig får det ellers...

Engang til en nytårs aften havde vi købt sådan noget børnechampange og de drak mildes talt hele flasken selv uden at vores dreng fik andet en en lille tår  For han få indimellem lov at smage vores cola, hvis han spørg, og det er ikke ret tit, fredag får han  lov at få en lille skål med lidt slik i, derfor ved han at slik får vi om fredagen og han går ikke amok når han får det...

Selfølgelig skal de have et naturligt forhold til det. Men jeg tror bare ikke på den der med at hvis forældrene sætter grænser, så går de amok når de får muligheden. Tværtimod oplever jeg at det er børnene, der får det ofte og uden forældrenes begrænsning, der opbygger et stort og usundt forbrug.  

Anmeld

27. august 2012

Alexander&Lærke

E. B. skriver:

Selfølgelig skal de have et naturligt forhold til det. Men jeg tror bare ikke på den der med at hvis forældrene sætter grænser, så går de amok når de får muligheden. Tværtimod oplever jeg at det er børnene, der får det ofte og uden forældrenes begrænsning, der opbygger et stort og usundt forbrug.  

Ja ok, men her virker det så lige omvendt.... Sådan som jeg ser det.... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.