Jeg forstår dig virkelig godt, og det er jo en svær balancegang.
Der er mange der skriver til dig, at hvis du forbyder slikket, så vil han komme til at proppe i sig så snart han får muligheden - men hvis i stedet giver ham frit løb allerede nu, så vil han med tiden ikke finde det så interessant. Dette vil jeg så gerne sige dig, kommer helt an på hvilket barn du har. Jeg har en datter der er 5 år ældre end min søn, da hun var lille var jeg ikke super hysterisk, og hun fik sukker på lige fod med andre når lejligheden bød sig, dette kørte vi så videre med da min søn kom til verdenen. Den dag i dag er han 6½ år, og han skal stoppes imens legen er god, hvis der bliver sat slik på bordet, så propper han indtil han er dårlig. Og dette til trods for at vu har haft et meget mere afslappet forhold til det da han var yngre.
Som det er nu rationerer vi. Hvis jeg var til en fødselsdag som den du var til, ville jeg sige til min søn, du må få en halv bolle og et stykke kage. Og så kunne jeg godt finde på at sige, at det er okay at spise 5 stykker slik, men resten skal gemmes til en anden dag. Dette har jeg rigtig ofte praktiseret, min familie bliver også stødt, og synes det er synd for ham. Jeg synes bare det er mere synd, den dag han bliver drillet fordi han er overvægtig - og ja så synes jeg faktisk også det er synd når han ligger i sin seng og ikke kan sove fordi han har ondt i maven.
Jeg synes du skal følge sin mavefornemmel, og sætte rationering på.
Jeg forstår godt dilemmaet i forhold til børnehaven, for der er man der jo ikke selv, og kan ikke sige hvor meget de få og ikke få. I denne situation lavede jeg en klar aftale med børnehaven, og jeg tror faktisk den blev holdt.
Anmeld