Fødselsdag, slik - hvad gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. august 2012

foto på lærred

Kære E.B

I jeres tilfælde så ville jeg stå ved, at I ønsker jeres barn får en så sund opværkst så muligt, og I ikke mener at de store mængder sukker pr måned er noget I ønsker at jeres barn skal tage del af. Der er rigtig mange der vil synes I er forkert på den, men det skal I bare se stort på. Alle forældre gør jo altid det bedste for deres børn. Nogle forældre lever vegetarisk, nogle på Raw food andre uden tilsætningsstoffer andre igen kun økologisk, nogle lader ungerne få slik og is fra de er et år osv osv. Det er ikke op til andre at vurdere hvad der passer ind i jeres familie, og derfor synes jeg bare at I ud fra hver enkelt fødselsdag osv må prøve at give jeres barn det I selv synes er fornuftigt uden at han føler sig snydt. F.eks boller kun med smør (så I ikke får nutellaen med) og saftevand istedet for sodavand. Skære ét stykke kage i to mindre stykker så hun godt må få to gange som de andre osv. Dele slikposen op så der er til flere omgange. De fleste børn behøver ikke få det hele hvis de bare får noget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2012

jydeinden

Mathias Villads skriver:

Jeg siger det lige ud af posen, at jeg synes det er noget pjat...

Det er fint, at i skåner ham for det meste, men når i så er til fødselsdag, så lad drengen gå amok, for ellers får han en meget forkert indstilling til slik og jeg tror det i fremtiden vil tage overhånd for ham...

Jeg kender flere med samme holdning, som jeres og det er en god holdning i hverdagen, men jeg ser desværre også børn, som ikke har en ordentlig tilgang med slikken og nærmest sluger det, når de får muligheden..

Jeg ville tage det rolig til sådanne ting og så viderefører politikken til hverdag..¨

Husk at frugt i lange baner er ligeså usund som slik... Ja, nogen vil sige, at det er det sunde sukker, men er der noget der i realiteten er sund sukker.. ikke i min bog... Jeg lider selv af PCO og må ikke få sukker og heller ikke fra frugten... og jeg reagere altså på begge dele...

Mvh

Mette

Anmeld

26. august 2012

Ina33

Jeg forstår dig virkelig godt, og det er jo en svær balancegang.

Der er mange der skriver til dig, at hvis du forbyder slikket, så vil han komme til at proppe i sig så snart han får muligheden - men hvis i stedet giver ham frit løb allerede nu, så vil han med tiden ikke finde det så interessant. Dette vil jeg så gerne sige dig, kommer helt an på hvilket barn du har. Jeg har en datter der er 5 år ældre end min søn, da hun var lille var jeg ikke super hysterisk, og hun fik sukker på lige fod med andre når lejligheden bød sig, dette kørte vi så videre med da min søn kom til verdenen. Den dag i dag er han 6½ år, og han skal stoppes imens legen er god, hvis der bliver sat slik på bordet, så propper han indtil han er dårlig. Og dette til trods for at vu har haft et meget mere afslappet forhold til det da han var yngre.

Som det er nu rationerer vi. Hvis jeg var til en fødselsdag som den du var til, ville jeg sige til min søn, du må få en halv bolle og et stykke kage. Og så kunne jeg godt finde på at sige, at det er okay at spise 5 stykker slik, men resten skal gemmes til en anden dag. Dette har jeg rigtig ofte praktiseret, min familie bliver også stødt, og synes det er synd for ham. Jeg synes bare det er mere synd, den dag han bliver drillet fordi han er overvægtig - og ja så synes jeg faktisk også det er synd når han ligger i sin seng og ikke kan sove fordi han har ondt i maven.

Jeg synes du skal følge sin mavefornemmel, og sætte rationering på.

Jeg forstår godt dilemmaet i forhold til børnehaven, for der er man der jo ikke selv, og kan ikke sige hvor meget de få og ikke få. I denne situation lavede jeg en klar aftale med børnehaven, og jeg tror faktisk den blev holdt.

Anmeld

26. august 2012

serinasmor

Jeg må indrømme at vi ikke kører den strammeste sukkerpolitik herhjemme .. 

Vi spiser sundt i løbet af ugen ... så hvis der er slik og kage til en fødselsdag så sker der ikke noget ved det .. 

jeg vil også meget hellere at hun får et sundt og naturligt forhold til slik og dermed ikke (forhåbentlig) bliver én af dem hvor lommepengene brænder for at købe sik for hele molivitten .. og så grovæder det hele på én gang .. 

de hænder også at vi får slik fredag aften til disneysjov .. men det sker faktisk ligeså tit at det bliver med en riskage, et æble i bidder eller slet ingenting ...

hun må gerne få sodavand når vi er på besøg hos bedsteforældrene - men hun får det ikke herhjemme ... osv .. 

Jeg tror bare det er sundere for ungerne at vide det eksisterer så når vi slipper dem løs om få år i folkeskolen ved de at slik og søde sager eksisterer ... her vil være ca en børnefødselsdag om måneden .. hvor du som forældre jo ikke er med .. er det så ikke bedre at sønnike eller lillepige har et forhold til de søde sager i forvejen og ikke går amoK

Anmeld

26. august 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
chael skriver:

Ja, jeg er jo af den klare holdning, at hvis I som forældre håndhæver en sund kost i det daglige, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke må gå det til festlige lejligheder!!

Hvorfor ikke give sit barn et naturligt forhold til det, så behøver der jo ikke blive gået til den. Og du kan vel selv bestemme kagens størrelse og han får vel ondt i maven, hvis han spiser for meget.

Giv ungerne et naturligt forhold til slik. Så ikke de bliver sådan nogen der kaster sig over det når det endelig kommer frem, fordi de aldrig må få. Det er næsten mere synd.

Men jeg er også virkelig afslappet omkrig det.

Og jeg forstår oftes sket ikke alt det sukker hysteri. Hvorfor man er så bange for det. Vi kan jo aldrig undgå det, og så hellere servere det for dem, på en fornuftig måde

Jeg er enig her  

Nu er jeg selv ret bevidst om at min datter ikke skal have for meget sukker men når der f.eks. er fødselsdag så synes jeg ikke at man skal være så sukker-forskrækket. Hvorfor må de ikke hygge sig med lidt gode sager den ene gang?? Det forstår jeg ikke.

Men jeg respekterer selvfølgelig din holdning

Anmeld

26. august 2012

Bebsen

Min dreng er os næsten altid den mindste, han er 2 år, og jeg begrænser hans sukkerindtag, selvom familie og venner tiltider syns jeg er 'ond mor'
Jeg ved som voksen bedst, selvf skal bestefprældre osv også have lov at forkæle ham, men derfor tynder jeg stadig sodavand, juice osv op med vand, og holder øje med hvad han ellers får. Og siger jeg at de her feks 5 stykker slik er nok, så får han dem, og tit os et par ekstra stykker ved bedsterne, men som udgangspunkt får han ikke en hel pose at fråde som de større børn.

Men ingen tvivl om at jeg får nogle kommentarer med på vejen om at han skal da os have lov! Jojo, det får han også, bare ikke ubegrænset!

Anmeld

26. august 2012

Silas&Mille

Sådan som du beskriver børnefødselsdagen, så synes jeg faktisk også det er noget i overkanten. Hvorfor skal det HELE være usundt og fyldt med sukker? Man kan jo sagtens servere lidt frugt sammen med fx bollerne. Og jeg forstår slet ikke at der skal være nutella og pålægschokolade på alle bollerne.

Vi er slet ikke lige så 'hysteriske' som dig/jer, men jeg giver dig dog ret i at tre gange på en uge og ellers hver uge er lige en tand for meget.

Vi går også ind for en sund og varieret kost her hjemme, men når vi er i byen eller har gæster så får den store lov til at spise et stykke kage eller to. Det er dog sjældendt han spiser det hele. Han får lov at smage når vi er ude, eller en gang imellem hygger lidt hjemme inden han skal i seng, men det interessere ham ikke så meget endnu, så lige nu kan vi holde ham hen og vi håber at det senere vil give ham et fornuftigt forhold til slik og andre søde sager.

Jeg mener sådan set ikke du/I er mega hysteriske, synes godt man kan lade den smage når man er ude. Men igen hver uge i store mængder det er også for meget i mit hoved.

Håber mit indlæg giver mening

Anmeld

26. august 2012

Mum33

Mettefpigen skriver:

Kan du så ikk sige noget med at han må få et stykke af kagen (eller hvad det nu er) og en lille håndfuld slik...?? Eller sådan noget hvis der er mange fester på kort tid...

Prøver vi også, men det er bare svært når de andre gerne må "gå amok". Og det er ikke bare en lille håndfuld og et stykke kage, der bliver virkelig gået til den.

Anmeld

26. august 2012

Mum33

Ina33 skriver:

Jeg forstår dig virkelig godt, og det er jo en svær balancegang.

Der er mange der skriver til dig, at hvis du forbyder slikket, så vil han komme til at proppe i sig så snart han får muligheden - men hvis i stedet giver ham frit løb allerede nu, så vil han med tiden ikke finde det så interessant. Dette vil jeg så gerne sige dig, kommer helt an på hvilket barn du har. Jeg har en datter der er 5 år ældre end min søn, da hun var lille var jeg ikke super hysterisk, og hun fik sukker på lige fod med andre når lejligheden bød sig, dette kørte vi så videre med da min søn kom til verdenen. Den dag i dag er han 6½ år, og han skal stoppes imens legen er god, hvis der bliver sat slik på bordet, så propper han indtil han er dårlig. Og dette til trods for at vu har haft et meget mere afslappet forhold til det da han var yngre.

Som det er nu rationerer vi. Hvis jeg var til en fødselsdag som den du var til, ville jeg sige til min søn, du må få en halv bolle og et stykke kage. Og så kunne jeg godt finde på at sige, at det er okay at spise 5 stykker slik, men resten skal gemmes til en anden dag. Dette har jeg rigtig ofte praktiseret, min familie bliver også stødt, og synes det er synd for ham. Jeg synes bare det er mere synd, den dag han bliver drillet fordi han er overvægtig - og ja så synes jeg faktisk også det er synd når han ligger i sin seng og ikke kan sove fordi han har ondt i maven.

Jeg synes du skal følge sin mavefornemmel, og sætte rationering på.

Jeg forstår godt dilemmaet i forhold til børnehaven, for der er man der jo ikke selv, og kan ikke sige hvor meget de få og ikke få. I denne situation lavede jeg en klar aftale med børnehaven, og jeg tror faktisk den blev holdt.

Tak. Dejligt at høre fra en, der kan se sagen fra to sider, og har prøvet begge senarier  

Anmeld

26. august 2012

Lullaby

E. B. skriver:

Med det antal fødselsdage der er i en stor familie, diverse andre festlige arrangementer i børnehaven osv, så bliver det godt nok til mange gange på et år hvor der er mulighed for at indtage langt mere sukker end anbefalet.

Jo men gør det noget? Jeg forstår slet ikke problemet

Mvh Lullaby der har 2 unger der ligger gennemsnitligt med vægt selvom de spiser slik nogle gange 3 gange om ugen pga fødselsdage

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.