E. B. skriver:
Hejsa allesammen
Bliver lige nødt til, at høre Jeres holdning/måde at tackle børnefødselsdage på mvh til slik og søde sager...
Sagen er den, at min søn er 3 ½ og dermed altid den yngste i flokken til familiens børnefødselsdage. Han er nu for gammel til "at snyde" og meget bevidst om hvad de andre får. Vi er desværre ret uenige med den øvrige del af familien når det kommer til kost, osv. Vi prioriterer sund kost og holder igen med søde drikke, slik og andet form for sukker - dog uden at være hysteriske.
Til den fødselsdag vi var til i dag (8-årig) bliver der serveret boller med nutella, pålægschokolade, osv. Juice, saftevand, osv ad libitum. Derefter 2 forskellige slags kage med slik, og så slutter fødselsdagen af med at alle børn skal finde en slikpose i haven(ca for 10 kr har der været). I mine øjne ALT for meget sukker til børn på en dag. Men vi er efterhånden "de hysteriske forældre" og min søn skal jo ikke føle sig udenfor eller at det er "forbudt". Syntes det er rigtigt svært. Min svigermor bliver ved med at påstå, at det jo kun er sjældent, men sagen er, at det er meget ofte vi står i denne sukker-konflikt, hvor vi syntes de får alt for meget sødt.
Hvad gør I???
Er der hysteri at prøve at holde igen, og hvordan tackler man situationen, når de andre gerne må og deres forældre ingenting siger? Hvordan forklarer man det til en på 3½?
Tak fordi du læste med ...
Jeg er af de der skrup hysteriske mødre
det tror jeg ihvetfald nogen vil kalde mig.
Selv mener jeg bare at jeg er principfast og at det gøre livet meget lettere for mig, mine børn og vores omgivelser.
Vores børn må intet slik eller sodavand få, før de starter i skole. Når jeg skriver intet, så mener jeg at mine børn aldrig har smagt så meget som en eneste vingummebamse før de startede i børnehaveklassen
Jeg er selvfølgelig blevet tudet ørene fulde af at mine børn går helt amok når de så endelig får lov, at de bliver helt ustyrlige og de på ingen måde kan få et naturligt forhold til slik.
Det er det folk tror vil ske, i teorien!!! -men hvordan er virkeligheden så???
Tja, slik og sodavand er slet ikke noget problem!!! Vores midterste barn er lige startet i børnehavehaveklasse, og han vidste jo, at han måtte få slik lige som sin storebror når han skulle starte i skolen. Han havde set at nede i Føtex havde de 'bland selv slik' og han spurgte om han måtte komme derned og få noget slik. Det sagde vi selvfølgelig ja til og første skoledag blev fjeret med en tur i Føtex. Han fik en pose og fik lov til at tage hvad han ville. Da vi skulle betale havde han købt for 5,17kr. Altså 5 kroner og 17 øre!!!! Jeg har ikke talt hvor mange stykker slik han fik, men det var ikke ret mange. Det kan man næsten regne ud med den pris. Slik posen ligger frit fremme og han må spise lige når han vil. Han har stadig 1 vingummi tilbage, og i morgen er det 14 dage siden han startede i skolen!!! Så jeg synes bestemt ikke han er gået amok!! selvom han har fået helt frie tøjler.
Storebror går i 2. klasse og det er altså nu 3. år han har måtte få slik og sodavand. Jeg tror det kan tælles på en hånd hvor mange gange han har fået sodavand, og han har aldrig drukket en sodavand op. Når han er til fødsesdag i klassen vælger han det selv fra, af den ene grund han ikke har lyst! Han synes at bruset i sodavand smager stærkt og kilder i næsen.
For det er med slik og sodavand lige som med cigaretter (jeg er selv eks-ryger). Den første smøg smager ikke særlig godt, men kan kan sagtens vænne sig til smagen og synes den er fantastisk. Hvis man virkelig smager på slik, sådan rigtig smager, så er det altså noget ret underligt noget, der smager ganske syntetisk, og det giver slet ikke samme form for velbehag i kroppen, som det gør at spise en skål vindruer eller blåbær. Mine børn foretrækker til hver en tid noget lækkert frugt frem for slik, men de ved fra deres omgangskreds at 'man' skal kunne lide slik og at det er noget der er i høj kurs. Vi prøver at få børnene til at smage på forskellig slags slik, for at undgå at de bliver helt til grin oppe i skolen. Men de har faktisk ikke lyst til det. Den ældste har vi prøvet at forklare hvad forskellen er på f.eks. en Marsbar, Twixx, Lionsbar osv, og jeg har forsøg at give ham det så han kunne smage, men det har virkelig ikke hans interesse. Fra før han gik i skole har han fået lov til at få chokolade, men kun god kvalitets chokolade, så det billige (og dårlige) chokolade der er i f.eks. guldbar m.m. bryder han sig selv ikke om. Han gider ikke spise det.
Lillesøster på 4 år ved udemærket godt at de to store børn spiser slik. Hun har set den ældste spise det, men hun ved også udmærket godt at hun ikke får før hun selv skal starte i skole og hun har ALDRIG spurgt efter at få lov at smage.
Inden jeg meldte børnene ind i børnehaven tog jeg en snak med dem og forklarede mine holdninger. Jeg meldte klart ud, at hvis de ikke kunne acceptere at mine børn intet slik måtte få, så ville jeg finde en anden børnehave.
Der er ingen slik politik i børnehaven. De får vingummi HVER fredag, så er der slik til jul, sommerferie, efterårsferie, påske, fastelavn, de voksnes fødelsdag, børnenes fødselsdag, når de lige trænger til at hygge lidt osv. Så altså rigtig rigtig meget slik!!!
I starten tog jeg selv tørre abrikoser med, som mine børn måtte få i stedet for. Efterhånden er børnehaven så begyndt selv at lave en lille pose til mine børn. F.eks. til fastelavn, så er der en pose med rosiner, nødder og abrikos til mine børn og slik til de andre børn i fastelavnstønden.
Det har alle børnene accepteret, både mine og de andre. Nu er der et andet barn i børnehaven som ikke må få mælk og derfor ikke drikker mælk til frokost, det er mit indtryk at det har alle børnene også accepteret. Børn er nemlig generelt meget accepterende!
Faktisk er det min erfaring at det er VOKSNE der har mest ondt i røven over det. Vi har været til barnedåb hvor mormoren til barnet var nærmest fornærmet over mine børn ikke måtte spise slik til barnedåben. Det var jo en helt særlig dag, så hvorfor skulle det ikke fejres? Men året er jo proppet med helt særlige dage, advent, jul i børnehaven, jul hjemme, jul hos familien, søskendes fødselsdage, forældres fødselsdage, bedste forældres fødselsdage, legekammeraters fødselsdage, ferier, weekend, bryllup osv, osv. Så nej, hos os fejre vi ikke særlige lejligheder med slik, men så gør vi nogle andre ting!
Jeg har selvfølgelig altid sørget for at have noget med jeg vidste at mine børn synes var lækkert, så når de andre fik slik, så fik de noget, de var glade for. Jeg har en gang oplevet et andet barn der brød grædende sammen og sagde til sine forældre: Hvorfor må han få en pærer, når jeg ikke må???
Barnet sad med en kage foran sig, og vores søn fik en pærer i stedet for. Det endte med at børnene delte 'vores' pærer, og kagen ikke blev rørt.
Jeg tror at ofte er de voksnes behov, som vi føre over på børnene. Vi smiler over hele hovedet og stråler af glæde og forventning når vi tilbyder vores børn at smage en is for den første gang i deres liv. Sådan et ansigtsudtryk sætter de færreste op, første gang deres barn skal smage et æble
og det smitter selvfølgelig af på barnet at vi har en forventning om at de bare synes slik, is og kage er fantastisk.
Ofter bliver de søde sager serveret i sammenhænge som er særlig hyggelige og derfor forbinder børnene disse typer af 'madvarer' med hygge. Hvis man kun serverede æbler ved helt særlige lejligheder, så er jeg sikker på at mange ville opleve at deres barn vil stå nede i Brugsen og plage om at måtte få et æble.
Jeg kan slet slet ikke se hvorfor børn skal spise slik. Det er syntetisk og fuld af tilsætningsstoffer. Børns kroppe, deres hjerte, lunger, organer, muskler, knogler bliver bygget op af det de spiser. Derfor mener jeg at det er super vigtigt hvad det er for nogle byggesten børnene får at bygge deres krop op af.
Jeg læste engang et eller andet tal for hvor meget slik et barn spiser i gennemsnit, men det kan jeg ikke huske. Men prøv at lav et lille regnestykke.
Da os sige at et barn under 1 år aldrig har fået slik.
Fra barnet er 1 år og frem til det starter i skole som 6 årige, spiser det slik. Det er altså 5 år det får lov at spise slik. Det lille barn får sikkert mindre end det lidt større barn, men lad os sige at et barn i gennemsnit hen over de 5 år, spiser hvad der svare til en lille pose blandet matadormix om ugen. Der er 100g i. Der er 52 uger på et år, så det giver 5 kg og 200g slik om året. På 5 år giver det 26 kg slik!
Når jeg ser på min 6 årige dreng der er startet i skole, og tænker: Hvad hvis han havde fulgt gennemsnittet og havde spiste sig igennem 26 kg slik i løbet at hans liv, så bliver jeg helt svedt! Han er jo vokset rigtig meget siden han blev født -og det glæder mig at tænke på at den krop er bygge op af sund og nærigsholdig mad og at der ikke lige har været 26 kg slik med ind over, som har taget plads for den gode kost.
Når nogle prøver at fortælle mig at det er synd for mine børn at de ikke må spise slik, så må jeg i mit stille sind ryste lidt på hovedet. Jeg kan virkelig ikke se at det er synd for dem!
Vi er forskellige og jeg ved udmærket godt at de fleste forældre mener at det er godt for deres barn at få slik og det er derfor de giver slik til børnene. Så jeg forventer bestemt ikke at vi bliver enige!!! Der er bare meget forskellige holdninger på dette området. Nu har jeg blot fortalt lidt hvad man som sippet og hysteriske mor kan gå rundt og tænke