Fødselsdag, slik - hvad gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. august 2012

Mum33

Silas&Mille skriver:

Sådan som du beskriver børnefødselsdagen, så synes jeg faktisk også det er noget i overkanten. Hvorfor skal det HELE være usundt og fyldt med sukker? Man kan jo sagtens servere lidt frugt sammen med fx bollerne. Og jeg forstår slet ikke at der skal være nutella og pålægschokolade på alle bollerne.

Vi er slet ikke lige så 'hysteriske' som dig/jer, men jeg giver dig dog ret i at tre gange på en uge og ellers hver uge er lige en tand for meget.

Vi går også ind for en sund og varieret kost her hjemme, men når vi er i byen eller har gæster så får den store lov til at spise et stykke kage eller to. Det er dog sjældendt han spiser det hele. Han får lov at smage når vi er ude, eller en gang imellem hygger lidt hjemme inden han skal i seng, men det interessere ham ikke så meget endnu, så lige nu kan vi holde ham hen og vi håber at det senere vil give ham et fornuftigt forhold til slik og andre søde sager.

Jeg mener sådan set ikke du/I er mega hysteriske, synes godt man kan lade den smage når man er ude. Men igen hver uge i store mængder det er også for meget i mit hoved.

Håber mit indlæg giver mening

Han smager bestemt også. Der er overhovedet ikke tale om et forbud. Bare en begrænsning ...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2012

Mum33

foto på lærred skriver:

Kære E.B

I jeres tilfælde så ville jeg stå ved, at I ønsker jeres barn får en så sund opværkst så muligt, og I ikke mener at de store mængder sukker pr måned er noget I ønsker at jeres barn skal tage del af. Der er rigtig mange der vil synes I er forkert på den, men det skal I bare se stort på. Alle forældre gør jo altid det bedste for deres børn. Nogle forældre lever vegetarisk, nogle på Raw food andre uden tilsætningsstoffer andre igen kun økologisk, nogle lader ungerne få slik og is fra de er et år osv osv. Det er ikke op til andre at vurdere hvad der passer ind i jeres familie, og derfor synes jeg bare at I ud fra hver enkelt fødselsdag osv må prøve at give jeres barn det I selv synes er fornuftigt uden at han føler sig snydt. F.eks boller kun med smør (så I ikke får nutellaen med) og saftevand istedet for sodavand. Skære ét stykke kage i to mindre stykker så hun godt må få to gange som de andre osv. Dele slikposen op så der er til flere omgange. De fleste børn behøver ikke få det hele hvis de bare får noget

Tak for dit svar ... Tror også bare vi skal stole på vores mavefornemmelse og vores holdning til en sund kost. Tak.

Anmeld

26. august 2012

Mum33

Omsorgsgiver skriver:

Jeg er enig her  

Nu er jeg selv ret bevidst om at min datter ikke skal have for meget sukker men når der f.eks. er fødselsdag så synes jeg ikke at man skal være så sukker-forskrækket. Hvorfor må de ikke hygge sig med lidt gode sager den ene gang?? Det forstår jeg ikke.

Men jeg respekterer selvfølgelig din holdning

Læs tråden ... men jeg gentager for 20 gang. Han må meget gerne få slik, sukker osv. Han bliver ikke holdt væk og det er ikke forbudt. Problemet ligger i, at det er rigtigt ofte og store mængder. Det er ikke bare "den ene gang" som du beskriver.

Anmeld

26. august 2012

chael

E. B. skriver:

Fordi der er rigtigt mange festlige lejligheder efterhånden. Alene i denne uge 3 gange. Jubilæum, børnefødselsdag og familie tam tam. Så syntes jeg det er for meget. Og få et naturligt forhold til det, er vel ikke at må "gå amok" i sagerne? Selvfølglig skal det ikke være forbudt, men en gylden midddelvej må vel være at foretrække.

Men den nævner jeg jo også.

I håndhæver jo en sund kost i det daglige.

Men kan der så ikke gå 2 mdr før I skal noget igen. I skal vel ikke til 3 ting hver måned?!

Anmeld

26. august 2012

Mum33

Bebsen skriver:

Min dreng er os næsten altid den mindste, han er 2 år, og jeg begrænser hans sukkerindtag, selvom familie og venner tiltider syns jeg er 'ond mor'
Jeg ved som voksen bedst, selvf skal bestefprældre osv også have lov at forkæle ham, men derfor tynder jeg stadig sodavand, juice osv op med vand, og holder øje med hvad han ellers får. Og siger jeg at de her feks 5 stykker slik er nok, så får han dem, og tit os et par ekstra stykker ved bedsterne, men som udgangspunkt får han ikke en hel pose at fråde som de større børn.

Men ingen tvivl om at jeg får nogle kommentarer med på vejen om at han skal da os have lov! Jojo, det får han også, bare ikke ubegrænset!

Lyder fornuftigt i mine øre

Anmeld

26. august 2012

Mum33

chael skriver:

Men den nævner jeg jo også.

I håndhæver jo en sund kost i det daglige.

Men kan der så ikke gå 2 mdr før I skal noget igen. I skal vel ikke til 3 ting hver måned?!

Nej der er 14 dage til næste børnefødselsdag og så er der 3 i rap  Og så begynder diverse juletræsfester at komme Vi er af stor familie og er priviligerede med mange nære venner, så vi kommer også meget rundt. Var det "bare" 1 gang i måneden kunne jeg også godt køre "gå du bare amok" politikken. Men syntes det bliver for ofte.  

Anmeld

26. august 2012

chael

E. B. skriver:

Nej der er 14 dage til næste børnefødselsdag og så er der 3 i rap  Og så begynder diverse juletræsfester at komme Vi er af stor familie og er priviligerede med mange nære venner, så vi kommer også meget rundt. Var det "bare" 1 gang i måneden kunne jeg også godt køre "gå du bare amok" politikken. Men syntes det bliver for ofte.  

Men hvad er det så for svar du søger?

At vi skal sige at din barn bare må se på mens andre får, eller at der skal være restriktioner på?

Jeg er ikke helt med så?

Vi er også en stor familie og vi har mange fødselsdage og nu hvor min datter er startet i skole ligger der allerede nu 2 børnefødselsdage næste weekend. Og familie fødselsdage. Men vi tager det roligt.

Men sådan er man nok så forskellig. Jeg synes det er fint at holde de fra det, så længe de ikke er bevidste. Men når de bliver store, har større søskende, kusiner, fætre osv, så kan man ikke pakke det væk mere. Og sådan er det nu engang bare.

Igen, eg forstår ikke hvorfor man er så sukker forskrækket?!

Anmeld

26. august 2012

Mettefpigen

E. B. skriver:

Prøver vi også, men det er bare svært når de andre gerne må "gå amok". Og det er ikke bare en lille håndfuld og et stykke kage, der bliver virkelig gået til den.

Jaa kan jeg godt forstå... Men hvis det er det i vil så må i stå fast :-D

Anmeld

26. august 2012

Faith

E. B. skriver:

Hejsa allesammen

Bliver lige nødt til, at høre Jeres holdning/måde at tackle børnefødselsdage på mvh til slik og søde sager...

Sagen er den, at min søn er 3 ½ og dermed altid den yngste i flokken til familiens børnefødselsdage. Han er nu for gammel til "at snyde" og meget bevidst om hvad de andre får. Vi er desværre ret uenige med den øvrige del af familien når det kommer til kost, osv. Vi prioriterer sund kost og holder igen med søde drikke, slik og andet form for sukker - dog uden at være hysteriske.

Til den fødselsdag vi var til i dag (8-årig) bliver der serveret boller med nutella, pålægschokolade, osv. Juice, saftevand, osv ad libitum. Derefter 2 forskellige slags kage med slik, og så slutter fødselsdagen af med at alle børn skal finde en slikpose i haven(ca for 10 kr har der været). I mine øjne ALT for meget sukker til børn på en dag. Men vi er efterhånden "de hysteriske forældre" og min søn skal jo ikke føle sig udenfor eller at det er "forbudt". Syntes det er rigtigt svært. Min svigermor bliver ved med at påstå, at det jo kun er sjældent, men sagen er, at det er meget ofte vi står i denne sukker-konflikt, hvor vi syntes de får alt for meget sødt.

Hvad gør I???  Er der hysteri at prøve at holde igen, og hvordan tackler man situationen, når de andre gerne må og deres forældre ingenting siger? Hvordan forklarer man det til en på 3½?

Tak fordi du læste med ...

Når mine drenge på 2 år har fået lidt for meget sukker i løbet af fks en weekend, trøster jeg mig med at de skal i dagpleje mandag morgen og at de derovre får rigtig sund varieret kost og ingen nævneværdig sukker. Jeg ved de får deres behov for grøntsager, frugt, brød, kød osv dækkert derovre, og hvis de så får et godt og sundt aftenmåltid når de kommer hjem, ja så synes jeg det er ok de får usunde ting ved festlige lejligheder. De får meget sjældent slik i hverdagene. Allerhøjest en chokoladekiks i ny og næ. Men de vil ligeså gerne have en banan eller en skål med vindruer og rosiner.

Anmeld

26. august 2012

Mum33

Lullaby skriver:

Jo men gør det noget? Jeg forstår slet ikke problemet

Mvh Lullaby der har 2 unger der ligger gennemsnitligt med vægt selvom de spiser slik nogle gange 3 gange om ugen pga fødselsdage

Der er jo en grund til at der er en anbeafalet max grænse på sukker og at man prøver at begrænse det. Øget risiko for type2 diabetes, overvægt på sigt, svingende blodsukker hvilket på lang sigt kan være kræftfremkaldende. Det et problemet.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.