Fødselsdag, slik - hvad gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.515 visninger
53 svar
0 synes godt om
26. august 2012

Mum33

Hejsa allesammen

Bliver lige nødt til, at høre Jeres holdning/måde at tackle børnefødselsdage på mvh til slik og søde sager...

Sagen er den, at min søn er 3 ½ og dermed altid den yngste i flokken til familiens børnefødselsdage. Han er nu for gammel til "at snyde" og meget bevidst om hvad de andre får. Vi er desværre ret uenige med den øvrige del af familien når det kommer til kost, osv. Vi prioriterer sund kost og holder igen med søde drikke, slik og andet form for sukker - dog uden at være hysteriske.

Til den fødselsdag vi var til i dag (8-årig) bliver der serveret boller med nutella, pålægschokolade, osv. Juice, saftevand, osv ad libitum. Derefter 2 forskellige slags kage med slik, og så slutter fødselsdagen af med at alle børn skal finde en slikpose i haven(ca for 10 kr har der været). I mine øjne ALT for meget sukker til børn på en dag. Men vi er efterhånden "de hysteriske forældre" og min søn skal jo ikke føle sig udenfor eller at det er "forbudt". Syntes det er rigtigt svært. Min svigermor bliver ved med at påstå, at det jo kun er sjældent, men sagen er, at det er meget ofte vi står i denne sukker-konflikt, hvor vi syntes de får alt for meget sødt.

Hvad gør I???  Er der hysteri at prøve at holde igen, og hvordan tackler man situationen, når de andre gerne må og deres forældre ingenting siger? Hvordan forklarer man det til en på 3½?

Tak fordi du læste med ...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2012

chael

Ja, jeg er jo af den klare holdning, at hvis I som forældre håndhæver en sund kost i det daglige, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke må gå det til festlige lejligheder!!

Hvorfor ikke give sit barn et naturligt forhold til det, så behøver der jo ikke blive gået til den. Og du kan vel selv bestemme kagens størrelse og han får vel ondt i maven, hvis han spiser for meget.

Giv ungerne et naturligt forhold til slik. Så ikke de bliver sådan nogen der kaster sig over det når det endelig kommer frem, fordi de aldrig må få. Det er næsten mere synd.

Men jeg er også virkelig afslappet omkrig det.

Og jeg forstår oftes sket ikke alt det sukker hysteri. Hvorfor man er så bange for det. Vi kan jo aldrig undgå det, og så hellere servere det for dem, på en fornuftig måde

Anmeld

26. august 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Uha den er svær!

Hvis det nu er en gang pr mdr det sker, ville jeg se gennem fingerne med det. Ang slikposen, ja så ville jeg forklare sønen at den gemmer vi til en anden god gang! Det forstår thea i hvert fald godt. Hun bliver 4 til sep. Vh stine

Anmeld

26. august 2012

Sophie90

chael skriver:

Ja, jeg er jo af den klare holdning, at hvis I som forældre håndhæver en sund kost i det daglige, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke må gå det til festlige lejligheder!!

Hvorfor ikke give sit barn et naturligt forhold til det, så behøver der jo ikke blive gået til den. Og du kan vel selv bestemme kagens størrelse og han får vel ondt i maven, hvis han spiser for meget.

Giv ungerne et naturligt forhold til slik. Så ikke de bliver sådan nogen der kaster sig over det når det endelig kommer frem, fordi de aldrig må få. Det er næsten mere synd.

Og jeg forstår oftes sket ikke alt det sukker hysteri. Hvorfor man er så bange for det. Vi kan jo aldrig undgå det, og så hellere servere det for dem, på en fornuftig måde

Jeg er fuldstændig enig

Kan ikke forstå at folk ikke kan se at det er med at forbyde noget kun gør det mere spændende.. Det er bevist gang på gang at være tilfældet hehe..

Anmeld

26. august 2012

Tip!

Altså herhjemme foretrækkes der at blive gnavet i en nektarin, æble osv...

Min søn må gerne få en en snold når vi når til kassen, når vi er ude at handle, for han har altid spist et stykke frugt når vi kommer dertil..

Men herhjemme er der heller ikke noget der hedder fredags snold (han går som regel kold kl 19 fredag aften)  

vi køre en afslappet stil, da jeg ikke vil påtvinge ham at det KUN er fredag han må få slik...

Anmeld

26. august 2012

Muffin_girl

E. B. skriver:

Hejsa allesammen

Bliver lige nødt til, at høre Jeres holdning/måde at tackle børnefødselsdage på mvh til slik og søde sager...

Sagen er den, at min søn er 3 ½ og dermed altid den yngste i flokken til familiens børnefødselsdage. Han er nu for gammel til "at snyde" og meget bevidst om hvad de andre får. Vi er desværre ret uenige med den øvrige del af familien når det kommer til kost, osv. Vi prioriterer sund kost og holder igen med søde drikke, slik og andet form for sukker - dog uden at være hysteriske.

Til den fødselsdag vi var til i dag (8-årig) bliver der serveret boller med nutella, pålægschokolade, osv. Juice, saftevand, osv ad libitum. Derefter 2 forskellige slags kage med slik, og så slutter fødselsdagen af med at alle børn skal finde en slikpose i haven(ca for 10 kr har der været). I mine øjne ALT for meget sukker til børn på en dag. Men vi er efterhånden "de hysteriske forældre" og min søn skal jo ikke føle sig udenfor eller at det er "forbudt". Syntes det er rigtigt svært. Min svigermor bliver ved med at påstå, at det jo kun er sjældent, men sagen er, at det er meget ofte vi står i denne sukker-konflikt, hvor vi syntes de får alt for meget sødt.

Hvad gør I???  Er der hysteri at prøve at holde igen, og hvordan tackler man situationen, når de andre gerne må og deres forældre ingenting siger? Hvordan forklarer man det til en på 3½?

Tak fordi du læste med ...

Jeg ved ikke hvad jeg ville sige i situationen. Men jeg har ingen børn nu .. Men jeg er helt enig i din holdning..

Mange jeg kender ville kalde det sart, hysterisk, sippet .. Jeg kalder det bare ens egen holdning, og efter min mening sund fornuft..

Jeg kan ikke se ideen i at proppe mine børn med slik osv osv .. Og heldigvis støtter svigermor her op om med.. Men andre i min NÆRE familie, kalder det pjat .. 

Jeg tror jeg ville sige det var okay at få ½ bolle m.nutella, 1 glas saft osv. Såddanne små mængder af tingene .. Så mine børn ikke føler sig snydt .. Ikke fordi jeg syntes man bliver snydt. Men der skal være også være plads til det i begrænsede mængder .

Anmeld

26. august 2012

Lullaby

Vi har også til hverdag en sund kost politik og vi har børn der grovæder frugt i lange baner men igår var vi til fødseldag og der var både boller, kagemand, lagkage, pølser og alt muligt slik og ved du hvad. De får da bare lov til at spise. Det ender med at de alligevel spiser en bolle, en håndfuld slik og måske et stykke kagemand og så er de mætte og gider ikke mere.  

Anmeld

26. august 2012

Mum33

Lullaby skriver:

Vi har også til hverdag en sund kost politik og vi har børn der grovæder frugt i lange baner men igår var vi til fødseldag og der var både boller, kagemand, lagkage, pølser og alt muligt slik og ved du hvad. De får da bare lov til at spise. Det ender med at de alligevel spiser en bolle, en håndfuld slik og måske et stykke kagemand og så er de mætte og gider ikke mere.  

Kan godt se pointen, men alene i denne uge har der været torsdag - jubilæum i børnehaven med kage, saft, pølsehorn, osv., fredag sammen med familien der også disker op, og så igen søndag (børnefødselsdag) hvor vi står i dilemmaet.

Gennemsnitlig er det jo en gang i ugen (i hvert fald i vores hverdag) at der er "mulighed for at gå amok", og der syntes jeg er for meget.  

Anmeld

26. august 2012

Mum33

chael skriver:

Fordi der er rigtigt mange festlige lejligheder efterhånden. Alene i denne uge 3 gange. Jubilæum, børnefødselsdag og familie tam tam. Så syntes jeg det er for meget. Og få et naturligt forhold til det, er vel ikke at må "gå amok" i sagerne? Selvfølglig skal det ikke være forbudt, men en gylden midddelvej må vel være at foretrække.

Anmeld

26. august 2012

Lullaby

E. B. skriver:

Kan godt se pointen, men alene i denne uge har der været torsdag - jubilæum i børnehaven med kage, saft, pølsehorn, osv., fredag sammen med familien der også disker op, og så igen søndag (børnefødselsdag) hvor vi står i dilemmaet.

Gennemsnitlig er det jo en gang i ugen (i hvert fald i vores hverdag) at der er "mulighed for at gå amok", og der syntes jeg er for meget.  

Jo men sådan er det jo ikke hver uge?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.