Hvis jeg skal komme med et godt råd, synes jeg ikke, du skal gøre det værre, end det er.
Det kan godt ske, at du er ked af det på hans vegne, men det er jo ikke sikkert, han er/bliver det. Han tænker jo nok ikke så meget over det endnu, men hvis du nævner det for ham (det ved jeg selvfølgelig ikke om du gør) hele tiden på negative måder, ender han med at blive ked af det.
Jeg var selv begyndt at have lidt tendens til f.eks. at sige til vores søn, Oliver, at han skulle spise mere havregrød, rugbrød osv., så han kunne vokse! Min mand påpegede, at jeg ikke skulle nævne det hele tiden, for han ville jo ende med at tænke, at der var noget galt med at være lille.
Oliver var den tungeste og længste i mødregruppen det første års tid. Derefter begyndte min mands gener vist at tage over.
Min mand er 170 cm., og jeg er 172 cm. Min højde er vist meget gennemsnitlig, mens min mand jo ikke er særlig høj. Det skal dog siges, at han er fra Tyrkiet, og der er de jo ikke så høje!
Jeg kiggede lige i hans bog og kan se, at da han var til 5 års undersøgelse var han 106 cm. høj.
Oliver er 11½ år nu, og ca. et hoved lavere end de andre drenge i klassen. Han er 141 cm, og jeg kan se på kurverne, at han burde være ca. 5 cm. højere, hvis han skulle følge gennemsnittet. Det rager ham en høstblomst, og han klarer sig fint i skolen, til fodbold osv. og har masser af gode kammerater. Vi har endda fået at vide til forældresamtalerne, at flere af de andre drenge ser op til ham - selvom de jo egentlig ser ned til ham!

Han siger endda selv, at han håber, han ikke bliver højere end 168 cm. lige som Messi!
Vi har bare forsøgt at vende det til noget positivt i stedet for at fokusere på det negative ved at være lille.
Nu har vi lige fået en lillebror for 17 dage siden, og jeg er da spændt på, om han bliver lige så lille.
Dog er det jo aldrig til at vide, hvor høje de ender med at være. Min mor er 169 cm., og min far var 172 cm., så han var heller ikke specielt høj. Min lillebror var i lang tid også den mindste dreng i klassen, men pludselig skete der noget, og til konfirmationen ragede han højt op over de andre drenge! Nu er han voksen og vel ca. 185 cm., så man skal aldrig sige aldrig!