Hvorfor koster en hund så meget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juli 2012

come2

Muhmi skriver:

Jeg ved ikke om man ikke har råd til en dyrelægeregning hvis man ikke har råd til at give 10.000,- for en hund... Men kan godt se at dem der virkelig bare vil have en hund her og nu, måske er villig til at give den pris...

Hvorfor skal den også være med stamtavle? Kan en hønsehund/labrador ikke være ligeså god som en chiuaua?? Personligt havde vi en labrador/hønsehund da jeg havde barn og det var da helt klart den venligste og mest velopdragne hund jeg nogensinde har mødt.. Aner ikke hvad mine forældre gav for ham, men tror da ikke det var oppe i de ti tusinde kroner

Læste mig frem til at en chip + vaccinationer kan koste 1500,- nogle steder 850,- så det er da rimlig voldsomt at det så skal stige til 10.000,- for bekostningerne hjemmefra...

Jeg siger skam heller ikke det skal være med tavle, jeg forklarede bare hvorfor de har de høje priser

Jeg har selv en blanding jeg gav 500kr for. Men var villig til at give mere da hun lige præcis var den hund jeg ville have

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2012

Laulund87

Med chip, ormekur, dyrlægetjek, hvalpefoder.. Kan det godt løbe op

Det er også et stort arbejde at have hundehvalpe, puha. Så jeg kan godt forstå man gerne vil tjene lidt oveni udgifterne.

Mine svigerforældre havde hvalpe (hvide schæfere) og der gik koldbrand i moderens patter Så jeg flaskede hvalpene op og gav dem alm mad senere hen. Nøj et arbejde og et svineri! Det er selvfølgelig et ekstremt tilfælde, men almindeligvis er det stadig hårdt.

Vores dansk/svensk hund kostede 1500 kr, men vi skulle selv til dyrlæge og jeg mener det kostede 2000 kr for sundhedstjek, ormekur og chip

Anmeld

23. juli 2012

SHERO

En hund er vel så meget værd som nogen vil give for den. Jeg gav 9.000 for min hund, han var 1000 kr dyrer end de andre i kuldet men det var ham jeg forelskede mig i. En hvalp skal ikke være impuls køb og det ville det sikkert være hvis man kunne købe en for 1500 kr

Det jeg undre mig mere over er nogen af de priser folk tager for ældre blandings hunde, har set folk tage op til 6000 kr for en ældre blandingshund, der tænker jeg personligt det gælder mere om at finde et godt og blivende hjem, og være glad for at nogen vil overtage en hund man ikke længere kan have... Ikke dermed sagt at det skal være til foræringspris...

Anmeld

23. juli 2012

Pinkrose

Muhmi skriver:

En kat da også give en meget glæde og nogle gange i flere år end en hund kan... Jeg ved godt at en hund er af en helt anden støbning end en kat, for en hund er meget afhængig af dens herre, hvorimod en kat kan komme og gå som den selv har lyst til...

Men en kat kan man nærmest få smidt i nakken hvis man leder de rigtige steder hvorimod, den billigste hund jeg har set til salg kostede 3500,-

Vil lige sige at katte med stamtavler og div kan os være dyre gav 4500 for hver af mine

Anmeld

23. juli 2012

Muhmi

Jeg tror overhovedet ikke opdrættere gør det for penge, men for interessen i at avle.

Hvis de gør det for pengenes skyld skulle de ikke have lov ihvertfald.

Det er et kæmpe arbejde at have hvalpe, der er jo også meget slid på boligen ved at have så mange hvalpe til at rende rundt.

Og man skal jo næsten være på hele tiden. Så de penge de tjener dækker nok primært det arbejde de har lagt i det, udstillinger (af forældre), chip, ormekur, vaccine, Lån af hanhund (hvis det er med tavle, osv

Jeg er enig med dig i at de gør det for interessens skyld, det gør de fleste avlere i hvert fald... Nu er min mor "kun" norsk skovkatte opdrætter, men de får killinger for interessend skyld og ikke kun deres egen, men også pga. bestillinger osv

Og ja kæmpe arbejde, helt klart.. Det at skulle gøre dem stuerene og alt det kræver helt klart en masse

Jamen jeg kan godt se at det er dyrt med alle de udstillinger, igen min er "kun" katteavler og jeg kan sagtens se hvor mange penge de smider efter de shows de tager til... Det er virkelig vildt  Men ja hvis man har katte/hunde på hobbyplan så gør man jo også lidt ekstra for at bevare ens hobby

Men det er vist noget med (sådan er det i hvert fald i katteverdenen) at hvis man bestiller en parring så koster selve parringen ingenting, men derimod hvad resultatet bliver, altså man får et beløb pr. killing der kommer ud af den parring, altså hannens ejere

Anmeld

23. juli 2012

Muhmi

Tullen85 skriver:

En hund er vel så meget værd som nogen vil give for den. Jeg gav 9.000 for min hund, han var 1000 kr dyrer end de andre i kuldet men det var ham jeg forelskede mig i. En hvalp skal ikke være impuls køb og det ville det sikkert være hvis man kunne købe en for 1500 kr

Det jeg undre mig mere over er nogen af de priser folk tager for ældre blandings hunde, har set folk tage op til 6000 kr for en ældre blandingshund, der tænker jeg personligt det gælder mere om at finde et godt og blivende hjem, og være glad for at nogen vil overtage en hund man ikke længere kan have... Ikke dermed sagt at det skal være til foræringspris...

Sad lige inde på dba nu her og der var en 7 årig gammel tæve der søgte nyt hjem til 1500,- Der synes jeg at det burde være en smule billigere fordi, man har ikke haft inflydelse på hendes opdragelse og hun heller ikke har helt så mange år tilbage som hun kunne have...

Anmeld

23. juli 2012

fresia

Profilbillede for fresia

Da vores ene hund havde hvalpe, valgte vi at sælge dem for 2700kr. 

Det dækkede dyrelægeudgifterne (vac, ormekur, tjek af tænder og hofter), det dækkede mad (9 små hvalpe spiser faktisk rigtig meget).

Vi havde også lavet en ''hvalpepakke'' til dem der købte, der indeholdt foder til det første stykke tid, hvalpehalsbånd og snor, det regnede vi dog ikke med i prisen.

Dog havde vi andre udgifter med hvalpene. Vi lavede en ''hvalpegård'' i vores stue, så de havde et sted der var deres. 

Og så havde vi ekstra dyrelægeudgifter, da den ene hvalp fik et sår der skulle sys. Og vores tæve fik bidt sin ene brystvorte halvt over af en af hvalpene.

Så alt i alt, gik det nogenlunde op, dog med en lille fortjeneste

Vi gav selv 4000,- for vores ene slædehund.

Den anden (den med hvalpene), fik vi gratis, da vi tog hende efter hun var blevet mishandlet groft. 

Anmeld

23. juli 2012

Muhmi

Denisep skriver:

Vil lige sige at katte med stamtavler og div kan os være dyre gav 4500 for hver af mine

Det ved jeg udemærket godt

Min mor er norsk skovkatte opdrætter

Men alt efter "kvaliteten" af killingen og om den er kælekat eller avlekat, der svinger prisen meget... En neutraliseret kælekat vil "kun" koste ca. 2000,- for det dækker udgifterne til dyrelæge og mad. Men en rigtig flot killing som skal bruges til avl kan koste 5000,-

Anmeld

23. juli 2012

PernilleogLouis

Vores hund kostede 14000 og hun er selvfølgelig alle pengene værd - der blev ik tænkt på meget på pengene - min kæreste var m en anden ude og købe hund og der sad hun og han blev forelsket med det samme så måtte han betale hvad hun kostede indtil videre har vi haft glæde af hende i 8 år og håber på flere endnu

Anmeld

23. juli 2012

M&N

Muhmi skriver:

Jeg ville have stillet det her spørgsmål i den debat der om de søde små han-hvalpe der er til salg, men tænkte at jeg ikke ville "ødelægge" den debat med en debat vi kan tage her i stedet

Så her det jeg ville have spurgt om inde i den anden tråd, men i sidste øjeblik besluttede mig for at lave den her

Må jeg egentlig spørge om hvorfor man tager så meget for hunde?

Altså jeg kan godt se det er en god forretning sådan at få et kuld unger.. Og jeg ved godt at 5000,- faktisk er "billigt" i forhold til hvad andre sætter dem til salg for mht. racen osv.... Men jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor en hund ikke bare koster 1000,- f.eks.??

Hvad er jeres mening og hvorfor synes i at det er rimligt at en hund "skal" koste så meget??

Kan måske godt se det der med, at folk ikke ville give 5000,- for en hund som de ombeslutter sig med tre uger efter, medmindre de ikke skulle have dyr fra starten af, men alligevel... 5000,- det er virkelig mange penge....

Hej.

Det kan jeg godt svarer dig på.

Fordi det er på ingen måde billigt at holde hvalpe, her var det ikke selvvagt at få hvalpe og derfor vores eget ansvar! MEN, det koster altså mange penge i vaccinationer, mad, dyrlægetjek, chipning, ormekur og alt det der nu hører til.

Vores hanhund kostede 5500 og vores tæve kostede i sin tid 8000 fordi hun har stamtavle.

Vi har taget 5000 for vores hvalpe, vi tjener intet på at sælge en hvalp for 1000 kr. Det er et kæmpe tab især hvis du er kennelindehaver. Håber det har besvaret dit spørgsmål. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.