Så fik jeg lige gjort lidt rent, mens jeg overvejet, hvordan og om jeg skulle besvare dit indlæg(WC kummen er meget ren nu

).
For det første - nej selvfølgelig giver det ikke fripas til at være en kælling, fordi man er barnløs! Det synes jeg faktisk heller ikke særlig mange indlæg i den andet debat påstod, at det gjorde.
Jeg vil dog gerne prøve at forklare, hvad der gør, at man måske engang imellem som barnløs kommer til at virke som en kælling alligevel. Ikke for at sige det er ok, men simpelthen for at fremme forståelsen for, hvad der forgår i hovedet på en barnløs. Jeg synes nemlig, at jeg kan læse af flere indlæg, at mange er blevet såret af en barnløs bemærkning/væremåde.
Min kæreste og jeg kæmpet adskillige år med at blive gravide, og det er seriøst den sværeste tid jeg nogensiden har været igennem. Det er en livskrise man gennemgår, hvor alle ens forstillinger om fremtiden bliver kastede op i luften. Jeg havde nogle gange brug for at glemme alt om baby, alt om de mislykkede forsøg, behandlinger m.m. og bare være en normale for en aften. Være en normal pige, som havde en hyggelig middag med sine venner. Dette kunne nemlig give energi til at klare endnu en behandling. Problemmet med dette ønske er bare, at man kan ikke vide hvad der sker til denne middag - flere gange har jeg gået i uger og glædet mig til en aften, hvor den aften så er startet med, at servietter er blevet delt ud med broderet "vi skal have en lille", eller en kage med samme tekst bliver serveret til dessert(og jeg kunne forsætte). Aftenen som jeg havde glædet mig til, bliver altså med et forvandlet til et maridt - et maridt hvor man igen skal finde det rigtige ansigtsudtryk, når man siger stort tillykke, et maridt hvor man igen hele aftenen skal snakke om, kvalmen den gravide har, om de nu er begyndt at købe ind til baby.
Tilbage til min første pointe, giver det mig ret til at være en kælling. NEJ det gør det ikke, og jeg har aldrig under disse middage givet udtryk for andet end glæde på parrets vegne. Men mine indebrædte følelser har så også medført, at jeg nogle gange efter en sådan middag er blevet fysisk syg, kastede op i dage efter.Og i og med, jeg ved hvordan man kan havde det, når den glædelige nyhed bliver serveret, i og med jeg har oplevet det chok det kan medføre, så har jeg faktisk forståelse for, at det kan sige klik. Det gjorde det heldigvis aldrig for mig, for hold op, hvor ville jeg havde haft det dårlig bagefter.
Hvis nogle af disse par, havde tænkt på vores situation, og lige givet os et heads up - skrevet en besked eller ringet inden middagen, så havde jeg haft tid til at fordøje nyheden, og dermed mental forberedt på det der skulle ske. Det var dét jeg prøvede at sige til TS i det andet indlæg - ikke at hun ikke skulle være glad eller andet, bare at hun kunne hjælpe det barnløse par som var problemmet, ved at give dem lidt tid til at fordøje nyheden. For mig handler det bare om ganske almindelig - "sæt dig i den anden sted, og agere så ud fra det". Og dette skal både den barnløse og den gravide selvfølgelig gøre.