Jeg synes det er positivt på alle måder, at vi i dag (og i vores del af verden) har muligheden for at tage individuelle valg om hvordan vi vil leve, hvad enten det betyder at leve i kernefamilie eller ej. For min egen del ønskede jeg kernefamiliemodellen og har fået den, men det betyder bestemt ikke at jeg tror jeg ville have haft et dårligt liv, hvis det ikke var gået sådan.
Jeg tror det er positivt at kunne opfylde sine ønsker, også når det er ønsket om et barn, uden at man har en far ved hånden, og jeg kan overhovedet ikke se hvorfor et donorbarn skulle have et værre liv end et barn, der er blevet til med en tilfældig affære eller ekskkæreste, som mor har minimal eller ingen kontakt til, eller et barn, der vokser op i dysfunktionel kernefamilie, fordi der nu engang skulle to til at lave barnet.
Forestillingen om at alle møder den rette, når de er et passende sted mellem 20 og 30 år, og får 1,8 børn før de er 35, og derefter lever lykkeligt til deres dages ende er jo en illusion, og som skilmisse- og aleneforældretallene viser er det jo fuldstændig urealistisk at alle skal klemmes ind i den form. Jeg tror folk bryder ud af kernefamilien, hvis de har brug for det, fordi de kan. Fordi man ikke behøver at leve i et dårligt parforhold af økonomiske eller "moralske" grunde. Det kan have sine ulemper også, og nogle par bryder måske op for hurtigt, når tingene bliver svære, men generelt tror jeg ikke at voksne mennesker lever i brug og smid væk parforhold, men tværtimod at de fleste brud er et resultat af lange og tunge overvejelser, især hvis der er børn med i billedet.
Jeg synes det er positivt at man kan vælge at gå en anden vej, og få de børn man gerne vil have med et menneske, der med åbne øjne er gået ind til at være donor og give liv til et barn. Jeg forstår heller ikke argumenterne om at det skulle være en særlig egoistisk handling at få børn på den måde. Jeg skal da være den første til at indrømme, at vores to kernefamiliebørn, da også var et kæmpestort ønske fra min side og dermed mindst ligeså egoistisk, som en hvilken som helst singlemor, der ønsker sig et barn.