Jeg har ingen problemer med at kvinder vælger at få børn alene. Jeg kender adskillige, og det går rigtig fint for dem.
Jeg synes dog at skribenten har en egoistisk og urealistisk indstilling til de eventuelle faderfigurer (i kraft af deres rolle som hendes kæreste) der vil blive en del af hendes søns liv.
Når hun skriver dette:
" Men han skal bare ikke være far til mit barn, han skal være min kæreste og mand. Han må også gerne elske min søn og passe på ham, som en far ville gøre, men han vil aldrig kunne bryde båndet mellem mig og min søn."
Du kan ikke som mor bestemme om dit barn vælger at knytte sig til din kæreste som var det barnets far. Det er naivt at tro at man kan have en sådan magt over et andet menneskes følelsesliv. Derudover: Bryde båndet? Som om en biologisk far kan bryde båndet mellem en mor og hendes barn? Hvor får hun den idé fra?
Og dette:
" Min søn knytter sig naturligt til den mand, han ser mig elske, og det er også sårbart for min søn, hvis et forhold går i stykker. Så jeg passer på ham og på både hans og mit hjerte. Men det er ikke anderledes end en fraskilt mor, der dater igen."
Jo, det er anderledes end en fraskilt mor der dater igen. For den fraskilte mors barn har en far i forvejen. Den enlige mors barn vil søge en primær faderfigur i de mænd der kommer ind i barnets liv.
Og dette:
" og uanset hvad der sker i mit kærlighedsliv, vil min søn ikke risikere at skulle blive delebarn."
Så hvis hun er kæreste med en mand i 10 år, og barnet kommer til at elske den mand som sin far (hvilket moren måske ikke vil have, men ikke har nogen magt over) - så skal den mand altså ikke have lov til at se barnet på jævnlig basis efter et brud? Det synes jeg er dybt egoistisk og skræmmende, hvis jeg skal være helt ærlig.
Min kæreste har en papdatter med en kvinde som han var sammen med fra datteren var 1-11 år. Hun har en biologisk far, men det er min kæreste hun ser mest, læner sig op ad når hun har brug for praktisk eller emotionel støtte. Det har altid været en selvfølge fra hendes mors side at datteren skulle se min kæreste jævnligt og at han skulle blive ved med at være en del af hendes familieliv. Og det havde været et forfærdeligt tab for både min kæreste og hans papdatter hvis hans mor havde haft samme indstilling som skribenten.
Jeg synes at hun tænker på sig selv fremfor både sine kærester og sin søn når hun tror at hun kan dele sit liv op i to bokse på den måde.