At lille billeder op på facebook af en begravelse.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juni 2012

Thalia

Jeg har egentlig valgt at trække mig fra denne her tråd fordi den ganske enkelt blev personlig i en grad som jeg har alt for svært ved at håndtere.

Dog vil jeg gerne lige understrege at der for mig er en verden til forskel på om man vælger at poste billeder af sig selv i en sårbar situation, og på om man vælger at poste billeder af andre.

Hvad folk på facebook vælger at poste af sig selv er for min skyld helt op til dem, men når man poster billeder af andre mennesker skylder man i mine øjne dem at respektere deres grænser. Og det gælder sådan set uanset om det er billeder fra begravelser, eller om det er fuldebilleder, bikinibilleder eller andet i samme stil som vedkommende måske ikke ønsker delt med en masse fremmede. - Billedet KAN jo netop knyttet til vennelisten hos den der poster billedet, ikke til den person der befinder sig på billedet og det er for mig en rigtig stor forskel.

Når det mere konkret handler om begravelser, så er jeg faktisk 100% enig med Talbutikken i at når man som fx mor har mistet et barn, så er man (og skal man være) sig selv nærmest. Så må gamle venner og bekendtes ønsker om at dele billeder træde til side hvis de billeder går over grænsen for hvad de nærmeste pårørende kan bære.

Det betyder bare ikke at den gensidige respekt for forskellige former for sorg forsvinder af den grund. At jeg er mig selv nærmest betyder ikke at jeg ikke har pligt til at tage hensyn til andres følelser.

I mit konkrete tilfælde handler det om at selvom jeg ikke vil have billeder af mine børn (hverken de levende eller døde) på facebook, eller af min søns gravsted, så skylder jeg de mennesker der poster den slags billeder, at bede dem på en pæn måde om at fjerne dem igen. Fordi jeg er nødt til at respektere at de billeder er blevet postet i god mening, af mennesker der ligesom jeg savner min søn uendeligt meget.

Jeg har et par gange været nødt til at bede folk fjerne billeder, og jeg har altid gjort mit bedste for at forklare hvorfor det er vigtigt for mig, og jeg har kun 1 gang oplevet at de der har postet billeder ikke med det samme har slettet dem. Respekten består i at jeg anerkender deres sorg og behov samtidig med at jeg forklarer hvorfor det går over mine grænser.

-Som mor til Tobias tæller mine følelser bare mere end følelserne hos mennesker der knap kendte min søn, for det er mig der skal kæmpe hver eneste dag for at være et tilnærmelsesvist helt menneske igen!

I Talbutikkens tilfælde er billeder og den slags omvendt velkomne. Det er som jeg har skrevet flere gange helt fint i min optik, men respekten må jo som komme til udtryk i at Talbutikken viser hensyn med de billeder hun vælger at poste, hvordan hun vælger at dele dem, og om hvorvidt hun fx tagger folk. - alt sammen ting som hun flere gange har skrevet at hun gør.

-Som mor der har mistet et barn tæller hendes følelser nemlig også mere end alle andres, for den sorg hun gennemlever er ikke noget andre på nogen måde kan sætte sig ind i.

Der hvor billeder fra begravelser på fx facebook går over mine grænser, er når folk der ikke er en del af de nærmeste pårørende deler den slags, uden at tænke over hvordan de udstiller folk, og uden at tage hensyn til de mennesker der måske bliver sårede af at få så personlige øjeblikke delt med fremmede. Som jeg skrev tidligere mener jeg faktisk at det at dele den slags billeder er noget som bør være forbeholdt de absolut nærmeste pårørende til den afdøde. I den lille kreds har jeg en klar ide om at man i langt de fleste tilfælde faktisk godt kan tale sammen og i fællesskab finde ud af hvad der fx ryger på facebook og hvad man lader blive i familien.

Og det bliver mit sidste input i tråden her, for den er som sagt blevet for personlig til at jeg helt kan kapere at være med, og tonen har desuden fra nogle deltagere udviklet sig en kende hårdt efter min smag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Kongmulle skriver:

Hvis du prøver at læse mit indlæg igen, så vil du se at jeg skriver man aldrig ville ha lavet debatten hvis det var et bryllup der var tale om.

Og jeg skriver at man IKKE stiller sig op og får taget billeder ved en begravelse, som ved f.eks. et bryllup eller en barnedåb. Hvori det drager du så lige konklusionen at jeg mener et bryllup og en begravelse er det samme? Det er simpelthen utopi at svare på om jeg mener det er den samme begivenhed.

For mig at læse forstod jeg på det du skrev at det lød som om at en begravelse og bryllup var det samme for dig. Det kan godt være at det ikke var det du mente men sådan forstod jeg det bare.

Anmeld

13. juni 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Kongmulle skriver:

Jeg har svaret og jeg sender gerne det samme svar til dig også...

Det er tonen der lyder hård synes jeg.

Anmeld

13. juni 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Kongmulle skriver:

nej,men så stopper det jo aldrig.

Så kan du slet ikke generallisere det til begravelse. Så skal du ikke ha NOGEN billeder på din computer, fordi måske bliver den hacket.

Når man lægger begravelsesbilleder ud på facebook, er profilen låst til dem man gerne vil dele det med. Og man må gå ud fra at de har samme opfattelse som den de er ven med. Ellers må de jo hoppe ud igen.

Jeg siger det bare...

Nej, hvis man ikke vil have nogen af sine billeder florende ude på nettet ja så skal man ikke lægge billeder op. Jeg siger heller ikke at det er alle ens billeder men man kan risikere det.

Anmeld

13. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Kongmulle skriver:

Og det mener du ikke de gør via mindet.dk f.eks? Hvor folk syntes det er helt okay at lægge billeder ud "fordi siden er til det", men hvad er denne side og facebook så til? Hvor i reglerne står der man kun må ha det godt og sjovt. Døden og begravelse er en del af livet og de folk der vælger at være på hinandens vennelister må lære at acceptere den holdning vennen så har.

Jeg tror ikke på man har overskud til at tage en runde ved sit barns begravelse og lige høre "erhm må jeg godt lige nuppe dit billede og smide på facebook". Der bliver jo desuden aldrig taget billeder af "gæsterne" som ved f.eks. et bryllup, hvor folk stiller sig op. der bliver taget billeder af kisten, blomsterne, præsten, gravsted og måske et enkelt sådan tilfældigt ud over "gæsterne".

Men det er bare "sjovt" for ingen ville kræve den samme tilladelse til at lægge sine bryllupsbilleder ud. det er sjovt nok okay for der er vi glade og make up'en sidder og vi smiler allesammen.

Jeg kommer aldrig til at forstå det er mere okay. Syntes det er vildt dobbeltmoralsk.

Hvorfor er det dobbeltmoralsk, når der er tale om to vidt forskellige begivenheder? Er det så også mærkeligt, at man gerne hænger bryllupsbilledet på væggen, men ikke fotoet fra sin fars eller sit barns begravelse - inklusiv sørgende mennesker? Og at man i lokalaviserne kan se bryllupsfotos, men ingen kiste-fotos? 

Hvorfor er det dobbeltmoral at agere forskelligt i to vidt forskellige sammenhænge? Det giver ingen mening for mig - det er jo bare forskellig adfærd i forskellige situationer. 

Anmeld

13. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Kongmulle skriver:

Hvis du prøver at læse mit indlæg igen, så vil du se at jeg skriver man aldrig ville ha lavet debatten hvis det var et bryllup der var tale om.

Og jeg skriver at man IKKE stiller sig op og får taget billeder ved en begravelse, som ved f.eks. et bryllup eller en barnedåb. Hvori det drager du så lige konklusionen at jeg mener et bryllup og en begravelse er det samme? Det er simpelthen utopi at svare på om jeg mener det er den samme begivenhed.

Du mener, det er dobbeltmoralsk, atdder er forskel - derved sidestiller du de to begivenheder. 

Utopi? Du svarer jo på det! 

Anmeld

13. juni 2012

Lykke:)

Personligt er jeg glad for, at der er blevet taget et par billeder til begravelsen af fire nære venner. Det var en utrolig smuk begravelse, og de er med til at give mig et andet syn på dagen end farvel. De billeder jeg har, er dog private, ikke noget der kommer på facebook.

Dog er jeg lidt ked af, at diverse aviser også har billeder af dagen, da folk inklusiv mig selv står i en meget sårbar situation, og det var IKKE fedt at se artikler der omhandlede en selv, og billeder hvor man var på.

Anmeld

14. juni 2012

Kongmulle

Muhmi skriver:

Det er fint... Du giver den bare gas med at skrive din "mening" i en pæn og god tone...

Så ved man da bare hvem man skal svinge udenom at debatere med i fremtiden...

God dag til dig.

Du må svinge udenom hvem du vil. Jeg har intet grimt skrevet til nogen. Ej heller dig...

Anmeld

14. juni 2012

Kongmulle

Mor og meget mere skriver:

Du mener, det er dobbeltmoralsk, atdder er forskel - derved sidestiller du de to begivenheder. 

Utopi? Du svarer jo på det! 

nej det gør jeg faktisk ikke.

Anmeld

14. juni 2012

Kongmulle

Omsorgsgiver skriver:

Jeg siger det bare...

Nej, hvis man ikke vil have nogen af sine billeder florende ude på nettet ja så skal man ikke lægge billeder op. Jeg siger heller ikke at det er alle ens billeder men man kan risikere det.

det er korrekt. men sådan er det jo desværre i denne "data verden". man finder altid nogen der misbruger det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.