Silas&Mille skriver:
Jeg sidder og kigger efter arbejde og falder så over nogle elevstillinger. Jeg kan læse mig fra til at en voksenelev får det samme som en fuldtids ufaglært i ssamme/lignende stilling.
Det er som sådan også fint nok. Men når jeg så laver en grov udregning over hvad jeg ville få udbetalt, så vil jeg kun få 750kr mere end hvis jeg blev hjemme på KH.
På KH har jeg lige knap 10100kr/mdr.
Groft udregnet vil jeg få 10850kr/mdr, som voksenelev, det er så inden der er betalt til pension, så beløbet til udbetaling er jo så lavere endnu.
Lige nu er jeg ikke medlem af en A-kasse eller fagforening, da jeg ikke kunne komme ind i en da vi flyttede hjem til DK, pga barsel. Man kan først blive meldt ind når man er i arbejde.
Men ved at jeg kommer i arbejde kommer vi til at have en meget lavere rådighedsbeløb end vi har nu.
1. selve beløbet til udbetaling bliver lavere end når jeg er på KH
2. jeg skal meldes ind i fagforening og A-kasse, det koster ca 1000kr om måneden (vil ikke spare, vil ind ved HK da jeg vil være i butik)
3. vi mister faktisk hele tilskudet til pasning
Hvor er logikken lige i det?
Det er sgu da klart der er mange der bare går hjemme og laver ingenting når det er sådan.
Jeg har dog ikke tænkt mig at blive ved med at gå hjemme, for jeg er allerede nu ved at blive sindsyg af det. Har gået hjemme siden december 2010, så trænger virkelig til at komme ud og lave noget.
Men det er sgu fristende at blive hjemme hvis man kunne klare det psykisk 
Er der nogen der kan forklare mig logikken i at man får et lavere rådighedsbeløb ved at komme i arbejde, i forhold til at være på KH?
Når man er elev koster fagforening kun 95kr, og når du er udlært koster hk 800ca, men man behøver ikke at melde sig ind mens man er elev, du skal bare gøre det max 14 dage efter du er udlært.