Hvor latterligt er det lige...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.959 visninger
51 svar
0 synes godt om
5. juni 2012

Silas&Mille

Jeg sidder og kigger efter arbejde og falder så over nogle elevstillinger. Jeg kan læse mig fra til at en voksenelev får det samme som en fuldtids ufaglært i ssamme/lignende stilling.
Det er som sådan også fint nok. Men når jeg så laver en grov udregning over hvad jeg ville få udbetalt, så vil jeg kun få 750kr mere end hvis jeg blev hjemme på KH.

På KH har jeg lige knap 10100kr/mdr.
Groft udregnet vil jeg få 10850kr/mdr, som voksenelev, det er så inden der er betalt til pension, så beløbet til udbetaling er jo så lavere endnu.

Lige nu er jeg ikke medlem af en A-kasse eller fagforening, da jeg ikke kunne komme ind i en da vi flyttede hjem til DK, pga barsel. Man kan først blive meldt ind når man er i arbejde.

Men ved at jeg kommer i arbejde kommer vi til at have en meget lavere rådighedsbeløb end vi har nu.
1. selve beløbet til udbetaling bliver lavere end når jeg er på KH
2. jeg skal meldes ind i fagforening og A-kasse, det koster ca 1000kr om måneden (vil ikke spare, vil ind ved HK da jeg vil være i butik)
3. vi mister faktisk hele tilskudet til pasning

Hvor er logikken lige i det?
Det er sgu da klart der er mange der bare går hjemme og laver ingenting når det er sådan.
Jeg har dog ikke tænkt mig at blive ved med at gå hjemme, for jeg er allerede nu ved at blive sindsyg af det. Har gået hjemme siden december 2010, så trænger virkelig til at komme ud og lave noget.

Men det er sgu fristende at blive hjemme hvis man kunne klare det psykisk

Er der nogen der kan forklare mig logikken i at man får et lavere rådighedsbeløb ved at komme i arbejde, i forhold til at være på KH?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2012

nielsen80

Det lyder godt nok lidt vildt.....og ikke særlig hensigtmæssigt for samfundet. Forhåbentlig stiger man rimelig hurtig i løn, når man så kommer i arbejde, så det efter et år eller to kan betale sig.

Anmeld

5. juni 2012

Masig

Silas&Mille skriver:

Jeg sidder og kigger efter arbejde og falder så over nogle elevstillinger. Jeg kan læse mig fra til at en voksenelev får det samme som en fuldtids ufaglært i ssamme/lignende stilling.
Det er som sådan også fint nok. Men når jeg så laver en grov udregning over hvad jeg ville få udbetalt, så vil jeg kun få 750kr mere end hvis jeg blev hjemme på KH.

På KH har jeg lige knap 10100kr/mdr.
Groft udregnet vil jeg få 10850kr/mdr, som voksenelev, det er så inden der er betalt til pension, så beløbet til udbetaling er jo så lavere endnu.

Lige nu er jeg ikke medlem af en A-kasse eller fagforening, da jeg ikke kunne komme ind i en da vi flyttede hjem til DK, pga barsel. Man kan først blive meldt ind når man er i arbejde.

Men ved at jeg kommer i arbejde kommer vi til at have en meget lavere rådighedsbeløb end vi har nu.
1. selve beløbet til udbetaling bliver lavere end når jeg er på KH
2. jeg skal meldes ind i fagforening og A-kasse, det koster ca 1000kr om måneden (vil ikke spare, vil ind ved HK da jeg vil være i butik)
3. vi mister faktisk hele tilskudet til pasning

Hvor er logikken lige i det?
Det er sgu da klart der er mange der bare går hjemme og laver ingenting når det er sådan.
Jeg har dog ikke tænkt mig at blive ved med at gå hjemme, for jeg er allerede nu ved at blive sindsyg af det. Har gået hjemme siden december 2010, så trænger virkelig til at komme ud og lave noget.

Men det er sgu fristende at blive hjemme hvis man kunne klare det psykisk

Er der nogen der kan forklare mig logikken i at man får et lavere rådighedsbeløb ved at komme i arbejde, i forhold til at være på KH?

Jeg har tænkt nøjagtig det samme... Har også gået ledig siden oktober 2010, men det kan bare slet ikke betale sig enten at få en elevuddannelse eller et ufaglært job... Jeg har en akademisk uddannelse og har derfor brugt hele min SU, så kan ikke tage en SU-berettiget uddannelse som jeg gerne ville, men en elev uddannelse kan jo bare heller ikke betale sig, fordi vi netop faktisk får et lavere rådighedsbeløb...

Det er fuldstændig hul i hovedet altså, enten så er dagpenge/KH for højt sat ellers er lønningerne for lave.... Jeg er også ved at blive skør af at gå hjemme, men kan faktisk også godt forstå der er nogle der er fristet til bare at nasse på systemet og få KH/dagpenge så længe de kan, for andet kan jo ikke betale sig...

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

nielsen80 skriver:

Det lyder godt nok lidt vildt.....og ikke særlig hensigtmæssigt for samfundet. Forhåbentlig stiger man rimelig hurtig i løn, når man så kommer i arbejde, så det efter et år eller to kan betale sig.

Umiddelbart kan jeg læse mig frem til at jeg efter to år som elev vil stige i løn, så jeg får omkring 1500kr/mrd, mere end jeg gør på KH. Men det vil faktisk stadig betyde at vores rådighedsbeløb er mindre end det er nu imens jeg er på KH.

Men håber da bestemt jeg kan forhandle mig frem til noget bedre, da stort set hele min erhvervserfaring ligger i butik og kundeservice

Anmeld

5. juni 2012

Loa

Men bliver man ikke smidt ud i alt muligt hvis man er på KH? Er det ikke der forskellen er?
Nu har jeg ikke selv været på KH før, men jeg troede man blev sendt i aktivering, og lign, netop så man ikke bare gik derhjemme.

Men jo, det er fuldstændig hovedløst der er så lille en forskel.....

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

Masig skriver:

Jeg har tænkt nøjagtig det samme... Har også gået ledig siden oktober 2010, men det kan bare slet ikke betale sig enten at få en elevuddannelse eller et ufaglært job... Jeg har en akademisk uddannelse og har derfor brugt hele min SU, så kan ikke tage en SU-berettiget uddannelse som jeg gerne ville, men en elev uddannelse kan jo bare heller ikke betale sig, fordi vi netop faktisk får et lavere rådighedsbeløb...

Det er fuldstændig hul i hovedet altså, enten så er dagpenge/KH for højt sat ellers er lønningerne for lave.... Jeg er også ved at blive skør af at gå hjemme, men kan faktisk også godt forstå der er nogle der er fristet til bare at nasse på systemet og få KH/dagpenge så længe de kan, for andet kan jo ikke betale sig...

Det er simpelthen vildt.

Og så brokker kommunerne og politikerne sig over at der er så mange der er på KH 

Men vi er bare nødt til at klare os med færre penge, for jeg går ned psykisk (tror jeg) hvis jeg ikke kommer ud og laver noget.

Anmeld

5. juni 2012

Liva

Hej

Ja det lyder helt tåbeligt, kan heller ikke helt forstå at du får 10000 udbetalt på kontanthjælp?

Nu er lønnen vel heller ikke den eneste motivation for at arbejde. På sigt skulle der gerne være bedre lønmuligheder. Selve det at have et arbejde giver jo også noget på selvværdskontoen og den sociale kontakt man får herved.

Samtidig har man jo lov at eje sine egne ting når man er i arbejde...

For rimeligt velfungerende mennesker er der efter min mening ikke nogen motivation ved at være på kontanthjælp frem for at være i arbejde (hvis man altså kan få arbejde og er i stand til at passe det, men det er jo en anden snak!)

Kh Liva

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

Loa skriver:

Men bliver man ikke smidt ud i alt muligt hvis man er på KH? Er det ikke der forskellen er?
Nu har jeg ikke selv været på KH før, men jeg troede man blev sendt i aktivering, og lign, netop så man ikke bare gik derhjemme.

Men jo, det er fuldstændig hovedløst der er så lille en forskel.....

Jo det gør man vist, men jeg har været på barsel siden december 2010, bortset fra 6 uger hvor jeg var højgravid, så fik lov til t blive hjemme.

Kan sådan set også strække min nuværende barsel frem til jul, hvis jeg ikke finder noget arbejde.

Så ved ikke helt hvordan det foregå for dem der ikke er på barsel, men har læst om rigtig mange der bare melder sig syge hele tiden, så de kan blive hjemme.

Anmeld

5. juni 2012

mortilnoahogmelina

JEG har os undret mig gevaldigt over det .

Jeg vil bare et eksempel få lige så meget ved at være på kh som ved at få dagpenge da jeg er ny udlært . Jeg er dog medlem af en fagforening . Men synes stadig det er forkert jeg betaler for mine penge når jeg kan få de samme penge gratis

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

Liva skriver:

Hej

Ja det lyder helt tåbeligt, kan heller ikke helt forstå at du får 10000 udbetalt på kontanthjælp?

Nu er lønnen vel heller ikke den eneste motivation for at arbejde. På sigt skulle der gerne være bedre lønmuligheder. Selve det at have et arbejde giver jo også noget på selvværdskontoen og den sociale kontakt man får herved.

Samtidig har man jo lov at eje sine egne ting når man er i arbejde...

For rimeligt velfungerende mennesker er der efter min mening ikke nogen motivation ved at være på kontanthjælp frem for at være i arbejde (hvis man altså kan få arbejde og er i stand til at passe det, men det er jo en anden snak!)

Kh Liva

Jeg får den højeste KH-sats på ca 13700kr, og med mit fradrag giver de omkring 10100kr udbetalt.

Men jeg vil give dig helt ret i at lønnen ikke skal være hele motivationen.
Vores problem ligger i at vi har en ret stram økonomi i forvejen, så det at vi pludselig skal til at betale fuld pasning + alt det andet der følger med ved at have et arbejde gør at det are bliver endnu mere stramt. det er sådan nogle situationer jeg synes det virker ret underligt at der virkelig ikke er større forskel.

Men jeg agter absolut heller ikke at blive hjemme, det tærre helt vildt på vores forhold og jeg er ved at blive sindsyg, så vi må bare få det hele til at hænge sammen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.