Hvor latterligt er det lige...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juni 2012

**Ønskebabyen

Silas&Mille skriver:

Jeg sidder og kigger efter arbejde og falder så over nogle elevstillinger. Jeg kan læse mig fra til at en voksenelev får det samme som en fuldtids ufaglært i ssamme/lignende stilling.
Det er som sådan også fint nok. Men når jeg så laver en grov udregning over hvad jeg ville få udbetalt, så vil jeg kun få 750kr mere end hvis jeg blev hjemme på KH.

På KH har jeg lige knap 10100kr/mdr.
Groft udregnet vil jeg få 10850kr/mdr, som voksenelev, det er så inden der er betalt til pension, så beløbet til udbetaling er jo så lavere endnu.

Lige nu er jeg ikke medlem af en A-kasse eller fagforening, da jeg ikke kunne komme ind i en da vi flyttede hjem til DK, pga barsel. Man kan først blive meldt ind når man er i arbejde.

Men ved at jeg kommer i arbejde kommer vi til at have en meget lavere rådighedsbeløb end vi har nu.
1. selve beløbet til udbetaling bliver lavere end når jeg er på KH
2. jeg skal meldes ind i fagforening og A-kasse, det koster ca 1000kr om måneden (vil ikke spare, vil ind ved HK da jeg vil være i butik)
3. vi mister faktisk hele tilskudet til pasning

Hvor er logikken lige i det?
Det er sgu da klart der er mange der bare går hjemme og laver ingenting når det er sådan.
Jeg har dog ikke tænkt mig at blive ved med at gå hjemme, for jeg er allerede nu ved at blive sindsyg af det. Har gået hjemme siden december 2010, så trænger virkelig til at komme ud og lave noget.

Men det er sgu fristende at blive hjemme hvis man kunne klare det psykisk

Er der nogen der kan forklare mig logikken i at man får et lavere rådighedsbeløb ved at komme i arbejde, i forhold til at være på KH?

Kan ikke forklare dig logikken i det, for ja det er HELT HEN I VEJRET!

Jeg synes det er forkasteligt at en kontanthjælp skal være så høj, OGSÅ selvom man har børn!

At være på kontanthjælp burde være noget man gerne ville hurtigt ud af igen, men når man får flere penge til sig selv end når man er under uddannelse, eller i visse jobs, kan jeg godt forstå der er mange der har svært ved at løfte røven fra sofaen!

Jeg synes virkelig det er skrækkeligt!

SU og kontanthjælp burde byttes om efter min mening!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2012

Noneother

Silas&Mille skriver:

ok.

Jeg vil så få mere end det da jeg skal være voksenelev, men går udfra det er det samme ?

Men jeg skal under alle omstændigheder snakke med HK når jeg finder noget arbejde

Så længe du er elev, så er de ligeglade med om du er voksenelev eller alm.

men held og lykke med det i hvert fald.

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

Noneother skriver:

Så længe du er elev, så er de ligeglade med om du er voksenelev eller alm.

men held og lykke med det i hvert fald.

ok super 

og tak

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

Tøsen* skriver:

Kan ikke forklare dig logikken i det, for ja det er HELT HEN I VEJRET!

Jeg synes det er forkasteligt at en kontanthjælp skal være så høj, OGSÅ selvom man har børn!

At være på kontanthjælp burde være noget man gerne ville hurtigt ud af igen, men når man får flere penge til sig selv end når man er under uddannelse, eller i visse jobs, kan jeg godt forstå der er mange der har svært ved at løfte røven fra sofaen!

Jeg synes virkelig det er skrækkeligt!

SU og kontanthjælp burde byttes om efter min mening!!

jeg giver dig helt ret, byt rundt på KH og SU, så kan de studerende også koncentrere sig bedre om deres studie uden at skulle arbejde helt vildt meget ved siden af studiet.

Anmeld

5. juni 2012

**Ønskebabyen

Liva skriver:

Hej

Ja det lyder helt tåbeligt, kan heller ikke helt forstå at du får 10000 udbetalt på kontanthjælp?

Nu er lønnen vel heller ikke den eneste motivation for at arbejde. På sigt skulle der gerne være bedre lønmuligheder. Selve det at have et arbejde giver jo også noget på selvværdskontoen og den sociale kontakt man får herved.

Samtidig har man jo lov at eje sine egne ting når man er i arbejde...

For rimeligt velfungerende mennesker er der efter min mening ikke nogen motivation ved at være på kontanthjælp frem for at være i arbejde (hvis man altså kan få arbejde og er i stand til at passe det, men det er jo en anden snak!)

Kh Liva

Anmeld

5. juni 2012

**Ønskebabyen

Silas&Mille skriver:

ok, har så ikke fået undersøgt om der var forskel på kontingentet hvis man var elev
men tak for oplysningen, det hjælper da en smule på det, for det koster lige knap 1000kr om måneden hvis man 'baer' arbejder. 

Det kommer så an på hvilken fagforening og a-kasse du vælger at blive medlem af :-)

Anmeld

5. juni 2012

lio

Jeg forstår godt hvad du mener og ser problemet, hvad er der for højt og hvad der er for lidt, vil jeg ikke komme nærmere ind på da den diskution er oppe at vende herinde ofte, men vil bare lige sige at mht. A-kasse så kan man vidst ikke være medlem når man er elev. Det kunne jeg ikke da jeg var elev og medliem af HK, men jeg skal ikke kunne sige om det er anderledes nu. Ville bare pointere det.

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

Tøsen* skriver:

Det kommer så an på hvilken fagforening og a-kasse du vælger at blive medlem af :-)

Det ved jeg, men jeg vil være medlem af HK, da jeg gerne vil være indenfor butik

Lige det punkt har vi valgt ikke at spare på, for så ved vi at vi kan få den hjælp vi måske en gang skulle få brug for.

Kæresten er fx medlem af Dansk Metal og det er heller ikke helt billigt.

Anmeld

5. juni 2012

**Ønskebabyen

Silas&Mille skriver:

jeg giver dig helt ret, byt rundt på KH og SU, så kan de studerende også koncentrere sig bedre om deres studie uden at skulle arbejde helt vildt meget ved siden af studiet.

Ja nemlig..

De studerende vil det jo, og vil før eller siden give sin del til samfundet (når de er færdiguddannet)

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

Laijona Äiti skriver:

Jeg forstår godt hvad du mener og ser problemet, hvad er der for højt og hvad der er for lidt, vil jeg ikke komme nærmere ind på da den diskution er oppe at vende herinde ofte, men vil bare lige sige at mht. A-kasse så kan man vidst ikke være medlem når man er elev. Det kunne jeg ikke da jeg var elev og medliem af HK, men jeg skal ikke kunne sige om det er anderledes nu. Ville bare pointere det.

Det passer sikkert meget godt at man ikke kan være medlem af A-kassen når man er elev, men det er også fint nok for så er der lidt at spare på det punkt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.