Hvor latterligt er det lige...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juni 2012

Masig

Silas&Mille skriver:

Det er simpelthen vildt.

Og så brokker kommunerne og politikerne sig over at der er så mange der er på KH 

Men vi er bare nødt til at klare os med færre penge, for jeg går ned psykisk (tror jeg) hvis jeg ikke kommer ud og laver noget.

jamen jeg står i nøjagtig samme situation... Godt nok stadig på dagpenge, men de holder ikke meget længere... Men jeg kan heller ikke overskue at skulle gå hjemme meget længere.. Nu skal jeg på barsel om en måned, men så snart det er muligt at få drengen passet så skal jeg bare ud og igang med noget, og jeg er villig til næsten at tage hvad som helst.. Det er jo møg surt at jeg ikke kan få noget som jeg er uddannet til, men så må man jo vælge en anden vej, selvom det ikke lige er drømmen, for bliver virkelig også skør af at gå hjemme... Og så har jeg det bare så dårligt med at få penge uden selv at være ude og tjene dem...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2012

Silas&Mille

Pernille08 skriver:

JEG har os undret mig gevaldigt over det .

Jeg vil bare et eksempel få lige så meget ved at være på kh som ved at få dagpenge da jeg er ny udlært . Jeg er dog medlem af en fagforening . Men synes stadig det er forkert jeg betaler for mine penge når jeg kan få de samme penge gratis

Det er jo nærmest grotesk.

Du kunne jo have sparet pengene til fagforeningen 

Ikke at jeg mener man skal spare på det punkt, akter jeg heller ikke selv at gøre når jeg kommer i arbejde, har bare ikke kunnet melde mig ind nogen steder da jeg ikke har arbejdet i DK siden august 2007.

Men det er sgu vildt at du faktisk kunne have fået de penge gratis.

Anmeld

5. juni 2012

Noneother

Bare lige mht. a-kasse, så betaler man vist nok kun omkring 75kr. om måneden (HK) hvis man er elev. -Ved ikke lige om det var det du havde planer om, men ellers er det da en idé at blive faglært.

Anmeld

5. juni 2012

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Silas&Mille skriver:

Jeg sidder og kigger efter arbejde og falder så over nogle elevstillinger. Jeg kan læse mig fra til at en voksenelev får det samme som en fuldtids ufaglært i ssamme/lignende stilling.
Det er som sådan også fint nok. Men når jeg så laver en grov udregning over hvad jeg ville få udbetalt, så vil jeg kun få 750kr mere end hvis jeg blev hjemme på KH.

På KH har jeg lige knap 10100kr/mdr.
Groft udregnet vil jeg få 10850kr/mdr, som voksenelev, det er så inden der er betalt til pension, så beløbet til udbetaling er jo så lavere endnu.

Lige nu er jeg ikke medlem af en A-kasse eller fagforening, da jeg ikke kunne komme ind i en da vi flyttede hjem til DK, pga barsel. Man kan først blive meldt ind når man er i arbejde.

Men ved at jeg kommer i arbejde kommer vi til at have en meget lavere rådighedsbeløb end vi har nu.
1. selve beløbet til udbetaling bliver lavere end når jeg er på KH
2. jeg skal meldes ind i fagforening og A-kasse, det koster ca 1000kr om måneden (vil ikke spare, vil ind ved HK da jeg vil være i butik)
3. vi mister faktisk hele tilskudet til pasning

Hvor er logikken lige i det?
Det er sgu da klart der er mange der bare går hjemme og laver ingenting når det er sådan.
Jeg har dog ikke tænkt mig at blive ved med at gå hjemme, for jeg er allerede nu ved at blive sindsyg af det. Har gået hjemme siden december 2010, så trænger virkelig til at komme ud og lave noget.

Men det er sgu fristende at blive hjemme hvis man kunne klare det psykisk

Er der nogen der kan forklare mig logikken i at man får et lavere rådighedsbeløb ved at komme i arbejde, i forhold til at være på KH?

Ja det er SÅ grotesk og SÅ uholdbart for vores samfund. Det SKAL kunne betale sig at uddanne sig/arbejde - BASTA!

Jeg tænker, at kontanthjælpen evt. skal sættes ned til SU niveau - og i øvrigt sløjfes helt for en stor gruppe. Her tænker jeg f.eks. på dem som "ikke har gidet" at betale til en A-kasse - det kan ikke være samfundets problem at forsørge dise, når de evt. mister deres job. (Jeg tænker IKKE på dem, som ikke kan forsikres gennem A-kasse, eller dem som desværre falder mellem to stole grundet sygdom eller andet - de skal selvfølgelig have hjælp og den hjælp betaler jeg hjertens gerne til.)

MEN de som ikke gider at uddanne sig/arbejde fordi de lever fint på KH - de skal bare i gang, vi har simpelthen ikke råd til andet som samfund - og det er vel også kun rimeligt, at man forsørger sig selv, hvis man kan.

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

Noneother skriver:

Bare lige mht. a-kasse, så betaler man vist nok kun omkring 75kr. om måneden (HK) hvis man er elev. -Ved ikke lige om det var det du havde planer om, men ellers er det da en idé at blive faglært.

ok, har så ikke fået undersøgt om der var forskel på kontingentet hvis man var elev
men tak for oplysningen, det hjælper da en smule på det, for det koster lige knap 1000kr om måneden hvis man 'baer' arbejder. 

Anmeld

5. juni 2012

tarkoflen

Silas&Mille skriver:

ok, har så ikke fået undersøgt om der var forskel på kontingentet hvis man var elev
men tak for oplysningen, det hjælper da en smule på det, for det koster lige knap 1000kr om måneden hvis man 'baer' arbejder. 

Da jeg var elev skulle jeg først melde mig ind i akasse måske en måned før jeg blev udlært for at være fuldt dækket, hvis jeg ikke havde job når jeg var udlært... Ved ikke lige med fagforening, for det har jeg aldrig været medlem af, men vil tro, at så længe, man er elev skal man nok ikke betale fuld sats, og du får jo fradrag for din indbetaling...

Lige et opklarende spørgsmål fra mig hvis du får hjælp til institution nu, hvorfor mister du så den, hvis dit rådighedsbeløb ikke stiger voldsomt? Troede det var noget indkomstbestemt, men der er jeg måske galt på den?

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

SØS skriver:

Ja det er SÅ grotesk og SÅ uholdbart for vores samfund. Det SKAL kunne betale sig at uddanne sig/arbejde - BASTA!

Jeg tænker, at kontanthjælpen evt. skal sættes ned til SU niveau - og i øvrigt sløjfes helt for en stor gruppe. Her tænker jeg f.eks. på dem som "ikke har gidet" at betale til en A-kasse - det kan ikke være samfundets problem at forsørge dise, når de evt. mister deres job. (Jeg tænker IKKE på dem, som ikke kan forsikres gennem A-kasse, eller dem som desværre falder mellem to stole grundet sygdom eller andet - de skal selvfølgelig have hjælp og den hjælp betaler jeg hjertens gerne til.)

MEN de som ikke gider at uddanne sig/arbejde fordi de lever fint på KH - de skal bare i gang, vi har simpelthen ikke råd til andet som samfund - og det er vel også kun rimeligt, at man forsørger sig selv, hvis man kan.

Jeg giver dig 100% ret, der skal altså ændres noget med det KH system vi har nu.

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

tarkoflen skriver:

Da jeg var elev skulle jeg først melde mig ind i akasse måske en måned før jeg blev udlært for at være fuldt dækket, hvis jeg ikke havde job når jeg var udlært... Ved ikke lige med fagforening, for det har jeg aldrig været medlem af, men vil tro, at så længe, man er elev skal man nok ikke betale fuld sats, og du får jo fradrag for din indbetaling...

Lige et opklarende spørgsmål fra mig hvis du får hjælp til institution nu, hvorfor mister du så den, hvis dit rådighedsbeløb ikke stiger voldsomt? Troede det var noget indkomstbestemt, men der er jeg måske galt på den?

Tak, dejligt at vide at der kan spare lidt der hvis jeg ender ud som Elev

Grunden til at vi mister fripladstilskudet er at jeg stiger i årlig indkomst. Det er nemlig det de går efter og ikke det beløb man får udbetalt.

Anmeld

5. juni 2012

Noneother

Silas&Mille skriver:

Jeg ved det osse kun fordi at HK var ude at besøge min handelskole da jeg startede. Der kan man så blive gratis medlem indtil man har taget sin HG/HH, og derefter går man så over til elevbetaling, som vist nok ligger på de 75 +/- 20kr. Kan ikke huske om den er steget lidt, men det er der omkring.

men ja.. Stor forskel.

Anmeld

5. juni 2012

Silas&Mille

Noneother skriver:

Jeg ved det osse kun fordi at HK var ude at besøge min handelskole da jeg startede. Der kan man så blive gratis medlem indtil man har taget sin HG/HH, og derefter går man så over til elevbetaling, som vist nok ligger på de 75 +/- 20kr. Kan ikke huske om den er steget lidt, men det er der omkring.

men ja.. Stor forskel.

ok.

Jeg vil så få mere end det da jeg skal være voksenelev, men går udfra det er det samme ?

Men jeg skal under alle omstændigheder snakke med HK når jeg finder noget arbejde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.