Mange børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.838 visninger
44 svar
0 synes godt om
5. juni 2012

Anonym trådstarter

Hejsa,
Jeg skriver for at få input og gode råd...
Alt er velkomment.

Vi er her i maj blevet en familie på 5, da yngste skud på stammen kom til verden. Derudover har vi 2 store på hhv 6 og 8. Jeg har altid sagt, at jeg ville have 2 eller 3 børn - men nu er jeg pludselig begyndt at drømme om nr 4! Sådan om et par år, så der bliver ca samme afstand mellem de 2 små og de 2 store. De 2 store får SÅ meget glæde af hinanden. Leger og opsøger hinanden i skolen og herhjemme, og skal inviteres med til hinandens fødselsdage med klassen og sådan.
Og jeg kan næsten ikke bære tanken om, at jeg har fået den sidste - hun bliver SÅ hurtigt stor! Jeg havde ALDRIG troet, jeg skulle overveje 4 børn...

Så tøser, hvad sker der ved at gå fra 3 til 4 børn?
Hvad skal man være opmærksom på?
Familiedynamik, økonomi osv?
Og hvad pokker gør man med bil? Hvad kører i i?

Og til sidst.. jeg er 32, manden er 39 - bør vi bare være glade og taknemmelige for de 3 vi har, og slå tankerne om en mere ud af hovedet?
Det skal siges, at min mand virker med på den, vi har begge fuldtidsjob og har et stærkt forhold. Men en eventuel 4'er skulle dele værelse med nr 3, da vi er løbet tør for rum...

Please, kom med jeres tanker - gode som dårlige - for som imod...
Tak!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2012

Anonym trådstarter

Undskyld, det blev så langt. Men har så mange tanker, og er kommet noget bag på mig...

Anmeld

5. juni 2012

Leneur

I skal muligvis også have in mente at ud af nr. 4 kan nr 5 også komme. Altså et hold tvillinger. Da sandsynligheden stiger med alderen. Bare et lille sidespring... Ellers synes jeg da bare i skal gå i gang med projektet. Hvis det er det i vil.

Anmeld

5. juni 2012

MortilElias2010

Har I lysten, har I viljen, har i forholdet og har I kærligheden og økonomien til at dele jeres tilværelse med endnu et lille smukt barn, så vil jeg personligt mene at I bare skal gå igang

Jeg er andenældst ud af en børneflok på 5 og vi har haft gode forbindelser til hinanden og oplevelser, nogen mere end andre  

In mente er kun at I skal sørge for at tiden er til at yde omsorg og nærvær for hver eneste, være der for dem og snakke med dem, kramme og kysse og spørge ind til dem (det haltede i vores familie, med forskellige konsekvenser til følge).

Men for mig lyder det til at der er husrum og hjerterum til alle jeres og at de har førsteprioritet i jeres liv, selvom arbejdet skal passes.

Anmeld

5. juni 2012

MortilElias2010

Leneur skriver:

I skal muligvis også have in mente at ud af nr. 4 kan nr 5 også komme. Altså et hold tvillinger. Da sandsynligheden stiger med alderen. Bare et lille sidespring... Ellers synes jeg da bare i skal gå i gang med projektet. Hvis det er det i vil.

DET vidste jeg ikke. Ved du hvorfor sandsynligheden stiger?

Anmeld

5. juni 2012

jeanett 26

Altså vi har os 4 børn på henholdsvis
4½, 3½, 2 og 4 mdr

Og vi er kun 27 begge 2
Det er utroligt hårdt til tider, da vi overhovedet ikke har nogen til overtage bare engang imellem. Men at gå fra 3 børn til 4 er der faktisk ikke så stor forskel på.vi bruger tid som familie sammen. Men os tid med hver enkel. Det sammenhold de har er helt utroligt. De er altid meget opmærksom på hinanden. Og leger rigtig godt sammen.

Vi har en hyundai tajet med 7 personer. Men vi har så 1 sæde ude for have lidt plads bagved ellers er der ikke rigtig noget

Anmeld

5. juni 2012

Lone Jakobsen

vi har 5 børn tilsammen, dog er det kun de 4 der bor her.

som en anden skriver så er det vigtigste at i finder tid til at nyde hvert barn. tid til virkelig at se barnet, lytte til det, og give det plads til at udvikle sin egen personlighed.

for os var det mest den med at "starte forfra" der var lidt hård. det med natteroderi og søvnløse nætter. og så har jeg aldrig helt timer nok i døgnet

Anmeld

5. juni 2012

MariaJ

Jeg er vokset op i en stor familie med fem børn, så kan komme i tanker om mange fordele ved at være mange . Jeg sætter stor pris på at være en del af en stor søskendeflok. Da vi var børn var der altid nogen at lege med og i hvert fald for os var søskendeflokken en enhed på en helt anden måde end venner udenfor familien. Nu, som voksne er det dejligt at være flere med forskellige perspektiver på hvad der foregår i familen, og dejligt at være flere til at hjælpes ad med praktiske ting.

Når det er sagt, så skal man vel tænke igennem om man har den tid og ressourcer, der skal til med fire børn. Har I tid til at være der for alle fire (også hvert barn for sig en gang imellem)? Har I økonomi til et ekstra barn i familien eller er I villige til at lægge livsstilen til rette for at være så mange? Det bliver dyrt at tage på ferie, dyrt at give alle børn en is/ gå i biografen/ i tivoli eller hvad I nu kunne have lyst til at gøre. Jeg husker mange af den slags begrænsninger fra min egen opvækst, og selvom antallet af is eller biografture selvfølgelig ikke står mål med om et ekstra barn kommer til verden, så er det alligevel den slags begrænsninger i hverdagen, der gør at jeg ikke drømmer om en nummer fire (endnu da ).

Anmeld

5. juni 2012

piadas

Hæhæ, da vi fik nr. 3 sidste år, var vi også sikre på, at det ikke blev den sidste! Og nu er jeg over halvvejs med nr. 4.

Personligt har jeg haft samme tanker som dig - vores to store er 11 år og snart 8 år. Ida er kun 15 måneder, så hun ville jo nærmest blive enebarn, hvis ikke vi gav hende en søskende. Der bliver 19-20 mdr. mellem dem, og jeg GLÆDER mig til at prøve at få to så tæt på hinanden.

Jeg kan så også mærke denne gang, at nu er det slut. 4 er et godt tal - og vist også rigeligt!

Vi har lige bygget hus, og de to små kommer i første omgang også til at dele. Dog har vi et ekstra værelse, som lige nu bliver brugt til rod/kontor/opbevaring - det kan laves til børneværelse, hvis det bliver nødvendigt. Ellers håber jeg, at vi kan strække den til Oliver (ham på 11 år) er flyttet hjemmefra. Når Oliver er 18 år, vil Ida og den kommende lillebror være 6 og 8 år. Det er ikke sikkert, den går så længe, men så må vi jo undvære vores ekstra værelse i et par år.

Vi har en Berlingo og en C1'er. Der er kun plads til 5 i begge biler, men det kan jo lade sig gøre at få monteret et ekstra sæde bag i Berlingo'en. Det giver så problemer ift. barnevogn/klapvogn, da sådan et sæde jo vil tage noget af bagagerumspladsen - og så længe Ida ikke er ældre, skal hun jo stadig sove til middag, så vi har brug for barnevogn til hende...

Vi er dog kommet til den konklusion, at vi i første omgang beholder de to biler, vi har, og så må vi se, om det bliver totalt træls, så vi bliver nødt til at skal have byttet Berlingo'en til en større. Det er ikke så tit, vi allesammen er afsted alligevel, og de få gange hvor vi så er, må vi køre i to biler. Det er jo klart, at der også er lidt økonomi i det, for som jeg skrev ovenfor, har vi lige bygget et nyt hus, og det koster jo også - endnu en grund til at vente og se, om vi kan klare os med de biler, vi har nu.

Derudover har en af mine bevæggrunde for at få nr. 4 været, at da min lillebror blev født, var min søster og jeg henholdsvis 9 og 11½ år, så han har altid været lidt enebarn. Det er først nu, vi begynder at få glæde af hinanden. Han flyttede hjemmefra sidste år, har fået kæreste, elevplads osv.

Nå, det var lidt om mine tanker, men hvis det er det, I vil, så gør det!!

Anmeld

5. juni 2012

Leneur

MortilElias2010 skriver:

DET vidste jeg ikke. Ved du hvorfor sandsynligheden stiger?

Altså sådan som min læge forkarede det, så er det noget med at med alderen bliver æggene ringere, så for at modvirke det dannes der tit 2 æg.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.