Forventer vi et rosenrødt liv hele vejen, alle problemer skal løses for os, al lidelse skal forsvinde, al sygdom skal overvindes og har man først fået dødsdommen, så skal det bare gå hurtigst mulig og igen, så skal andre ordne det for os?
Det er selvfølgelig sat på spidsen, men jeg synes, samfundet bliver mere og mere kynisk. Man skal være perfekt, fungere perfekt, ellers ligger man samfundet og sine pårørende til byrde, dermed er ens liv værdiløst, og man har snart ikke livets ret længere. Værdier som går på det indre liv råber man ikke højt om. En god fodboldspiller har langt højere status end en, som sidder i rullestol og f eks er en supergod præst.
Jeg kan ikke få mig selv til at gå ind for aktiv dødshjælp - lige så lidt som jeg kan gå ind for dødsstraf, og argumenterne er langt hen ad vejen de samme: For det første vil man nogen gange tage fejl og tage livet af en forkert person/en person som ikke ønskede det - og det er i sig selv utilgiveligt - og et sådant system kræver også, at man pålægger mennesker, at de for penge skal tage liv. Hvad gør det ikke med et menneskes psyke, og hvilke mennesker er det, som vil være villige til at påtage sig rollen? De økonomisk desperate? De fanatiske? Lystmordere som her kan finde et udløb? Joda, samfundet kan sikkert spare penge ved at indføre aktiv dødshjælp, for det koster at give hvert menneskeliv en værdig slutning - og vi er desværre ikke der i dag, at det altid bliver gjort - men jeg vil hellere betale lidt mere og så styrke forskning og antal plejende hænder omkring livets slut.
Anmeld