Sakris skriver:
Som afledning af debatten omkring aflivningen af en kat, dukkede der lige pludselig nogle spørgsmål op for mig. Tråden er endt ud med at omhandle etik og moral omkring hvad vi kan tillade os overfor vores elskede dyr.
Tråden er fyldt med meget holdningsbevidste kvinder, som jeg håber kan hjælpe mig med at give nogle synspunkter og holdninger omkring den forskel vi laver på dyr og mennesker!
I den omtalte tråd går folk helt amok over at et dyr ikke må lide og skal aflives (og jeg er egentlig enig i at når det lider og den ikke vil kunne blive et "normalt" dyr igen er det løsningen)?
Men hvad så med mennesker? De er heller ikke nødvendigvis skyld i deres egen smerte og begrænsninger, men de kan få lov at lide i årevis med minimal hjælp. Jeg har et familiemedlem der ikke ønsker at være her mere, men det er bare ærgeligt. Stillesiddende i kørestol dag ud og dag ind i eget hjem. Det er det, der er blevet tilbudt de sidste par år! Havde det været en hund, eller en hest var aflivningen fundet sted for flere år siden. Absurd tanke. Men hvad skaber dette skel?
Hvordan ser I det? Hvorfor dyr og ikke mennesker, som selv helst ville vælge den "humane" måde vi lader dyrerne komme herfra på?
I mine øjne er der kolossal forskel på dyr og mennesker. Vi opdrætter masser af dyr med det ene formål at slå dem ihjel og spise dem, og vi er vores husdyrs ejere - derfor træffer vi suverænt beslutninger på deres vegne. Dyr reflekterer ikke over livet og døden, og derfor er det helt indlysende rigtigt og nødvendigt, når vi på deres vegne træffer valget om aflivning.
Mennesker ER, om vi vil det eller ej, mere uerstattelige for os end vores dyr. Vi sørger over hundens død, og ofte anskaffer vi en ny hund senere. Vi kan ikke anskaffe en ny bedstemor eller erstatte et dødt barn.
Jeg forstår argumenterne for aktiv dødshjælp, når det drejer sig om meget fysisk syge mennesker, der ikke kan blive raske, men jeg mener personligt, at der er for mange risici ved at lovliggøre det. Folk kan føle, at de med deres sygdom er en belastning for de pårørende og ud fra dette ønske hjælp til at dø. Folk kan være så psykisk påvirkede af deres situation, at de ønsker at komme herfra den ene dag, men genfinde en lille gnist af livsvilje og ønsket om at se bare en solopgang mere et par dage senere.
Jeg mener, at menneskelivet er og skal være ukrænkeligt. Helt principielt - for selvfølgelig ville jeg være påvirket til at ønske at en af mine nærmeste kunne blive udfriet af sine smerter, hvis jeg stod i det selv. På samme måde er jeg imod dødsstraf, men kunne utvivlsomt egenhændigt kvæle den, der gjorde mine børn fortræd. Derfor har jeg brug for, at beslutninger af den art ikke skal tages af mig, men af overordnede love.
Jeg synes, at vi langsomt, men sikkert er ved at bevæge os over i en tankegang om, at alle skal gøre nytte og bidrage til samfundet og for enhver pris undgå at blive en belastning - fx har jeg læst netop dette som argument for at få abort, fordi fosteret havde fx Downs Syndrom. Den tanke skræmmer mig, og hvis den breder sig yderligere, ville muligheden for aktiv dødshjælp let kunne presse kronisk syge.
Når det er sagt, så er jeg alligevel splittet - min far begik selvmord pga. Alvorlig psykisk sygdom for mange år siden, og jeg mener af hjertet, at det var hans " ret" - men den mulighed har man ikke, hvis man er fysisk forhindret i at tage sit liv, og det er jo grundlæggende uretfærdigt, at fx lammede ikke kan tage deres skæbne i egne hænder på samme måde.