Hjælp - hvad skal jeg som med-mor kaldes af barnet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2012

Fru Hansen

Jeg er da næsten helt pinlig over at skulle indrømme det, men i forbindelse med at min datter har en legekammerat hvor barnet har to mødre, har jeg trådt lidt i nælderne.

Den ene forælder kaldes mor og den anden kaldes ved navn.
Det pinlige er at jeg i begyndelsen ikke troede at de to kvinder var et par, jeg troede bare at de boede sammen. Og spurgte hver gang i telefonen efter moderen for at lave legeaftaler osv. Efter et par andre små-mærkelige situationer fortalte med-moderen mig at hun altså var en med-forælder og ikke bare en sambo. ØV hvor var jeg pinlig berørt og samtidig bange for at have sagt noget forkert til forældre og barn.

Vores børn er stadig legekammerater og vi har et fint forhold
Men med det i baghovedet tror jeg at jeg ville huske på at barnet måske har det lidt nemmere og slipper for at skulle forklare for meget til omgivelserne( hvis de er lige så dumme som mig) hvis begge forældre har en titel som mor og mutti eller mor mette og mor alex.

Og så ville jeg da selv være uendelig t ked af ikke at blive kaldt mor men bare kaldt ved navn.

Det sjove er at jeg har flere homo par i familien, en af dem er også kvinder med børn. Og alligevel var jeg overbevist om at de to var samboer, måske fordi jeg aldrig har set dem holde i hånd osv som jeg jo er vant til at parrene i min familie gør, uanset om der er homo eller hetro

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2012

MortilCilas

Alex R. skriver:

Jeg er, som de fleste nok ved efterhånden, den ene halvdel af et pige/pige par. Det er min forlovede, Mette, der skal bære barnet men vi kommer jo begge to til at være barnets mor.
Problemet er at vi ikke begge to kan kaldes mor - eller kan vi?
Jeg har ikke rigtig kunne finde noget om dette "dilemma" på nettet på dansk. Har hørt om et dansk/svensk par der blev kaldt hhv mor og mama. I engelsk talene lande lader det heller ikke til at der er de store overvejelser omkring dette da de har mange udtryk for "mor".

Så ja, kunne godt bruge lidt ideer/tanker/overvejelser omkring dette..

På forhånd tak,
Alex

Min søster er gift med en kvinde og de har en datter, det er min søsters kone der bar barnet og de hedder vidst bare Mor og Mor. I barnets bog har de kaldt sig Mor-K og Mor-D For Kamilla og Ditte.

Anmeld

24. maj 2012

Ciss

Alex R. skriver:

Jeg er, som de fleste nok ved efterhånden, den ene halvdel af et pige/pige par. Det er min forlovede, Mette, der skal bære barnet men vi kommer jo begge to til at være barnets mor.
Problemet er at vi ikke begge to kan kaldes mor - eller kan vi?
Jeg har ikke rigtig kunne finde noget om dette "dilemma" på nettet på dansk. Har hørt om et dansk/svensk par der blev kaldt hhv mor og mama. I engelsk talene lande lader det heller ikke til at der er de store overvejelser omkring dette da de har mange udtryk for "mor".

Så ja, kunne godt bruge lidt ideer/tanker/overvejelser omkring dette..

På forhånd tak,
Alex

Mamma kan jo strengt taget bruges på dansk, selvom det ikke er så almindeligt.

Ellers ville jeg finde en slags "kælenavnsvariant" af Mor (som engelsk Mummy eller det tyskklingene Mutti eller det gammeldagse Morlille/Lillemor)

Det vigtigste er ikke, hvilket ord, I vælger, men hvad det ord betyder for jer. Min mor er ikke dansk, men vi kaldte hende mor alligevel. Det var nok lidt mærkeligt for hende til at begynde med, siden det ikke var det ord for mor, hun var vokset op med. Men betydningen for os var jo den samme, så ordet kom meget hurtigt til at få den betydning for hende også.

Anmeld

24. maj 2012

Sjl-msl-Mkl

Jeg tænker mor Mette og mor Alex.. Det er fint.. 

Anmeld

24. maj 2012

Alex R.

Først vil jeg gerne sige mange tak til jer alle sammen for jeres input! Keep it comming

Som nogle af jer allerede har nævnt er der en "risiko" for at jeg kan komme til at føle mig udenfor hvis jeg bare bliver kaldt Alex. Det er meget vigtig for mig at jeg bliver lige så meget mor for vores barn/børn som hvis jeg selv havde født dem.  Derfor vil jeg gerne kaldes noget der svarer til mor
Det blev også nævnt at det ville være forvirrende for vores familier hvis vi begge skulle hedde noget morligende. Det kan jeg sagtens se, dog er det ikke dem der skal diktere hvad vi skal kaldes af vores børn, så så længe at børnene synes det føles rigtigt så er det rigtig.
Som Mette har nævnt skal jeg ikke bære nogle af vores fremtidige børn, jeg er ikke specielt feminin, så det ville ikke være noget jeg ville føle mig komfortabel med
Mht om vi ikke bare begge to kan hedde mor så frygter jeg det vil betyde forvirring over hvem barnet kalder på fx. Forstil jer et heteropar hvor barnet kaldte sin mor og far for forælder og forælder?

Og nu til alle jeres dejlige forslag!

Mht til Mor Alex føler jeg det er lidt upersonligt pga mit navn indgår, men det er jo bare min mening.
Momse og Mutti er begge navne jeg har hørt brugt om bedstemødre, så dem er jeg ikke lige fan af heller.
Mama og Mommi lyder meget feminine, og som nævnt er jeg ikke særlig feminin.
Jeg er helt klart størst fan af Mami. Det ligger godt i munden og jeg føler det passer til min personlighed!

Igen vil jeg gerne sige at jeg er SÅ glad for alle jeres forslag!

- Alex

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.