Hjælp - hvad skal jeg som med-mor kaldes af barnet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2012

Metteris

Nettemor skriver:

tak

det er spændende læsning..

Ej, det er jeg glad for! 
Jeg vil også bare gerne have at folk forstår at bare fordi man er to kvinder, så kan man sagtens være en familie som alle andre 
Synes Danmark er rimeligt med på det, men visse andre lande går jo helt bananas når det kommer til folk med anden seksualitet end heteroseksualitet. (Så det er derfor den er engelsk, for at andre evt også kan læse) 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2012

Metteris

Tiemje skriver:

Hej

Jeg er den ene mor i en familie med to mødre (min kone har født den ældste, og jeg har født den yngste), og vi tænkte også en del over, hvad vores første barn skulle kalde os. Der var ingen af os, der havde lyst til at være den, der ikke hed mor, så vi endte med at beslutte os for at kalde os mor efterfulgt af navn. Vi har begge to forholdsvist korte navne, så det blev ikke alt for langt at have med at gøre

Da vores ældste søn blev stor nok til at begynde at kalde os ved navn, så kaldte han imidlertid os begge for mor, når vi var alene med ham. Når vi begge to var der, så kaldte han os ved fornavn, medmindre han henvendte sig direkte til én af os, så der ikke var nogen tvivl om, hvem af os, han mente, når han sagde mor.

Den yngste har også altid gjort det samme, og det har aldrig medført nogen form for forvirring hos hverken dem selv eller hos børn og voksne fra børnehaven eller skolen. Hvis det er vigtigt, at der skelnes, så bliver vi i børnehaven/skolen omtalt ved navn, og ellers er det bare "min mor".

Vi er med i en mødregruppe bestående af andre familier med to mødre, og det er sjovt at se, hvordan de andre har valgt at gøre det. Vi kendte ikke hinanden, før vi fik børn, men der var faktisk tre udgaver af mor og mama/mammi, hvor det var dén, der ikke havde født børnene, der blev kaldt mor. Derudover var der os samt en konstellation af mor og mutti. Alle udgaver fungerer, og jeg tror, det er vigtigt at holde sig for øje, at børnene jo er født ind i den pågældende familie, og at det derfor ikke er mærkeligt eller forvirrende for dem.

Nå, det blev lidt langt

Hej 

Virkelig rart at høre din beretning. 

Jeg tænker også at det nok egentlig ikke er så stort et "problem" og at det nok bare kommer når man står i det..

Men egentlig ville jeg også sige at det lyder super fedt at I er i en mødregruppe. Vi kender desværre slet ikke andre lesbiske par med børn/planer om børn. Vi kender kun meget få par i det hele taget, så man kan nemt føle sig lidt alene.
Hvordan har I fået sådan en mødregruppe i stand?? Vi bor i KBH, så det må jo være muligt at få stablet noget på benene her 

Anmeld

24. maj 2012

Nettemor

Altså en familie idag er jo meget individuel Min familie ligner ikke naboens. Men derfor er min familie jo hverken værre eller bedre..

Og jeg tror at uanset om man bliver enlig mor eller om man bliver 2 mødre så skal tage højde for at barnet kan få brug for den mandlige side af det. Altså misforstå mig ikke. Hvis man har mænd i omgangskredsen kan det sikkert være nok Men det er noget man skal huske. Men ellers er det jo det samme som par hvor manden har lav sædkvalitet benytter insemination..

Har I snakket om, om I begge skal prøve at være den gravide?

Hvis du ikke har lyst til at svare er det okay

Jeg synes det er fedt at I er så åbne om det og laver den blog for at andre i samme situation kan læse om det

Anmeld

24. maj 2012

Savannah

Jeg synes Mama og Mami er rigtig fint Jeg kalder min mor for mama..

Anmeld

24. maj 2012

Tiemje

Metteris skriver:

Hej 

Virkelig rart at høre din beretning. 

Jeg tænker også at det nok egentlig ikke er så stort et "problem" og at det nok bare kommer når man står i det..

Men egentlig ville jeg også sige at det lyder super fedt at I er i en mødregruppe. Vi kender desværre slet ikke andre lesbiske par med børn/planer om børn. Vi kender kun meget få par i det hele taget, så man kan nemt føle sig lidt alene.
Hvordan har I fået sådan en mødregruppe i stand?? Vi bor i KBH, så det må jo være muligt at få stablet noget på benene her 

Jeg tror, det var et opslag på Storks hjemmeside. Dér kan man (kunne?) søge efter andre kommende familier i samme situation. De to familier, der stod for opslaget, er blevet insemineret gennem det offentlige, så jeg tror ikke, man behøver være blevet gravid gennem Stork for at lave et opslag (eller svare på andres opslag).

Og ja, hvis I bor i København, så er der med garanti andre i samme situation lige i nærheden

Der er også en internetgruppe, der hedder Regnbuefamilier, der holder nogle træf en gang imellem (det gjorde de i hvert fald, da vores den yngste var baby), så dér er der også mulighed for at møde ligesindede

Anmeld

24. maj 2012

Metteris

Nettemor skriver:

Altså en familie idag er jo meget individuel Min familie ligner ikke naboens. Men derfor er min familie jo hverken værre eller bedre..

Og jeg tror at uanset om man bliver enlig mor eller om man bliver 2 mødre så skal tage højde for at barnet kan få brug for den mandlige side af det. Altså misforstå mig ikke. Hvis man har mænd i omgangskredsen kan det sikkert være nok Men det er noget man skal huske. Men ellers er det jo det samme som par hvor manden har lav sædkvalitet benytter insemination..

Har I snakket om, om I begge skal prøve at være den gravide?

Hvis du ikke har lyst til at svare er det okay

Jeg synes det er fedt at I er så åbne om det og laver den blog for at andre i samme situation kan læse om det

Det er kun mig som skal være gravid. Alex er slet ikke "typen" til det. Så med mindre jeg fejler noget (håber ikke) så er det vist mig!  Men det er nu også helt okay 

Nej, jeg forstår godt. Jeg synes også det er vigtigt med mandligt input. Jeg har 4 brødre på 18-21 år og Alex har en bror på 13, så jeg tror at det bliver okay! Og så har vi også drengevenner som forhåbentlig kommer lidt indover.
Derudover vil jeg gerne være forholdsvis kønsneutral i min opdragelse af børn. De skal have lov at lege med hvad de vil, om så det er dukker eller biler, og danne sig deres egen mening om hvem de er - Men selvfølgelig vil jeg også give min pige fint prinsessetøj jo    For jeg er selv ret tøset 

Det er jeg glad for at du skriver! Jeg læser tit på nettet om hvordan det er i andre lande, og det er helt forfærdeligt som folk bliver behandlet på baggrund af deres seksualitet.  Så jeg er glad hvis andre falder over bloggen og kan se at det ikke kun er pinsel at være faldet for en af sit eget køn 

Anmeld

24. maj 2012

Humanincubator

Hvad med "Mor Mette" og "Mor Alex"? Jeg kender kun et lesbisk par med børn, og de har valgt den konstellation.

Mami minder mig altså om De sorte spejdere, som gjorde grin med 2900 Happiness.

Hvis jeg skulle vælge noget andet end mor, tror jeg faktisk, at jeg ville hoppe på "Mutti" på trods af dets tyske oprindelse. Synes faktisk, at Mutti lyder som verdens sejeste mor.

Anmeld

24. maj 2012

Carina:-)

Vi har 2 par i familien,og der bliver den der har været gravid kaldt mor,og den anden kvinde ved sit eget navn.

Det vil være for forvirrende for barnet at skulle kalde jer begge 2 for mor eller et morlignede navn.

Så jeg synes mor til din kæreste ,og så må du "nøjes" med at blive kaldt dit eget  navn

Anmeld

24. maj 2012

Humanincubator

Jeg tror nu mere, at det er familien, der vil synes, det er forvirrende. Barnet skal nok finde ud af det lynhurtigt

Anmeld

24. maj 2012

Kløver

Hvad med mor og mama eller mami

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.