Sommerferie fra institution + venter nr. 2 - hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2012

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Hej alle I erfarne mødre (og fædre )

Vi står i den situation, at vi venter nr. 2 midt i sommerferie perioden.

Institutionen har hængt en seddel op, og bedt forældrene oplyse, hvornår børnene holder sommerferie - af hensyn til deres ferieplanlægning. Dette er naturligvis helt ok, og ville under normale omstændigheder heller ikke være svært for os, at fortælle hvornår vores barn holder ferie, men vi venter nr. 2 midt i sommerferie perioden.

Mit spørgsmpl er nu: Hvordan har I andre, der har fået nr. 2 midt i sommerferie, gjort med nr. 1s sommerferie fra institutionen?

Vi kunne jo i princippet sagtens have nr 1 hjemme i de uger, hvor far er hjemme på barsel, men har man overskud til det når nr. 2 lige er kommet? + vi ved jo ikke hvornår nr. 2 kommer, dvs. vi kan jo ikke skrive konkrete datoer på sedlen til institutionen.

Vi har talt om, at hele familien skal holde sommerferie i 2 uger i september fx, men igen, vi ved ikke konkret hvilke uger der bliver tale om + syntes institutionen mon, at det er alt for sent at nr. 1 får ferie?

Undskylder på forhånd hvis det er lidt rodet, men er lidt fortvivilet. Prøvede at spørge mig til råds hos en af pædagogerne her til morgen. Prøvede at forklare hende situationen, at vi havde svært ved præcis at sige hvornår barnet skulle holde ferie, hun blev bare ved med at sige "jamen barnet skal holde ferie" - JA selvfølgelig! Jeg siger jo heller ikke det modsatte, lige pt ved vi bare ikke hvornår, og hvad gør man så?

Kære ferie-mor 

Har lige lyn-læst hele tråden, og om jeg begriber al den fnidder fnadder. Sagen er da så enkel: Du oplyser ikke, hvornår dit barn holder fri pga. de åbenlyse omstændigheder. 

Og alt det der med at det går ud over de andre børn... Gu gør det ged. 

Det skal nok gå!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2012

kristinaS

Anonym skriver:

Hej alle I erfarne mødre (og fædre )

Vi står i den situation, at vi venter nr. 2 midt i sommerferie perioden.

Institutionen har hængt en seddel op, og bedt forældrene oplyse, hvornår børnene holder sommerferie - af hensyn til deres ferieplanlægning. Dette er naturligvis helt ok, og ville under normale omstændigheder heller ikke være svært for os, at fortælle hvornår vores barn holder ferie, men vi venter nr. 2 midt i sommerferie perioden.

Mit spørgsmpl er nu: Hvordan har I andre, der har fået nr. 2 midt i sommerferie, gjort med nr. 1s sommerferie fra institutionen?

Vi kunne jo i princippet sagtens have nr 1 hjemme i de uger, hvor far er hjemme på barsel, men har man overskud til det når nr. 2 lige er kommet? + vi ved jo ikke hvornår nr. 2 kommer, dvs. vi kan jo ikke skrive konkrete datoer på sedlen til institutionen.

Vi har talt om, at hele familien skal holde sommerferie i 2 uger i september fx, men igen, vi ved ikke konkret hvilke uger der bliver tale om + syntes institutionen mon, at det er alt for sent at nr. 1 får ferie?

Undskylder på forhånd hvis det er lidt rodet, men er lidt fortvivilet. Prøvede at spørge mig til råds hos en af pædagogerne her til morgen. Prøvede at forklare hende situationen, at vi havde svært ved præcis at sige hvornår barnet skulle holde ferie, hun blev bare ved med at sige "jamen barnet skal holde ferie" - JA selvfølgelig! Jeg siger jo heller ikke det modsatte, lige pt ved vi bare ikke hvornår, og hvad gør man så?

Du skal da bare melde dit barn på ferie når DU ønsker det. Og det kan sagtens være i september. Længere er den da ikke! Alle større søskende har bedst af at have en så normal hverdag som muligt når baby kommer til. Det er da det pædagogiske princip jeg altid har hørt. Så længe du melder ferie, så er der da ikke nogen der skal blande sig i om dit barn er der i en nødpasnings periode. Det er der jo også andre børn der er, og det er jo nok nærmere fordi deres forældre synes det fx er billigere at tage på ferie (fx) udenfor sæsonen. DET er sgu da en "dårlig undskyldning" hvis man endelig skal retfærdiggøre. Men jeg synes i det hele taget bare snart alle de lukkedage må stoppe. Folk skal være så og så flexible mht arbejde og samtidig holder offentlige og private institutioner mere og mere lukket. Hænger sgu bare ikke sammen....

Held og lykke med det. Jeg synes som sagt ikke en pædagog skal diktere din families ferie. Og hvis folk ikke kan udvise forståelse i et sådant beskrevet tilfælde som dit, ja så skulle de da lægge noget om i deres liv, for så kan de da ikke være særlig glade og tilfredse med deres eget liv..(bare min mening)...

Du betaler jo også lige så meget som alle andre for dit barn går i institutionen, og derfor har du lige så meget ret til at gøre brug af de tilbud institutionen tilbyder.

Endvidere ER deres ferieperiode da også lagt nu, mon ikke. Så lige gyldig hvad du gør har det nok ikke en stor betydning forvpersonalet. ( nu du står i et nødstilfælde).

Er dog enig i at man i normale tilfælde skal melde ud og lægge sin ferie. Og personligt ville jeg altid gøre alt for at have mine børn hjemme i nødpasningsperioden. Dog mest for deres skyld. Men man må også kunne se udover sin egen lille næsetip. Jeg blander mig ikke i hvornår andre lægger deres ferie og hvorfor.

Anmeld

14. maj 2012

kristinaS

Frk. Himmelblå skriver:

Kære ferie-mor 

Har lige lyn-læst hele tråden, og om jeg begriber al den fnidder fnadder. Sagen er da så enkel: Du oplyser ikke, hvornår dit barn holder fri pga. de åbenlyse omstændigheder. 

Det skal nok gå!

Anmeld

14. maj 2012

Anonym trådstarter

Frk. Himmelblå skriver:

Kære ferie-mor 

Det skal nok gå!

Stort tak for din forståelse Det er sødt af dig.

Håber også at alt nok skal gå rigtig godt.

Anmeld

14. maj 2012

Anonym trådstarter

kristinaS skriver:

Du skal da bare melde dit barn på ferie når DU ønsker det. Og det kan sagtens være i september. Længere er den da ikke! Alle større søskende har bedst af at have en så normal hverdag som muligt når baby kommer til. Det er da det pædagogiske princip jeg altid har hørt. Så længe du melder ferie, så er der da ikke nogen der skal blande sig i om dit barn er der i en nødpasnings periode. Det er der jo også andre børn der er, og det er jo nok nærmere fordi deres forældre synes det fx er billigere at tage på ferie (fx) udenfor sæsonen. DET er sgu da en "dårlig undskyldning" hvis man endelig skal retfærdiggøre. Men jeg synes i det hele taget bare snart alle de lukkedage må stoppe. Folk skal være så og så flexible mht arbejde og samtidig holder offentlige og private institutioner mere og mere lukket. Hænger sgu bare ikke sammen....

Held og lykke med det. Jeg synes som sagt ikke en pædagog skal diktere din families ferie. Og hvis folk ikke kan udvise forståelse i et sådant beskrevet tilfælde som dit, ja så skulle de da lægge noget om i deres liv, for så kan de da ikke være særlig glade og tilfredse med deres eget liv..(bare min mening)...

Du betaler jo også lige så meget som alle andre for dit barn går i institutionen, og derfor har du lige så meget ret til at gøre brug af de tilbud institutionen tilbyder.

Endvidere ER deres ferieperiode da også lagt nu, mon ikke. Så lige gyldig hvad du gør har det nok ikke en stor betydning forvpersonalet. ( nu du står i et nødstilfælde).

Er dog enig i at man i normale tilfælde skal melde ud og lægge sin ferie. Og personligt ville jeg altid gøre alt for at have mine børn hjemme i nødpasningsperioden. Dog mest for deres skyld. Men man må også kunne se udover sin egen lille næsetip. Jeg blander mig ikke i hvornår andre lægger deres ferie og hvorfor.

Tak for din forståelse.
Jeg er helt enig med dig, og "problemet" i år er KUN fordi vi venter en lille ny. Fremover vil vi - som alle andre - melde vores børns 3-ugers ferie ind helt præcis inden den ønskede deadline.

Anmeld

14. maj 2012

Anonym trådstarter

raca skriver:

den er rimlig enkel..

jeg ville ikke havde ret til pasning af mit barn hvis det var i en offenlig ins.da jeg ville være på barsel.. og det er kun dem der er i arbejde, alle andre har ikke ret, da folk gennerelt ikke kan håntere særtegler for en enkel gruppe..  da de køre med nødpasning i 2 uger i sommerferien,

hvis de var i en af de private, ville det koste 70kr pr dag at få barnet passet i uge 29 -30  men jeg ville så samtidigt vide at de 70kr ikke dækkede de realle udgifter, så pengene ville gå fra de andre børn og normandingen resten af året, forde og hvis jeg så bare holdt det hjemme afligevel.. ville det jo gå ud over de 40 andre børn.. og sådan er det også i offenlige institioner, men i bliver ikke sådan konfronteret med det.

og nej vi betaler ikke for 12 mdr pasning, vi betaler for 11mdr.. da juli er betalingsfri.

Tror du misforstår denne trod fuldstændig!

Men: I vores kommune har du lige så meget krav på at få passet dit barn når du er på barsel som når du arbejder, så længe dit barn er tilmeldt institutionen, og du naturligvis betaler den månedlige betaling. Vi betaler jo ikke knap 4.000 kr. om måneden for institutionsplads, for at have vores barn hjemme hele morens barsel...

Spørgsmålet går ikke ud på, om mit barn skal holde ferie eller ej, for det SKAL mit barn.

Spørgsmålet går ud på hvordan man skal forholde sig i forhold til ferie.tilbagemelding til institutionen, når man ikke ved hvornår barnets ferie kommer til at ligge.

Anmeld

14. maj 2012

Thalia

Anonym skriver:

Jeg tror alle i det store hele er enige i, at de store ikke skal forsømmes. Tværtimod.

Men spørgsmålet går ud på: Hvad melder man tilbage til insituationen omkring præcis hvornår barnet holder ferie, når man ikke ved hvornår man føder?

Her ville der blive meldt ferie en uge før og to uger efter terminen, og så ville jeg snakke med lederen om muligheden for at justere med et par dage hvis fødslen ikke forløber uproblematisk eller hvis man går meget over tid.

Men som udgangspunkt ville jeg varsle ferie i de nævnte tre uger.

Anmeld

14. maj 2012

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Thalia skriver:

Her holder vores børn ekstra lang sommerferie - netop fordi vi venter endnu en baby i slutningen af juli. Jeg synes det er SÅ afgørende vigtigt at de ældre børn er hjemme og en del af tilværelsen med ny baby at jeg ikke kunne drømme om at sende dem i pasning de første par uger.

Jeg regner med at vores drenge holder ferie i 2-4 uger alt efter hvornår jeg føder, og så vender de stille og roligt tilbage til børnehave når farens 2 ugers orlov slutter.I de uger hvor både mor og far er hjemme, SKAL der efter min mening være overskud til hele familien.

Havde jeg ikke haft termin i sommerferien ville vores børn også automatisk have fået et par ugers ferie i forbindelse med fødslen. Herhjemme snakker vi om at de skal holde storebrorferie og det glæder de sig helt vildt til

Jeg er HELT enig med dig - præcis sådan har vi det også

Anmeld

14. maj 2012

Anonym trådstarter

Thalia skriver:

Her ville der blive meldt ferie en uge før og to uger efter terminen, og så ville jeg snakke med lederen om muligheden for at justere med et par dage hvis fødslen ikke forløber uproblematisk eller hvis man går meget over tid.

Men som udgangspunkt ville jeg varsle ferie i de nævnte tre uger.

Det lyder også som en fin løsning.
Jeg kan dog ikke have den "store" (1,5 år) hjemme inden fødslen, idet faderen arbejder hjemmefra, og den store ikke kan forstå, at han skal have ro til at passe sit arbejde, og ikke bare kan lege. Dvs her kan den store tidligst starte ferie når jeg bliver udskrevet fra hospitalet. Og det ved jeg jo af gode grunde ikke hvornår er.

Vi kunne selvfølgelig bare satse, og oplyse nogle specifike uger, men man kan jo ikke bare gå ud fra, at man kan flytte dem, hvis institutionen har tilpasset ferieplanlægning + vikarindkaldelse.

Anmeld

14. maj 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Kan man det Hende den d... pædagog sagde jo flere gange i morges "jamen barnet SKAL holde ferie". Hvis jeg skriver som du foreslår, tror de jo at vi ikke har i tanke at give den store nogen somemrferie

Du kan sagtens skrive med god samvitighed at dit barn ik holder ferie i sommerferien! Og dit barn ska nok få ferie sammen med jer, når der er mere styr på det hele!! 

Ka da så også lige tilføje at jeg faktisk også er pædagog, og jeg ku aldrig finde på at diktere hvornår andre sku holde ferie osv! 

Pædagogernes opgave i ferie, er at passe de børn som er tilmeldt. Og det er fulstændig ligegyldigt om der er 1 barn eller om der er 20! Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.