Sommerferie fra institution + venter nr. 2 - hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.812 visninger
45 svar
0 synes godt om
14. maj 2012

Anonym trådstarter

Hej alle I erfarne mødre (og fædre )

Vi står i den situation, at vi venter nr. 2 midt i sommerferie perioden.

Institutionen har hængt en seddel op, og bedt forældrene oplyse, hvornår børnene holder sommerferie - af hensyn til deres ferieplanlægning. Dette er naturligvis helt ok, og ville under normale omstændigheder heller ikke være svært for os, at fortælle hvornår vores barn holder ferie, men vi venter nr. 2 midt i sommerferie perioden.

Mit spørgsmpl er nu: Hvordan har I andre, der har fået nr. 2 midt i sommerferie, gjort med nr. 1s sommerferie fra institutionen?

Vi kunne jo i princippet sagtens have nr 1 hjemme i de uger, hvor far er hjemme på barsel, men har man overskud til det når nr. 2 lige er kommet? + vi ved jo ikke hvornår nr. 2 kommer, dvs. vi kan jo ikke skrive konkrete datoer på sedlen til institutionen.

Vi har talt om, at hele familien skal holde sommerferie i 2 uger i september fx, men igen, vi ved ikke konkret hvilke uger der bliver tale om + syntes institutionen mon, at det er alt for sent at nr. 1 får ferie?

Undskylder på forhånd hvis det er lidt rodet, men er lidt fortvivilet. Prøvede at spørge mig til råds hos en af pædagogerne her til morgen. Prøvede at forklare hende situationen, at vi havde svært ved præcis at sige hvornår barnet skulle holde ferie, hun blev bare ved med at sige "jamen barnet skal holde ferie" - JA selvfølgelig! Jeg siger jo heller ikke det modsatte, lige pt ved vi bare ikke hvornår, og hvad gør man så?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2012

sarahb

Børn har brug for ferie lige som vi voksne har. Så jeg ville tage ferie i så den store havde ferie 2 uger fra termin ca. Eller tage ferie 2 uger efter termin så du havde begge to hjemme der. Synes det er det nemmeste at have dem hjemme i starten når den lille er helt spæd..

Anmeld

14. maj 2012

AndreasMor84

Holder inst. lukket i en uge eller 2?

Anmeld

14. maj 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her har jeg termin i uge 27, så vi har stået med de samme overvejelser! 

Her har vi valgt at sige i børnehaven at thea ik holder ferie. Forstået på den måde at hun er tilmeldt hele sommerferien, men at det altså godt ka være at hun ender med at holde fri alligevel! Eller at vi alle holder ferie sammen på et andet tidspunkt, når det passer for os. 

Så hvis jeg var dig, ville jeg bare melde den store til at komme hele sommerferien, ta det stille og roligt også se hvordan det passer ind, med ferie når i kommer så langt!

Man ka jo heller ik regne med at fødslen lige går efter planen, ka jo være man ender med kejsersnit eller andet, også ville det være hårdt at ha 2 børn hjemme. Håber mit svar gav mening?? 

Ps: i vores børnehave syntes de, det er en rigtig god løsning! Vh stine

Anmeld

14. maj 2012

Anonym trådstarter

AndreasMor84 skriver:

Holder inst. lukket i en uge eller 2?

Institutionen holder ikke lukket i nogle af sommerferie ugerne.

Anmeld

14. maj 2012

Anonym trådstarter

sarahb skriver:

Børn har brug for ferie lige som vi voksne har. Så jeg ville tage ferie i så den store havde ferie 2 uger fra termin ca. Eller tage ferie 2 uger efter termin så du havde begge to hjemme der. Synes det er det nemmeste at have dem hjemme i starten når den lille er helt spæd..

Ja det har de nemlig, og mit barn skal NATURLIGVIS også holde ferie, og gerne en rigtig lang / 2 x 2 uger fx. nu hvor muligheden er der. Problemet er bare lidt, at jeg syntes det er svært at sige hvornår, når man jo ikke ved hvornår man føder. Der er ikke mulighed for at barnet kan holde ferie sammen med mig inden nr. 2 kommer, idet faderen arbejder hjemmefra, og derfor IKKE ville få lov at arbejde da den store ikke vil kunne forstå, at far ikke bare kan lege hele tiden.

Anmeld

14. maj 2012

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Her har jeg termin i uge 27, så vi har stået med de samme overvejelser! 

Her har vi valgt at sige i børnehaven at thea ik holder ferie. Forstået på den måde at hun er tilmeldt hele sommerferien, men at det altså godt ka være at hun ender med at holde fri alligevel! Eller at vi alle holder ferie sammen på et andet tidspunkt, når det passer for os. 

Så hvis jeg var dig, ville jeg bare melde den store til at komme hele sommerferien, ta det stille og roligt også se hvordan det passer ind, med ferie når i kommer så langt!

Man ka jo heller ik regne med at fødslen lige går efter planen, ka jo være man ender med kejsersnit eller andet, også ville det være hårdt at ha 2 børn hjemme. Håber mit svar gav mening?? 

Ps: i vores børnehave syntes de, det er en rigtig god løsning! Vh stine

Det lyder som en rigtig god løsning. Det ville også være helt perfekt for os, at gøre sådan. Men den pædagog jeg talte med i morges var bare helt på tværs.

Selvom jeg prøvede at forklare hende, at den store selvfølgelig skal holde ferie, men hvornår er usikkert, blev hun ved med at sige "barnet SKAL holde ferie". Så blev den sentitive gravide mor ked, holdte tårene tilbage og gik sin vej, og tuede så hele vejen på job.

Jeg tror dog jeg vil få en snak med lederen i eftermiddag. For jeg vil rigtig gerne have at han skal have en god lang sommerferie, men hvornår er bare problemet. Jeg håber hun forstår, at vi søger en løsning ala den I har fået i hus.

Anmeld

14. maj 2012

LR85

Vi venter også barn nr 2 her i sommerferien. 

Manden har taget ferie hele juli, og så tager vi i sommerhus og besøger familie med den nyfødte og store. Så er det bare manden der har det primære ansvar for underholdning og lign med den store. 

Anmeld

14. maj 2012

LR85

Anonym skriver:

Det lyder som en rigtig god løsning. Det ville også være helt perfekt for os, at gøre sådan. Men den pædagog jeg talte med i morges var bare helt på tværs.

Selvom jeg prøvede at forklare hende, at den store selvfølgelig skal holde ferie, men hvornår er usikkert, blev hun ved med at sige "barnet SKAL holde ferie". Så blev den sentitive gravide mor ked, holdte tårene tilbage og gik sin vej, og tuede så hele vejen på job.

Jeg tror dog jeg vil få en snak med lederen i eftermiddag. For jeg vil rigtig gerne have at han skal have en god lang sommerferie, men hvornår er bare problemet. Jeg håber hun forstår, at vi søger en løsning ala den I har fået i hus.

Vores vuggestue 'ambefalede' også a vi holdt den store hjemme i 3 uger. Følte nu mere a det var pålagt. 

Anmeld

14. maj 2012

Anonym trådstarter

LR85 skriver:

Vores vuggestue 'ambefalede' også a vi holdt den store hjemme i 3 uger. Følte nu mere a det var pålagt. 

Det er dejligt, når institutionerne kan komme med sådanne "anbefalinger".

Det lyder dejligt med en tur i sommerhuset, så er man også væk fra de daglige hjemme-gøremål.

Vi kunne også have den store hjemme efter fødslen, men hvornår er det? Det ved man jo ikke Og hvad hvis den lille bare bliver total på tværs... Men man er selvfølgelig 2 forældre, så kan man tage sig af hvert sit barn, men den store skulle jo gerne nyde sin ferie, og ikke stresse grundet en umulig baby, så hellere vente med at holde den store hjemme til der er ro på tænker jeg, så har man også mulighed for at lave nogle ting med den store som familie, som man måske ikke ellers har overskud til.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.