Jeg kan forstå at man kan være af den holdning at man ikke synes børn under en vis alder skal have det...
Det er lidt sjovt at se svarene.. Man svarer nemlig ud fra ens egne erfaringer. "da jeg var lille fik jeg dem da jeg var x år.." eller "mit barn fik da hun var x, så i hvert fald ikke før..." osv...
Jeg ved faktisk ikke helt hvornår jeg synes det er okay. Min pige er 4½ og har ville have det siden hun var 3. Hun har ikke fået det endnu, vi har snakket om når hun skal i skole... nu må vi se.
Men jeg forstår ikke hvorfor der skal være forskel på hvornår det er okay at lave hulder i ørerne på henholdsvis drenge og så piger. Hvorfor skal det være kønsbestemt? Hvis en pige får noget sejt drenget, så er det bare fedt hun ikke er så prinsesset...
(det sidste er ikke til trådstarter, men mere sådan generel undring)
Jeg har en idé om at det aldersmæssige aspekt kommer ind netop grundet køn, fordi der stadig er forskel på at være dreng kontra pige
Så kan vi prøve at opdrage så kønsneutralt som vi kan, men faktum er at der er den forskel... Et andet område det viser sig på med omvendt fortegn er bla. hvornår det er ok at gå i byen
det har jeg da ihvertfald erfaret med mine søskende og deres venner...
Derudover er der nogle fordomme forbundet med det når drenge får lavet hul/huller i ørene, i modsætning til når piger får det
Og der mener jeg helt klart at en dreng skal være i en alder hvor han kan forstå hvad det er han "går ind til" om man vil... jeg husker tydeligt den ene dreng i min klasse der fik hul i øret(hans valg som teenager), hvor meget han skulle høre på af øregas osv. fra de andre i klassen
og begreb om at det de ønsker kan have mobbepotentiale syntes jeg ikke de ordentligt har før omkring teenageårene...
Jeg har såmænd heller ikke noget i mod at mine drenge leger med dukker eller klæder sig ud som prinsesse eller hvad de nu lige måtte finde på...
Men oplevede så sent som forleden en episode hvor jeg blev noget paf
Min yngste havde lånt et par gummistøvler af BH og der var tilfældigvis sommerfugle på.... da vi så går ned af trappen til hans plads, er der en anden knægt (1-2år ældre) der også skal ned af trappen og jo dermed ser Adrian med disse sommerfugle gummistøvler på, og straks lander der en kommentar om at det er pigegummistøvler haha og hvorfor han har dem på, fortæller pænt at han jo har lånt dem af bh og de jo altså ikke er Adrians egne... svaret på dette er at så skal de jo grine af ham... og på vej ud overhører jeg samme knægt fortælle det til en kammerat og at de så kan drille ham med det...
undskyld, men hvilke værdier er det lige den knægt har lært hjemmefra??
Undskyld, der kom lige lidt galde med
for vi lærer netop vores unger at man ikke driller med den slags...
Qnuz