EKs. på opskrift: 2 FM i næste maske, 1 FM i næste 15 masker.....
jeg tæller: 1,2 FM i een maske - stop - så tæller jeg 1,2,3,4......15 - stop....
Altså, een tælling af gangen....
For eksempel hækler jeg pt mini firkanter til sutsko....
Opskriften er hjemmelavet, og er således (misbrug den bare):
1. omg: 6 FM i magisk cirkel = 6 FM
2. omg: 2 FM i hver FM = 12 FM
3. omg: 2 FM i hver FM = 24 FM
4. omg: *3 stm. i 1 FM, 1 halv stm, 1 FM, 1 halv stm, 3 stm, 2 LM, spring næste maske over.*
Gentag afsnit 4 (*-* I alt 4 gange).
5. omg: 1 FM i alle masker hele vejen rundt, afslut med KM og træk tråden igennem.
-----------------------------------------------------------------------------------
Forklaring af omg. 4 (jeg går ud fra du har styr på de første 3 omgange):
Jeg tæller således: 3 STM = 1,2,3 - stop - 1 halv STM - stop - 1 FM - stop - 1 halv STM - stop - 3 STM = 1,2,3 -stop - 2 LM = 1,2 - stop .
-----------------------------------------------------------------------------------
Var det forståeligt?
Hvis du ligesom mister tælling med det hele kan du altid kigge på arbejdet LIGE under den øverste kant (det der danner et liggende V = 1 maske), der kan du se noget der ligner et stående V, det er også 1 maske.... Gå så langsomt tilbage, til du kan se der pludselig er 2 eller hvor mange der nu skulle være i den sidste "specialmaske". Så kan du tage tællingen op igen 
For at se hvor mange masker du har i alt, tæller du alle V'erne på yderste kant, og man tæller IKKE den maske med som sidder på hæklenålen, og heller IKKE den maske man sidst har stukket ned i....
Jeg tror ikke jeg kan forklare det meget bedre.... Håber det hjalp?