Bryst vs flaske - læs venligst indlægget før du svarer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. marts 2012

Ciss

FrkT skriver:

Jeg har stemt blankt, da jeg endnu ikke er mor. Men synes det er en interessant afstemning!

Men når jeg selv får børn vil jeg 100 % amme, HVIS jeg kan få det til at fungere og HVIS jeg har mad nok. Ellers vil jeg selvfølgelig supplere!

Og til de som er mod at give mme fuldt ud eller som supplering vil jeg da gerne knytte en tanke:

- Synes I det var bedre for 200 år siden, hvor der ikke var noget der hed modermælkserstatning (hvilket igen ikke er dårligt for barnet... det eneste barnet ikke får ved det som det gør ved reel modermælk, det er en del af moderens immunforsvar), og hvor de kvinder som ikke havde mælk (nok) til deres baby i stedet for gav dem rigtig komælk, som babyer jo slet ikke kan tåle i den alder, og hvor 30-40 % (hæng mig ikke op på procenterne, det er bare ca.) af alle spædbørn døde netop af den grund at de fik komælk, som deres krop slet ikke kunne bearbejde og tåle? HVIS der havde været modermælkserstatning dengang, så havde de børn jo overlevet.. bare en ting som JEG personligt finder tankevækkende!

Jeg vil gerne knytte en lille kommentar til det, du skriver:

Jeg er en af dem, som ikke havde det godt med, at måtte supplere med flaske.

Det betyder ikke, at jeg ikke er taknemmelig for, at mme eksisterer osv - mine børn har jo for søren overlevet på det!

At jeg ikke har det godt med det, hænger sammen med, at det for mig oplevedes som, at jeg svigtede mine børn, og jeg oplevede, at min krop ikke fungerede. Det at amme sit barn er en helt grundlæggende funktion ved kvindekroppen, og det kan virkelig gå meget hårdt ud over selvfølelsen, når man sidder der med hormoner op og i mente, og kroppen bare ikke fungerer uanset, hvor hårdt man kæmper. Det var især hjerteskærende med Lillebror, for han forstod ikke, hvorfor han måtte drikke fra flasken, når nu hans favoritmadfad var lige ved siden af - så han lå og så på mig og suttede uden på mit tøj, for at få mig til at forstå, hvad han ønskede.....

Før jeg fik børn tænkte jeg, at hvis det ikke fungerer, er det jo bare at give flaske i stedet - men så enkelt var det ikke, da jeg stod midt i det...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2012

FrkT

Ciss skriver:

Jeg vil gerne knytte en lille kommentar til det, du skriver:

Jeg er en af dem, som ikke havde det godt med, at måtte supplere med flaske.

Det betyder ikke, at jeg ikke er taknemmelig for, at mme eksisterer osv - mine børn har jo for søren overlevet på det!

At jeg ikke har det godt med det, hænger sammen med, at det for mig oplevedes som, at jeg svigtede mine børn, og jeg oplevede, at min krop ikke fungerede. Det at amme sit barn er en helt grundlæggende funktion ved kvindekroppen, og det kan virkelig gå meget hårdt ud over selvfølelsen, når man sidder der med hormoner op og i mente, og kroppen bare ikke fungerer uanset, hvor hårdt man kæmper. Det var især hjerteskærende med Lillebror, for han forstod ikke, hvorfor han måtte drikke fra flasken, når nu hans favoritmadfad var lige ved siden af - så han lå og så på mig og suttede uden på mit tøj, for at få mig til at forstå, hvad han ønskede.....

Før jeg fik børn tænkte jeg, at hvis det ikke fungerer, er det jo bare at give flaske i stedet - men så enkelt var det ikke, da jeg stod midt i det...

Jeg kan sagtens forstå dig og dine følelser omkring det. Jeg tror umiddelbart jeg vil have det præcis på samme måde selv, hvis det sker for mig. Men hvorfor har man de følelser? Jamen det er fordi samfundet endnu ikke rigtigt har indset at en stor mængde kvinder (aner ikke lige hvor stor en procentdel) bare ikke kan amme af den ene eller anden grund. Derfor bliver det stadig set lidt ned på, og det er jo det der gør at kvinder som dig (og igen, sikkert også mig selv hvis jeg kommer til at stå i den situation) får de følelser af utilstrækkelighed som kvinde og mor, som du beskriver. Og det er jo hamrende forkert! Har man forsøgt at amme, og det bare ikke fungerer af den ene eller anden grund, så er det bedste man kan gøre for sit barn da netop at indse, at så må det hedder mme. Det handler om overlevelse frem for stolthed (du må endelig ikke tage det som om jeg mener det negativt over for de følelser du har haft, for det er lige det modsatte - det er samfundets syn på det ikke at amme jeg har en negativ følelse over for). Men en mor, som indser at amning bare ikke fungerer/ikke er nok, og giver sit barn mme i stedet for eller som supplement, hun er en god mor NETOP fordi hun gør det, netop fordi hun indser at det er det HUN kan gøre for sit barn. Vi er jo desværre ikke altid herrer over naturen.

Anmeld

24. marts 2012

-Sigrid-

JulieWH skriver:

Jeg er i gang med at lave en opgave om bryst vs flaske.

Jeg har lagt mærke til, at det virker som om mange ser flasken som en dårlig ting også selvom deres barn ikke bliver mæt nok ved brystet. Så nu vil jeg se, om der er hold i det.

Du behøver ikke knytte en kommentar til dit svar, bare kryds af!

Jeg stemte blankt... Jeg ammer ikke for enhver pris, men min datter bliver mæt af min mælk og så ammer jeg selvfølgelig - og så gider hun heller ikke flaske, så har egentlig ikke ret meget valg 

Men hvis jeg ikke kunne mætte hende ville jeg ikke have noget problem med at supplere eller give hende flaske altid 

Anmeld

24. marts 2012

modesty

Øhm... Hvad nu hvis man ammer, men ikke for enhver pris?? Virker umiddelbart lidt forudindtaget at det er den eneste løsning hvis man fuldammer.

Og derudover tror jeg bestemt ikke at du har ret i at kvinder sulter deres børn ved at holde sig til bryst hvis barnet ikke tager nok på??? Det har jeg da aldrig hørt et eksempel på.

Anmeld

24. marts 2012

Ka+Ma=Be

JulieWH skriver:

Jeg har lagt mærke til, at det virker som om mange ser flasken som en dårlig ting også selvom deres barn ikke bliver mæt nok ved brystet. Så nu vil jeg se, om der er hold i det.

Som flere af de andre skriver, er der en bias i valgmulighederne! Så jeg tror desværre ikke du får det helt rigtige billede af "virkeligheden". Måske du kunne oprette en ny afstemning? Så vil jeg glædeligt stemme.

Jeg ammer min søn på 6½ måned og er glad for det - og som flere af de andre skriver, så er amning ikke for enhver pris. Jeg ammer, fordi jeg kan og vil

Anmeld

25. marts 2012

merethe

Profilbillede for merethe
JulieWH skriver:

Jeg har ammet begge mine børn og de har altid fået den mad de kunne spise, det har adrig været nødvendig at supplere med noget. Jeg synes at du mangler en valgmulighed som hedder

Jeg ammer og mit barn er glad.

Anmeld

25. marts 2012

Zafir

Jeg syntes der mangler en svarmulighed:

Jeg ammer og har aldrig været bekymret om mit barn fik mad nok.

Anmeld

25. marts 2012

Ciss

FrkT skriver:

Jeg kan sagtens forstå dig og dine følelser omkring det. Jeg tror umiddelbart jeg vil have det præcis på samme måde selv, hvis det sker for mig. Men hvorfor har man de følelser? Jamen det er fordi samfundet endnu ikke rigtigt har indset at en stor mængde kvinder (aner ikke lige hvor stor en procentdel) bare ikke kan amme af den ene eller anden grund. Derfor bliver det stadig set lidt ned på, og det er jo det der gør at kvinder som dig (og igen, sikkert også mig selv hvis jeg kommer til at stå i den situation) får de følelser af utilstrækkelighed som kvinde og mor, som du beskriver. Og det er jo hamrende forkert! Har man forsøgt at amme, og det bare ikke fungerer af den ene eller anden grund, så er det bedste man kan gøre for sit barn da netop at indse, at så må det hedder mme. Det handler om overlevelse frem for stolthed (du må endelig ikke tage det som om jeg mener det negativt over for de følelser du har haft, for det er lige det modsatte - det er samfundets syn på det ikke at amme jeg har en negativ følelse over for). Men en mor, som indser at amning bare ikke fungerer/ikke er nok, og giver sit barn mme i stedet for eller som supplement, hun er en god mor NETOP fordi hun gør det, netop fordi hun indser at det er det HUN kan gøre for sit barn. Vi er jo desværre ikke altid herrer over naturen.

Jeg tror altså ikke bare, det er samfundets skyld. En del er ret og slet meget stærke instinkter.....

Og for en ordens skyld: Selvfølgelig gav jeg mme og var taknemmelig for det! Den praktiske side af det er intet problem. Det er føleleserne, man har, som kan være vanskelige at takle.

Anmeld

25. marts 2012

Nadia&Daniel

JulieWH skriver:

Til TS

https://www.baby.dk/debat/140518pi1/amning/er-jeg-den-eneste.aspx

Anmeld

25. marts 2012

vitapigen

Jeg ammer og det går super godt. Har krydset den første af, men ville IKKE amme for en hver pris (vidste ikke hvad jeg skulle svare) Min pige tager rigeligt på... Da hun var 6 mdr havde hun rundet de 10 kg, så hun kunne fint tage på med min mælk  Ammer stadig lidt endnu og hun er 8 ½ mdr

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.