Amandas-mor skriver:
Jeg havde svær bækkenløsning og blev sygemeldt fra uge 8. I forvejen er jeg kronisk smertepatient, så det er ikke en god blanding med endnu flere smerter ind over.
Nå, men jeg vil sige at jeg havde en ok graviditet alligevel, selv om jeg godt kan ærgre mig over nogle af de ting som jeg ikke havde tænkt over dengang (her tænker jeg over at jeg kunne have håndteret det bedre og fået flere hjælpemidler).
Det var bogstavelig talt så ustabilt at jeg kunne mærke hvordan det "cyklede rundt" når jeg bevægede mig.
Det der gjorde at jeg kunne klare det, var at verden var villig til at komme til mig, når nu jeg ikke kunne komme til den. Min dejlige kæreste som jeg boede/bor sammen med som støttede og forstod og venner som kom og besøgte mig når jeg nu ikke kunne komme til dem. Det handler om at holde modet oppe ved at sige til sig selv at man overgiver sig til at have det sådan her i en periode fordi man ved at det ikke bliver ved. Og sørge for at holde humøret oppe ved at der stadig sker en masse. Og sørge for at få en kørestol/krykker (alt efter hvor slemt det er) så man ikke er helt låst fast i hjemmet. Man skal ikke overanstrenge sig selv, for så øger man muligheden for at det bliver kronisk. Grundregl: hvis det gør ondt må du ikke gøre det.
Det som rystede mig mest var den totale mangel på forståelse/fejlrådgivning som man får langt hen ad vejen i behandlingssystemet. Både fra læger og fysser, jordemødre osv. Det er så uhyggeligt få af dem der har forstand på bækkenløsning, selv dem der siger at de har. De giver råd, som i værste fald skader patienterne og gør deres bækkenløsning værre. Jeg fandt meget hjælp her:
http://baekkenloesning.dk/?pid=1
Ang. fødslen, så betød bækkenløsningen ikke ret meget. Jeg havde stor glæde af at de lod epiduralen være tændt under hele fødslen i stedet for at slukke den da jeg skulle presse hende ud, for den lindrer på bækkenet hele vejen igennem. Det er dog ikke alle der kan have den tændt hele veje, for man skal jo kunne presse effektivt stadigvæk, men det kunne jeg heldigvis. Før jeg fik lagt epiduralblokaden (de første 9 timer) mærkede jeg meget lidt til mit bækken. Det var som om veerne og adrenalinen havde taget over så jeg abstraherede.
Efter fødslen var smerten fra mit bækken voldsomt meget bedre straks. Det var gået fra næsten uudholdeligt til at være slemt stadig, men jeg kunne fx sove alligevel og gå lidt omkring på sygehuset osv (til sammenligning blev jeg kørt ind på fødestuen i kørestol under et døgn inden). Efter 2 mdr. begyndte mit bækken at føles så småt stabilt igen og jeg kunne gå små ture ned i byen osv. Derfra blev det gradvist bedre. Efter ca 10 mdr var mit bækken så meget bedre at jeg kun havde smerter i det når jeg gik længere ture eller lavede forkerte bevægelser. I dag, efter 13 mdr. har jeg smerter i mit bækken når jeg gør forkerte bevægelser og ellers ikke. Mit bækken er låst i den ene side og skredet lidt ud i den anden, men jeg mærker ikke så meget til det. Jeg har haft stor glæde af fysiopilates som træning efter fødslen.
Har også erfaret, at mange tror de ved så meget om bækkenløsning og det gør de måske også, hvis det er en let bækkenløsning. Jeg tror jeg har prøvet alle grader af bækkenløsning, men det har ikke fra-holdt mig fra, at få børn. Jeg har lært at leve med det og tage de hensyn jeg kan.
Når min var værst, kunne jeg hverken gå stå eller cykle. Og man høre tit, at man bare skal sætte sig ned og slappe af og så er det lige jeg siger; hallo, man kan da ikke sidde og slappe af med en bækkenløsning, for så ligger al vægten da lige på. Jeg skal ligge ned, det er bedst. Og mht til at cykle, ja så er det måske lidt bedre end at gå, men nej, det virker heller ikke.
Denne her gang, kom min bækkenløsning først i uge 25 ca og jeg havde da håbet, at den blev væk. Så det er med at lytte til min krop, ellers ved jeg godt hvad konsekvensen er og det er følelsen af, at mit skamben brækker.
Og personligt synes jeg ikke, at det hjælper, at få født, da man så skal sidde meget bagefter pga evt amning og det er ikke lindrende for bækkenet.
Men jeg har haft meget glæde af et glidestykke til hjem og bil og virkelig lære at holde benene samlet og tage små skridt og ligge, ligge og ligge