SpunkenJo skriver:
Det er også kun meningen, at KH skal være en midlertidig løsning, hvorfor man ikke skal se det som sit levegrundlag.....
KH er ligeosm barsel i mine øjne. Højest noget der skal vare et år, og det burde enhver fornuftig husholdning kunne klare. Ellers har man sat sig for dyrt rent boligmæssigt. Købt en bil man ikke havde råd til, eller blot levet over evne.
Vi får heller ikke boksen herhjemme, og at jeg går på barsel er en dyr post når man "kun" får 2 x løn på knap 25.000 kr før skat, og netop HAR hus, bil mm. Men vi har sørget for lidt luft, til en periode som fx. Barsel, eller hvis "lortet sku vælte", et år på DP eller KH.
Så man må sætte tærring efter næring, og ihvertfald ikke indrette sit liv efter at man skal modtage en offentlig ydelse, for derefter at mene den er for lav!!!
- Tænk hvis ikke det sikkerhedsnet havde været der. Hvad havde du så gjort?
Altså nu skal vi jo have styr på hvem vi snakker om. For mig på su, med min kæreste på akasse, er jo en anden snak, end dem på kh.
Jeg tager en lang videregående uddannelse, muligvist samfundet bruger penge på mig nu, men de vil komme igen, igennem produktivitet. Det kan vi da betragte som et investering, med et langt afkastforløb?
Men dem der er endt på kh, er jo en bred gruppe. Der er dem der er for syge til at arbejde, men for raske til en pension. Det er skammeligt vi forventer at de klarer livet på den sats, når de nu står på det punkt i deres tilværelse. Disse tilfælde har ofte brug for psykologhjælp/medicinsk behandling, som de også skal kunne betale. Dén gruppe burde fredes totalt, indtil vi finder en holdbar løsning, enten få dem afviklet og over på en pension, eller en støtteordning så de langsomt kan sluses ud af systemet.
Der er den enorme gruppe der er ufaglærte, dem der røg først da krisen indtraf og som nu ikke kan finde et nyt arbejde. Ja, planen vil da altid være at kh skal være en midlertidig løsning, men det er en krisetid vi lever i og folk finder ikke arbejde, bare fordi de godt kunne tænke sig det. Eller bare fordi naboen synes de er nogen dovne skiderikker.
Det er nu min påstand at det er langt størstedelen af os, der kan se det positive og gavnlige i et arbejde. Synes ærlig talt det er en fornærmelse at tro andet.
Til sidst, ja, der findes den gruppe der laver en livsstil ud af kh. Men det er ganske få vi taler om, var det 6000 mennesker der havde været på kh i en sammenhængende periode på 10 år? (Nyhederne på tv2 en uges tid siden?) Resten af flokken skal ikke ligge under for grådighed. Der er et velkendt menneskeligt træk.
Langt størstedelen af os sætter tæring efter næring og kan stadig lige præcis få enderne til at mødes.