en smugle forarget !

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. januar 2012

Diana...

AndreasMor2011 skriver:

Blot et tillægs spørgsmål som jeg ik forstår helt.. jer der får KH men har haft et job/uddannelse, hvorfor har I ikke været i A kasse så I kan få dagpenge i stedet?
Det er trods alt en anden sats og betalingen til a-kassen kan jo trækkes fra i skat.

Ja godt spørgsmål  Jeg havde simpelthen ikke råd desværre og var meget sikker i mit job den gang og vidste de ikke kunne finde på at fyre mig så jeg satset. Jeg har været noget dum i mine helt unge dag lånt en masse penge og dem knoklet jeg så for at betale af så alt min løn gik til husleje som var meget billig og til lån jeg havde 1000 til mig selv den gang og der var det bare mig og det var fint. MEN så mødte jeg min mand sagde mit arbejde op fandt et nyt job her ovre i jylland melde mig i a-kasse med det samme blev gravid blev fyret pga graviditeten og havde så ikke været i a-kasse længe nok desværre. Egen fejl JA helt sikkert men denne drejning i mit liv havde jeg jo ikke set og var så sikker i mit gamle arbejde og det var så vigtig for mig og få banket de lån ned. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2012

SpunkenJo

Jonatansmor skriver:

Jeg er på ingen måde enig i dit syn på SU og KH, eller de mennesker der er på offentlige ydelser. I min verden er det en ret du har optjent, at fællesskabet forsørger dig når du ikke selv er istand til det. Og su er løn for det fuldtidsarbejde, et studie burde være.

SU og kontanthjælpen er et for lille beløb, taget i forhold til den stigning vi har set på forbrugsvarer, fødevarepriser og energipriser. Det er flere hundrede procent det er steget, men kun i Danmark. Og ingen af de offentlige ydelser er fulgt med. Det er forholdsmæssigt set urimeligt at forlange vi kan forsørge os selv, vores børn, på det grundlag.

Vi mangler heller intet herhjemme. Men der skal ikke en ulykke til, før læsset vælter. Eksploderer computeren imorgen er vi på den. Så lidt skal der til. Vi snakker ikke at leve i overdådig luksus, men om at have en vis sikkerhed i banken, der gør at man ikke behøver fokusere på økonomi i døgnets 24 timer.

Det er også kun meningen, at KH skal være en midlertidig løsning, hvorfor man ikke skal se det som sit levegrundlag.....

KH er ligeosm barsel i mine øjne. Højest noget der skal vare et år, og det burde enhver fornuftig husholdning kunne klare. Ellers har man sat sig for dyrt rent boligmæssigt. Købt en bil man ikke havde råd til, eller blot levet over evne.

Vi får heller ikke boksen herhjemme, og at jeg går på barsel er en dyr post når man "kun" får 2 x løn på knap 25.000 kr før skat, og netop HAR hus, bil mm. Men vi har sørget for lidt luft, til en periode som fx. Barsel, eller hvis "lortet sku vælte", et år på DP eller KH.

Så man må sætte tærring efter næring, og ihvertfald ikke indrette sit liv efter at man skal modtage en offentlig ydelse, for derefter at mene den er for lav!!!
- Tænk hvis ikke det sikkerhedsnet havde været der. Hvad havde du så gjort?

Anmeld

9. januar 2012

Diana...

Jonatansmor skriver:

Jeg er på ingen måde enig i dit syn på SU og KH, eller de mennesker der er på offentlige ydelser. I min verden er det en ret du har optjent, at fællesskabet forsørger dig når du ikke selv er istand til det. Og su er løn for det fuldtidsarbejde, et studie burde være.

SU og kontanthjælpen er et for lille beløb, taget i forhold til den stigning vi har set på forbrugsvarer, fødevarepriser og energipriser. Det er flere hundrede procent det er steget, men kun i Danmark. Og ingen af de offentlige ydelser er fulgt med. Det er forholdsmæssigt set urimeligt at forlange vi kan forsørge os selv, vores børn, på det grundlag.

Vi mangler heller intet herhjemme. Men der skal ikke en ulykke til, før læsset vælter. Eksploderer computeren imorgen er vi på den. Så lidt skal der til. Vi snakker ikke at leve i overdådig luksus, men om at have en vis sikkerhed i banken, der gør at man ikke behøver fokusere på økonomi i døgnets 24 timer.

Hvordan er mit syn på SU og KH? og det mennesker der er på offentlig ydelse??? 

Anmeld

9. januar 2012

Diana...

SpunkenJo skriver:

Du har jo netop opfyldt det som er målet for aktivering. At man får sig et job i fordbindelse dermed.

Det er jo toppen

Og nej, jeg ved godt man ikke bare sidder derhjemme
- Men utaknemmeligheden over KH-satsen synes jeg er uartig!!! For havde man boet i mange andre lande, var der intet i nærheden af det sikkerhedsnet vi har i DK.

Jeg synes faktisk vi indimellem har amputeret folks egen vilje til succes, når nu det er så "let" bare at blive samlet op af systemet..... Havde vi ikke haft dette sikkerhedsnet, tror jeg der havde været en hel del flere iværksættere, mennesker med større vilje til at arbejde og helt sikert også en større glæde og selvtilfredshed ved at gøre det.
- Men det er jo en helt helt anden diskussion

Igen helt enig.

Anmeld

9. januar 2012

Diana...

babyboy2012 skriver:

Jeg er helt enig ! det var jo også et der skete med mig den gang, altså jeg blev sat i udd. Jeg startede på min studenterudd. og det er jeg bare skide glad for ! 

Jeg ser ikke på kontanthjælpsmodtagere som nogle nassere! Der findes da folk på kontanthjælp der bare sidder på deres flade, men langt de fleste kæmper jo for at komme tilbage på arbejdsmarkedet ! Så jeg ser ikke ned på KH modtagere overhovedet ! 

Så vi også enige 

Men er ked af du fik sådan en behandling det er ikke fær. 

Kan godt forstå du glad for at være kommet igang jeg glæder mig også selv om der går et par år desværre men jeg kommer da ud og arbejder inden for det fag jeg gerne vil uddannes inde for så det er jo kun godt! 

Anmeld

9. januar 2012

l.kjoeller

babyboy2012 skriver:

Ja det er jeg ! 

Jeg er virkelig ved at være træt af at få afvide at studerende ikke skal klage fordi de for jo smidt penge i nakken !  Både fra mennesker i hverdagen, og herinde. 

Jeg har under hele min HF og nuværende udd. fået su. Jeg for 5600 før skat som er dem jeg får "smidt i nakken" resten er noget jeg LÅNER ! 

Det ville på INGEN måde kunne rende rundt for mig hvis ikke jeg fik su-lån. 

Jeg har siden 2007, altså 2 år FØR jeg startede på gym. boet i hus med min forlovede, og vi har fælles økonomi ! Det betyder at de småpenge jeg for ind ikke spæder ret meget i kassen ! 

Jeg har endda fået afvide af en, "jammen så kan i jo bare flytte hver for sig" !? 

Det bliver der satme ikke sagt til folk der er gift, hvis de for brug for eksempelvis kontanthjælp ! 

Bare fordi vi ikke er gift er vi sgu stadigvæk en familie der har brug for mad på bordet, og jeg har KUN mulighed for at studerer fordi jeg har en fantastisk kæreste som giver mig muligheden og i hele den tid jeg er under udd. betaler 80% af alt i vores husholdning ! Vi har ikke kassen og vi lever absolut ikke i luksus ! 

det kan faktisk betale sig for mig at gå på kontanthjælp ! RET skræmmende at tænke på, når nu de så gerne vil have folk til at udd. sig ! 

BØVS ! og sorry for mit sure oplæg, men havde lige brug for at statuerer at man absolut ikke for en guldske placeret i R**H****T bare fordi man studerer og får su ! 

Anmeld

9. januar 2012

Diana...

SpunkenJo skriver:

Det er også kun meningen, at KH skal være en midlertidig løsning, hvorfor man ikke skal se det som sit levegrundlag.....

KH er ligeosm barsel i mine øjne. Højest noget der skal vare et år, og det burde enhver fornuftig husholdning kunne klare. Ellers har man sat sig for dyrt rent boligmæssigt. Købt en bil man ikke havde råd til, eller blot levet over evne.

Vi får heller ikke boksen herhjemme, og at jeg går på barsel er en dyr post når man "kun" får 2 x løn på knap 25.000 kr før skat, og netop HAR hus, bil mm. Men vi har sørget for lidt luft, til en periode som fx. Barsel, eller hvis "lortet sku vælte", et år på DP eller KH.

Så man må sætte tærring efter næring, og ihvertfald ikke indrette sit liv efter at man skal modtage en offentlig ydelse, for derefter at mene den er for lav!!!

Anmeld

9. januar 2012

Jonatansmor

SpunkenJo skriver:

Altså nu skal vi jo have styr på hvem vi snakker om. For mig på su, med min kæreste på akasse, er jo en anden snak, end dem på kh.

Jeg tager en lang videregående uddannelse, muligvist samfundet bruger penge på mig nu, men de vil komme igen, igennem produktivitet. Det kan vi da betragte som et investering, med et langt afkastforløb?

Men dem der er endt på kh, er jo en bred gruppe. Der er dem der er for syge til at arbejde, men for raske til en pension. Det er skammeligt vi forventer at de klarer livet på den sats, når de nu står på det punkt i deres tilværelse. Disse tilfælde har ofte brug for psykologhjælp/medicinsk behandling, som de også skal kunne betale. Dén gruppe burde fredes totalt, indtil vi finder en holdbar løsning, enten få dem afviklet og over på en pension, eller en støtteordning så de langsomt kan sluses ud af systemet.

Der er den enorme gruppe der er ufaglærte, dem der røg først da krisen indtraf og som nu ikke kan finde et nyt arbejde. Ja, planen vil da altid være at kh skal være en midlertidig løsning, men det er en krisetid vi lever i og folk finder ikke arbejde, bare fordi de godt kunne tænke sig det. Eller bare fordi naboen synes de er nogen dovne skiderikker.

Det er nu min påstand at det er langt størstedelen af os, der kan se det positive og gavnlige i et arbejde. Synes ærlig talt det er en fornærmelse at tro andet.

Til sidst, ja, der findes den gruppe der laver en livsstil ud af kh. Men det er ganske få vi taler om, var det 6000 mennesker der havde været på kh i en sammenhængende periode på 10 år? (Nyhederne på tv2 en uges tid siden?) Resten af flokken skal ikke ligge under for grådighed. Der er et velkendt menneskeligt træk.

Langt størstedelen af os sætter tæring efter næring og kan stadig lige præcis få enderne til at mødes. 

Anmeld

9. januar 2012

SpunkenJo

Jonatansmor skriver:

Altså nu skal vi jo have styr på hvem vi snakker om. For mig på su, med min kæreste på akasse, er jo en anden snak, end dem på kh.

Jeg tager en lang videregående uddannelse, muligvist samfundet bruger penge på mig nu, men de vil komme igen, igennem produktivitet. Det kan vi da betragte som et investering, med et langt afkastforløb?

Men dem der er endt på kh, er jo en bred gruppe. Der er dem der er for syge til at arbejde, men for raske til en pension. Det er skammeligt vi forventer at de klarer livet på den sats, når de nu står på det punkt i deres tilværelse. Disse tilfælde har ofte brug for psykologhjælp/medicinsk behandling, som de også skal kunne betale. Dén gruppe burde fredes totalt, indtil vi finder en holdbar løsning, enten få dem afviklet og over på en pension, eller en støtteordning så de langsomt kan sluses ud af systemet.

Der er den enorme gruppe der er ufaglærte, dem der røg først da krisen indtraf og som nu ikke kan finde et nyt arbejde. Ja, planen vil da altid være at kh skal være en midlertidig løsning, men det er en krisetid vi lever i og folk finder ikke arbejde, bare fordi de godt kunne tænke sig det. Eller bare fordi naboen synes de er nogen dovne skiderikker.

Det er nu min påstand at det er langt størstedelen af os, der kan se det positive og gavnlige i et arbejde. Synes ærlig talt det er en fornærmelse at tro andet.

Til sidst, ja, der findes den gruppe der laver en livsstil ud af kh. Men det er ganske få vi taler om, var det 6000 mennesker der havde været på kh i en sammenhængende periode på 10 år? (Nyhederne på tv2 en uges tid siden?) Resten af flokken skal ikke ligge under for grådighed. Der er et velkendt menneskeligt træk.

Langt størstedelen af os sætter tæring efter næring og kan stadig lige præcis få enderne til at mødes. 

Så er vi jo ikke helt uenige. 

Dog synes jeg ikke om at man i DK har gjort det så let at være på KH, at nogen har gjort det til en livsstil. Og det samme gælder dem som du omtaler som fangede, idet de er ufaglærte.

Havde vi ikke haft dette sikekrhedsnet i DK, så havde vi haft en samfund med mange flere borgere der tænkte, "JEG KAN SELV".

Og uanset hvad, så er det uartigt at være utilfreds med både SU/KH/DP og andre offentlige ydelser.

Har selv været på SU, og ja, det er ikke en dans på roser, men uden det "lille" beløb, havde jeg ikke haft råd til at uddanne mig. For mine forældre ville ikke kunne have betalt for mig, som man gør i andre lande.....

Held og lykke med din uddannelse 

Anmeld

9. januar 2012

skønneunger

SpunkenJo skriver:

samme som Diana...

Jeg ser bestemt ikke ned på folk der er på KH, men jeg synes det er ærgeligt der ikke er balance i tingene.

Altså, at det bedre kan betale sig at gå på KH fremfor at tage et job med mindsteløn....

Hvis jeg var enlig forsørger til mine to drenge, ville jeg da OVERVEJE (ikke gøre) om ikke vi som familie ville få mere ud af at jeg gik hjemme på KH og nussede om hjemmet, børnene og deltog i kurser, var i jobtræning mm, altimens børnene var små.... For hvis pengene ved at slide på jobbet 37/40 timer er den samme, så hvorfor ikke...

Det der er med KH i min optik, er at jeg synes mindstelønne er for lav, eller KH-satsen for høj!
Der er noget der skal rettes ind........
---------

KH er et super tilbud, ligesom DP også er det.

Men at sidde på KH og klynke over beløet fx. er for lavt, kan gøre mig som lønmodtager tosset. Og at klynke over man skal deltage i div. jobtræning, uagtet hvor tosset det så nærmest end måtte være, synes jeg er utaknemmeligt.

KH er super, og dem som modtager, gør det vel af en fornuftig årsag forestiller jeg mig.

Naivt, måske...? Vælger jeg ikke at tro folk bare sætter sig på sin flade, men det er da tosset at man i princippet kan gøre det, og modtage mere end det deobbelte for at slide sig igennem en uddannelse.....

Og så kan jeg lige tilføje en livsfilosofi, som jeg selv altid har levet efter, og som jeg stadgi holder krampeagtigt fast i:
DER ER ARBEJDE TIL DEM SOM VIL ARBEJDE!!!

- Jeg har altid haft minimum 1 job ad gangen, og har i perioder haft op imod 4-5 styk. Jeg er ikke kræsen, og tager nærmest hvad som helst for aldirg nogensinde at skulle ende på fx. KH.

der var der heller ingen der brokkede sig over KH størrelse? det var SU der blev snakket om.....

og nej der er ikke arbejde til alle lige meget hvor meget du så søger, min kæreste har søgt arbejde i snart 3 år uden at få noget og han har søgt ALT og selv rengørings jobene får de altså mellem 100-300 ansøgninger. og nej han modtager ikke KH

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.