jeg har en specialitet, hvor jeg laver en lamme/kalkun roulade, fyldt med urter og hvidløgsost.
fremgangsmåde som følger: tag en lammekølle, skær kødet af benet i et stort stykke, så du får et slag. Puds så vidt muligt sener og lignende af. Tag et mellemstort kalkunbryst, skær det op på den tynde led, så det bliver til et stort fladt stykke også. Lav en blanding af friske, hakkede krydderurter efter smag, rosmarin og hvidløg, finthakkede perleløg, sort peber og salt, kun fantasien sætter grænser. Tag en god fed hvidløgsost, og smør et godt lag ud over det ene kødstykke. Fordel krydderierne på det. Læg det andet kødstykke oven på og rul dem stramt sammen som en rullepølse, snør dem sammen med kødtråd.
Steg rouladen ved jævn varme og med vand i et fad, ca 50 min pr kg kød. Bad den undervejs med suppen fra fadet, så den bevarer fugtigheden. Tag den ud, når den er næsten færdig, og pak den ind i staniol og lad den hvile 20 minutter før servering. Server evt. med bagte kartofler og godt hjemmebagt brød.
Det er visuelt en meget flot ret, da lammekødet bliver mørkt, og kalkunen hvidt, så det snor sig i to farver, når man skærer stegen for.
Anmeld