kaster op med vilje... hvad gør vi lige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2011

Kløver

Mor til Frederic skriver:

he he... måske nr 2 bliver en ægte sumobryder der bare skovler ind konstant...

Kan heldigvis mærke lillefis, så ved at der stadig er nogen hjemme... ellers må vi lige snakkes ved herinde...

helt sikkert

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2011

Mor til Frederic og Freya

serinasmor skriver:

heldigvis lyder han psykisk som ethvert andet barn på hans alder ....

der er en helt bestemt børnelogik i den alder ...

du må ikke fortælle den her hemmelighed til nogen - jo én gang må jeg godt

Du skal vaske hænder når du har været på toilettet - hvis nu jeg bare tænder for vandet og slukker det igen så er det nok fint

hvilken frugt vil du gerne have - æble , for jeg kan ikke lide skrællen og så må det være ok at smide det hele ud

se mor solen skinner fordi det er lyst og vi er stået op

du skal rydde op på dit værelse - jeg skal jo lege igen imorgen

det er nat og du skal sove - det er ikke nat jeg leger bare at det er det.

kan godt forstå jeres skabe er fyldte... må være svært at blive ved med at tilbyde mad der ikke bliver spist .. så sevfølgelig skal ALT prøves af for stort - med mindre i selvfølgelig havde fundet den ting der virkede

thi hi...

Men han ved vi kan høre forskel på om han blot tænder for vandet eller vasker fingre, og han ved det er en ommer når han ikke gør det ordenligt 1. gang. så den er sjælendt herhjemme...

Det er ikke kun æbler, desvære... Selv chokoladekiks - små yoghurt bæger osv bliver smidt ud...

Hvis han er træt, er det lige meget om solen er stået op eller ej. Han tjekker gerne vejret hver morgen ved at åbne bryggers døren og kigge ud; nej mor idag regner det, så solen må skinne et andet sted...

Ryde op? det er han god til... For han ved at hvis han ikke er begyndt på det 3. gang vi beder ham om det, så ryger det i en sort skrældesæk og ud. At han beder om hjælp til at rydde op er helt fint.. Det samme i bh, der hjælper han de andre færdig - når han har ryddet sit eget op...

Nat nat... Han sover som regl inden vi har sunget hans godnat sang færdig, tror det kan blive til 1 gang i kvartal at han efter putning er ude og det er fordi han skal ud og lave stort.. 

Morgenmad er mere fordi han selv bliver bedt om at finde det han vil have, så han har ikke den mulighed at sige; jeg vil gerne have havregryn idag, men det har vi ikke - så skal ikke have noget idag...

Anmeld

3. december 2011

serinasmor

thi hi...

Men han ved vi kan høre forskel på om han blot tænder for vandet eller vasker fingre, og han ved det er en ommer når han ikke gør det ordenligt 1. gang. så den er sjælendt herhjemme...

Det er ikke kun æbler, desvære... Selv chokoladekiks - små yoghurt bæger osv bliver smidt ud...

Hvis han er træt, er det lige meget om solen er stået op eller ej. Han tjekker gerne vejret hver morgen ved at åbne bryggers døren og kigge ud; nej mor idag regner det, så solen må skinne et andet sted...

Ryde op? det er han god til... For han ved at hvis han ikke er begyndt på det 3. gang vi beder ham om det, så ryger det i en sort skrældesæk og ud. At han beder om hjælp til at rydde op er helt fint.. Det samme i bh, der hjælper han de andre færdig - når han har ryddet sit eget op...

Nat nat... Han sover som regl inden vi har sunget hans godnat sang færdig, tror det kan blive til 1 gang i kvartal at han efter putning er ude og det er fordi han skal ud og lave stort.. 

Morgenmad er mere fordi han selv bliver bedt om at finde det han vil have, så han har ikke den mulighed at sige; jeg vil gerne have havregryn idag, men det har vi ikke - så skal ikke have noget idag...

mht morgenmaden så har han da godt nok nogle snu forældre ...

når han selv har valgt det er der jo også større chance for at han spiser det ...

er ikke sikker på jeg selv ville have tænkt så langt

virker det??

og hvis det gør kan det så ikke overføres til aftensmad hvis i tager ham med ud at handle og han bare skal vælge én grøntsag og hvordan den skal tilberedes (hvis den skal det) ... fik bare lige en ide

Anmeld

3. december 2011

serinasmor skriver:

mht morgenmaden så har han da godt nok nogle snu forældre ...

når han selv har valgt det er der jo også større chance for at han spiser det ...

er ikke sikker på jeg selv ville have tænkt så langt

virker det??

og hvis det gør kan det så ikke overføres til aftensmad hvis i tager ham med ud at handle og han bare skal vælge én grøntsag og hvordan den skal tilberedes (hvis den skal det) ... fik bare lige en ide

jeps, det er nemlig det...

Og med snuhed skal snuhed bekæmpes..

Så vi har også 3 slags mælk og yoghurt i køleskab, netop for at han ikke har mulighed for at slippe udenom...

Jamen den har vi afprøvet, ofte... Både lade ham vælge under indkøb - være med til at tilberede - evt røre i gryde - skære kartofler eller lign. Men det er lige fedt... 

Fredag er som regl hans mad dag og han må frit vælge hvad vi skal have til aftensmad... Også uden held, men vi fortsætter alligevel...

Anmeld

3. december 2011

serinasmor

jeps, det er nemlig det...

Og med snuhed skal snuhed bekæmpes..

Så vi har også 3 slags mælk og yoghurt i køleskab, netop for at han ikke har mulighed for at slippe udenom...

Jamen den har vi afprøvet, ofte... Både lade ham vælge under indkøb - være med til at tilberede - evt røre i gryde - skære kartofler eller lign. Men det er lige fedt... 

Fredag er som regl hans mad dag og han må frit vælge hvad vi skal have til aftensmad... Også uden held, men vi fortsætter alligevel...

det er altså underligt som en ellers så nysgerrig dreng slet ikke er nysgerrig på mad .. hmmm ...

synes det er flot at i fortsætter ... VIRKELIG virkelig ...

er han med i HELE processen med mad fra valg af mad til spisning af mad ?? og bliver han stolt når i spiser det, og selvfølgelig er glade og kommer med de naturlige uhm-lyde? ...   jeg kan se at ros og gode reaktioner har en stor virkning på serina allerede ..  bliver hun først stolt gør hun det igen og igen og igen ...  men hvis han slet ikke bliver stolt over at have været med til at vælge og lave aftensmad som mor og far ku li så er det jo en helt anden sag .... hmmm ..

sys han det er sjovt når i prøver at inddrage ham eller er det bare ligemeget ??

Anmeld

4. december 2011

serinasmor skriver:

det er altså underligt som en ellers så nysgerrig dreng slet ikke er nysgerrig på mad .. hmmm ...

synes det er flot at i fortsætter ... VIRKELIG virkelig ...

er han med i HELE processen med mad fra valg af mad til spisning af mad ?? og bliver han stolt når i spiser det, og selvfølgelig er glade og kommer med de naturlige uhm-lyde? ...  jeg kan se at ros og gode reaktioner har en stor virkning på serina allerede ..  bliver hun først stolt gør hun det igen og igen og igen ...  men hvis han slet ikke bliver stolt over at have været med til at vælge og lave aftensmad som mor og far ku li så er det jo en helt anden sag .... hmmm ..

sys han det er sjovt når i prøver at inddrage ham eller er det bare ligemeget ??

Det har aldrig sagt ham noget uanset mad type - konsistens osv. Hverken bryst - grød - mos - vores mad siger ham noget..

Vi giver skam ikke op så let, alle vil sit barn det bedste og det samme vil vi... 

Ja han er med hele vejen igennem og nej ingen stolthed eller uhm det dufter dejlig eller det smager godt.. Tror han syntes det er ligemeget om han er med eller ej... For det siger ham intet, heller ikke bage julekager - stikke kager ud med forme osv.

Et af de råd fra kolding under afsnit måltid er; Lad dit barn spise i fred og ro - respekter dit barns fornemmelse af mæthed og sult - vær diskret rollemodel - undlad ris/rod, beløning/straf.

Netop fordi han ikke skal føle at han skal gøre os stolte ved at spise, men spise fordi det er en normal og naturlig ting.

Anmeld

4. december 2011

Nessie

Har overhovedet ingen gode råd, men vil bare lige sende en

Tror at det vil være en god idé at tale med spise pædagogen.

Håber at det snart stopper igen

Anmeld

4. december 2011

twinboys

Altså... de drenge og tak..

Vi eller andre i familien for ikke lov at made ham på nogen måde, så vi kan ikke på den måde tvinge mad i ham...

I bh må de ikke smide uspist mad eller frugt ud og de skal inden de for lov at smide det i skraldespand spørge om lov og fremvis det de vil smide ud...

Men frederic snedighed gør det så alligevel...

Han havde nemlig under frugt indkøb sagt at han gerne ville have æble med i sin frugt pose... Det fik han så og den var tom hver dag, men den sidste dag kom det med retur. Spurgte ham om han ikke havde plads til det idag og fik dette svar retur; undskyld mor, men har ikke fået det smidt i skraldespand idag - nåed det ikke... For mor, du ved jeg ikke kan lide skralden på æbler og smider det bare det hele ud... 

Jeg er rystet over hvad vores børn kan finde på... Min Oliver henter i det mindste en tall. og så stiller han bare et eller mærkeligt sted med sin rugbrød på og så kan man finde den bag et eller andet... og spørger du ham om han har spist siger han bare ja uden at blinke...

Anmeld

4. december 2011

Nessie skriver:

Har overhovedet ingen gode råd, men vil bare lige sende en

Tror at det vil være en god idé at tale med spise pædagogen.

Håber at det snart stopper igen

Tak...

Vi håber også at det kun er endnu en fase og tælle til 10...

Anmeld

4. december 2011

twinboys skriver:

Jeg er rystet over hvad vores børn kan finde på... Min Oliver henter i det mindste en tall. og så stiller han bare et eller mærkeligt sted med sin rugbrød på og så kan man finde den bag et eller andet... og spørger du ham om han har spist siger han bare ja uden at blinke...

ja det er utroligt at han kan være så snedig og alligevel få det smidt ubemærket i skraldespand, ved godt at de ikke kun kan sidde og holde øje med ham - men også så lidt opsyn at han formår at finde et hul og nå i skraldespanden - for han ved det er forkert og bliver han taget i det, kommer han tilbage på sin plads og det uspiste æble tilbage i posen..

Suk altså... 

Her skal maden blive på bordet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.