kaster op med vilje... hvad gør vi lige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.240 visninger
48 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. november 2011

Mor til Frederic og Freya

Har overvejet at ringe til hans spisepædagog og få nogle råd, men..

Det kommer helt ud af den blå luft, så ingen rød tråd som sådan i det - så hvorfor og hvorfra han har det aner vi bare ikke.

Et eks: frederic sidder og bygger brio togbane og kommer lige pludselig løbene gennem hus ud til hans eget badeværelse. Spørger ham om han skal tisse og nogle gange får han sagt; jeg skal kaste op - og andre gange gør han det bare.

Heldigvis ikke det store, men skræmmende han i en alder af blot 3 år kan og gør det.

Vi ignorer ham når han gør det - altså ingen opmærksomhed fra vores side som sådan. Da han selv bliver færdig og går ind og leger videre som intet var hændt.

Han siger han ikke er dårlig, men blot skal eller har lyst til at kaste op..

Dette kan han gøre med ugers mellemrum og andre igen flere gange om ugen.

Dertil har han atter periode hvor han bare er så meget tilbage i baby stadie hvad mad angår... Alt skal atter mærkes, skilles ad, brækkes i stykker osv. uden noget af det rammer munden. Siger man; jeg vil gerne du lige smager på sovsen. Kigger han op, dypper sin ene finger i sovsen - putter den i munden og siger; har smagt på den nu mor/far.

I aftes sad han og græd over sin aftensmad, nægted at røre noget ved det, men fik at vide at han skulle blive siddene selvom han ikke ville have noget til vi andre var færdige.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. november 2011

roenlund

Mor til Frederic skriver:

Det kommer helt ud af den blå luft, så ingen rød tråd som sådan i det - så hvorfor og hvorfra han har det aner vi bare ikke.

Et eks: frederic sidder og bygger brio togbane og kommer lige pludselig løbene gennem hus ud til hans eget badeværelse. Spørger ham om han skal tisse og nogle gange får han sagt; jeg skal kaste op - og andre gange gør han det bare.

Heldigvis ikke det store, men skræmmende han i en alder af blot 3 år kan og gør det.

Vi ignorer ham når han gør det - altså ingen opmærksomhed fra vores side som sådan. Da han selv bliver færdig og går ind og leger videre som intet var hændt.

Dertil har han atter periode hvor han bare er så meget tilbage i baby stadie hvad mad angår... Alt skal atter mærkes, skilles ad, brækkes i stykker osv. uden noget af det rammer munden. Siger man; jeg vil gerne du lige smager på sovsen. Kigger han op, dypper sin ene finger i sovsen - putter den i munden og siger; har smagt på den nu mor/far.

I aftes sad han og græd over sin aftensmad, nægted at røre noget ved det, men fik at vide at han skulle blive siddene selvom han ikke ville have noget til vi andre var færdige.

Jeg har ingen gode råd, men vil bare sende et  og håber at det hele løser sig

Anmeld

30. november 2011

Corn

vores soen paa fire kaster op med mellemrum, og det virker som om det er mete eller mindre bevidst... ikke noget der vaekker bekymring og heller ikke noget der skal skabe opmaerksomhed, bare noget han goer/kan

Anmeld

30. november 2011

roenlund skriver:

Jeg har ingen gode råd, men vil bare sende et  og håber at det hele løser sig

tak...

Det håber vi også...

Er bare træt og snart opslidt af hans perioder frem og tilbage, uden at vide noget som helst og ingen af de kloge mennesker han er tilknyttet kan rigtig give noget svar eller råd tilbage.

Men på alle andre punkter er han bare en guttermand og den bedste dreng man kan få. Stille - rolig og godmodig.

Anmeld

30. november 2011

twinboys

Håber det bare er en periode det gjorde Oliver også i ca. 1/2år og de er jo meget ens de to drenge... pt. mader jeg Oliver for at han får mad ned... og tænk han er 8 1/2år...

held og lykke med det og tanker til jer...

Majbritt

Anmeld

3. december 2011

Corn skriver:

vores soen paa fire kaster op med mellemrum, og det virker som om det er mete eller mindre bevidst... ikke noget der vaekker bekymring og heller ikke noget der skal skabe opmaerksomhed, bare noget han goer/kan

Ved godt at det ikke i det store gør så meget, men han er i forvejen ikke stor af sin alder og har dommen fra børne afd; spiseproblemer, som han har haft fra spæd og uden at de kan hjælpe ham med det..

Anmeld

3. december 2011

twinboys skriver:

Håber det bare er en periode det gjorde Oliver også i ca. 1/2år og de er jo meget ens de to drenge... pt. mader jeg Oliver for at han får mad ned... og tænk han er 8 1/2år...

held og lykke med det og tanker til jer...

Majbritt

Altså... de drenge og tak..

Vi eller andre i familien for ikke lov at made ham på nogen måde, så vi kan ikke på den måde tvinge mad i ham...

I bh må de ikke smide uspist mad eller frugt ud og de skal inden de for lov at smide det i skraldespand spørge om lov og fremvis det de vil smide ud...

Men frederic snedighed gør det så alligevel...

Han havde nemlig under frugt indkøb sagt at han gerne ville have æble med i sin frugt pose... Det fik han så og den var tom hver dag, men den sidste dag kom det med retur. Spurgte ham om han ikke havde plads til det idag og fik dette svar retur; undskyld mor, men har ikke fået det smidt i skraldespand idag - nåed det ikke... For mor, du ved jeg ikke kan lide skralden på æbler og smider det bare det hele ud... 

Anmeld

3. december 2011

Alína Hólm

min søn kaster op med vilje når han ikke vil i seng, så at han får opmærksomhed da vi er nød til at skifte sengelagen og dyner ovs

Anmeld

3. december 2011

Molly8

Mor til Frederic skriver:

Jeg læste i et af de nyeste "Vi forældre"/"Vores Børn" (måske oktober nr.?) om spædbarnsterapi. Nu ved jeg jo ikke helt, om din søn har været gennem en svær periode af én eller anden art - Men denne familie havde et for tidligt født barn, som helt nægtede at spise i 1½ års alderen. De fik det løst gennem spædbarnsterapi.

Kh Molly

Anmeld

3. december 2011

AmalieLaursen

Det lyder lidt mærkeligt, men jeg ved at der er andre børn som også kaster op med vilje, min veninder kastede op da hun var lille med vilje fordi hun selv kunne styre det, men så blev hun syg en dag, og kastede op i lige siden den dag gjorde hun det ikke mere da det ikke længere var en "dejlig" følelse fordi hun ikke selv kunne styre det.

Så jeg tænker lidt på om det måske kan være det samme.

Hun kastede dog kun maden op med vilje efter hun havde spist, men stoppede da hun blev syg, derefter gav hendes forældre hende danoni yoqurt fordi hun elskede det og ville heller ikke kaste det op, og på den måde fik de hende til at spise helt normalt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.