Er man fattig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. november 2011

Plysbjørnen

bullerbassen skriver:

hvis man har 5000 kr til at leve for om måneden til 1 barn & 1 voksen ??

Sidder og ser dr1 debat om fattigdom i Danmark, hvor de nævner en mor med et barn som har 5000 kr at leve for når udgifterne er betalt.

Er lidt rystet syntes da faktisk det er en pæn sum penge, til 1 barn & 1 voksen.

Vi har stået med det samme beløb til 3 børn & 2 voksen og har klaret os fint. Siger ikke det er luksus men vi har klaret sig

Hvor er grænsen for fattigdom ?????

Jeg vil sige fattigdom er en relativ ting, ikke at vi ikke har fattige i Danmark, for det har vi ganske givet. Men vi kender ikke de nærmere omstændigheder til at hun er "fattig" hvilket jeg ikke vil mene hun er. Hvor stor er hendes lejlighed? 

Men igen, jeg vil mere sige at hende der også var med i nyhederne med 2300 til 2 mand er fattige, men igen vi kender ikke de eksakte tal.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2011

Savannah

Nej det synes jeg ikke man er. Hvis man selv synes det, bør man kigge efter i sømmene hvad pengene går til.
Vi er 2 voksne, 2 weekend børn, 1 hund og diverse krybbdyr. Vi har lige omkring 5000 når alt er betalt - Der er ikke mange hundrede kroner tilbage når alt til husholdningen er betalt (mad, medicin, foder og andre husholdningsartikler)
Tøj, specielt sæsontøj spares der op til.
Jeg synes ikke vi er fattige men jeg kunne da godt ønske vi havde mere økonomisk frihed. Jeg ville blandt andet gerne købe flere økologiske dagligvarer - Hvilket luksusproblem ;-)

Anmeld

1. december 2011

Wimmie

Nihell skriver:

Man kan da meget nemt løbe op i at bruge 5000 kr. om måneden. Hun skal muligvis betale mad, bleer, transportudgifter, medicin, gaver osv. Hun bruger måske 1500-2000 kr. på mad, 300-500 kr. på bleer, 700-800 kr. på transport, medicin alt afhængig om hun eller hendes barn skal have medicin hver dag i en længere periode, eller for nogle hele livet, det kan nemt koste 500-1000 kr. for medicin hvis det skal bruges hver dag, det kan også være at det bare er noget medicin barnet eller hende selv skal have i form af en alm. virus eller anden form for ''alm.'' sygdom, som jo så kan koste alt fra 1 kr. til 150-200 kr. Fødselsdagsgave ca. 150-200 kr. Julegaver og kalendergaver kan nemt løbe op i 2000 kr. og mere, afhængig af hvor stor familen er. Der er også mange uforudsete udgifter, hun kan have bil og så er hendes transportudgift måske større, der er reperationer osv. Måske kan hun ikke undvære en bil pga. arbejde, uddannelse osv. Hun skal også til tandlæge 1-2 gange om året, vi ved alle sammen hvor dyrt det er at gå til tandlæge.

Man kan ikke bare sige/skrive, hun bruger pengene forkert, hun er ikke fattig osv. osv., det er bare så nemt at sidde og sige/skrive disse ting, vi ved overhovedet ikke om hun har udgifter som vi andre ikke har, som hun skal bruge de penge på. Man skal kende andres økonomiskesituation meget godt før man kan sige/skrive, hun er fattig eller hun er ikke fattig.

Det kan godt være at det ikke er den kvindes situation, men der er så andre mennesker der sidder i den situation.

God jul

Hendes søn er 12, så jeg håber ikke hun skal købe bleer til ham 

Anmeld

1. december 2011

Jibbe

Nej man er ikke fattig!!! Men er forkælet hvis man mener man er fattig hvis man har 5000 om måneden til tøj og mad. Jeg kunne ikke være mere enig med det Zafir har skrevet i et tidligere indlæg!

Anmeld

1. december 2011

wamse

Jeg tænker at mange af os, som ikke kan få vores indkomst til at slå til, kunne helt sikkert have gavn af professionel hjælp til at få ens penge til at slå til.

Når jeg gang på gang sidder hen på måneden og ikke har en krone til mad, og jeg gang på gang ikke har råd til huslejen, så ville jeg rigtig gerne kunne have nogle øjne til at se på, hvordan jeg kan gøre det anderledes end jeg i dag gør.

Måske det kunne være et tilbud, man fx kunne få når man får en overførselsindkomst, som en hjælp og ikke en løftet pegefinger

Det er altid meget lettere at sidde og pege fingre af andre, men kom med forslag til, hvordan det kan gøres anderledes, er bare mere konstruktivt, og fakta er jo bare, at nogle har oplevelse af, at de er fattige, uanset om i/andre kan forstå det.

Anmeld

1. december 2011

Bassemor<3

Man skal give sig selv et overblik over sin økonomi. Det kunne man gøre på følgende måde:

Lad os sige at der er 5000 kr når alt er betalt. Dette deler man så op på antal dage i måneden, det er ca. 160 kr om dagen. 

så kigger man på hvad de skal bruges til. 

tøj - 500

mad -

medicin - ?

husholdning - 1000

Man skriver det man ved man skal bruge på de forskellige ting, for eksempel medicin osv. og trækker det fra de 160. Det der er tilbage dagligt til MAD skal man forholde sig til ! fordi det er på madbugettet det er lettest at regulerer og strukturerer tingene på en anden måde. Det er jo for eksempel ALT for dyrt at gå ned og handle hver dag. så kommer man let af med 100 kr om dagen til mad, og så er der ikke plads til meget andet. Her kunne madplaner være en rigtig god ide ! 

Man skal også tage højde for hvilken måned det er, er der nogen fødselsdage, julegaver osv. 

Lærer man sig selv at se det store billede er det ikke ret svært at få tingene til at hænge sammen med 5000kr i måneden ! 

Anmeld

1. december 2011

Lunae

bullerbassen skriver:

hvis man har 5000 kr til at leve for om måneden til 1 barn & 1 voksen ??

Sidder og ser dr1 debat om fattigdom i Danmark, hvor de nævner en mor med et barn som har 5000 kr at leve for når udgifterne er betalt.

Er lidt rystet syntes da faktisk det er en pæn sum penge, til 1 barn & 1 voksen.

Vi har stået med det samme beløb til 3 børn & 2 voksen og har klaret os fint. Siger ikke det er luksus men vi har klaret sig

Hvor er grænsen for fattigdom ?????

Umiddelbart er man i mine øjne ikke fattig, tværtimod. Herhjemme har vi ca det samme beløb og det skal dække mad, tøj, bleer, husholdning, katten, buskort, vuggestue osv. Vi lever ret skrabet, men jeg definerer ikke mig selv som reelt fattig

Anmeld

1. december 2011

Zeus

Vi lever på s.u og kontanthjælp, og jeg vil bestemt ikke kategorisere os som fattige..

Vi har ikke råd til nye ting hele tiden, men vi kan godt tage i biografen i ny og næ, og have en pizza aften oveni. Vi har mad på bordet hver dag, og tøj der passer til årstiden Det er mere end hvad man kan sige om rigtig fattige..

Men vi har heller ikke bil, det er et bevidst valg. Vi har kun tv grundpakken, vi har mobilt bredbånd til 100 kr om måneden, manden køber det meste af sit tøj i genbrugsbutikker, og ungerne får fra H&M - det samme gør jeg.. Kniber det en måned, så er svigerforældrene der gerne og giver en hånd..

Vi har på ingen måde, det samme rådighedsbeløb som da manden havde et arbejde. Han har både haft arbejde på lager, på slagteri, og på LM, mens jeg har været sammen med ham, og alle steder fik han LANGT mere end han gør nu.. Det samme på sygedagpenge.. Men vi kan stadig klare os, for det vi har nu

Anmeld

4. december 2011

Pige2009

bullerbassen skriver:

Du er fattig  hi hi ej dejligt at høre du ikke ser jer som fattig

ser bestemt heller ikke os som fattig men vi er da ikke den bedste økonomisk stillet familie set med bankens øjne men vi klare os fint ( til stor forundring for banken )

Tingene har også ændret sig for os , men har da levet sådan længe . Og overlevet fint

Jaaa, jeg er fattig!  Jeg tror, jeg trækker fattigdomskortet over for familien, så jeg ikke behøver give så store julegaver

Vi klarer os rigtig fint og spiser ofte hos mine forældre og Lauras reservebedster, så det er virkelig dejligt at have et godt netværk

Anmeld

4. december 2011

Kløver

Hm jeg må indrømme jeg synes det er svært at svare på, specielt fordi det hedder efter udgifter, men det kan jo svinge meget, har da kendt flere som tjente langt mere end os men alligevel havde færre penge, fordi de havde store faste udgifter, i form af dyr bil, kampe hus eller lejlighed osv osv.
Vi har ikke fast beløb, da vi lægger penge til side, og nogle måneder bruger mere end andre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.